Lockheed A-12

     
Název:
Name:
Lockheed A-12 Lockheed A-12
Originální název:
Original Name:
Lockheed A-12
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.12.1961-DD.05.1964 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1961-DD.05.1964
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Celkem: 15, z toho
jednomístných: 14
dvoumístných: 1
První vzlet:
Maiden Flight:
25.04.1962 První neoficiální let, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.
26.04.1962 První oficiální let, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.
30.04.1962 První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA, trvání cca 60 minut.
Osádka:
Crew:
1 nebo 2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé tailless
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
24766 kg 54600 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
56518 kg 124600 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16.94 m 55ft 7in
Délka:
Length:
31.17 m 102ft 3in
Výška:
Height:
5.64 m 18ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
166.76 m2 1795 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
317.36 kg/m2 65 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney JT11D-20A o tahu 91,19 kN / 140,12 kN s přídavným spalováním nebo
Pratt & Whitney JT11D-20B o tahu 102,31 kN / 144,57 kN s přídavným spalováním
Pratt & Whitney JT11D-20A, thrust 20500 lb.st. / 31500 lb.st. with afterburner or
Pratt & Whitney JT11D-20B, thrust 23000 lb.st. / 32500 lb.st. with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
46180 l 12199 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
3559.9 1) km/h v 22860 m 22121) mph in 75000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
2092.1 km/h v 10058 m 1300 mph in 33000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
59.9 m/s 11800 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
28956 m 95000 ft
Dolet:
Range:
2012 km 1250 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3541 km 2200 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) Mach 3.35 1) Mach 3.35
Zdroje:
Sources:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363780 Verze : 0
Přehled vyrobených letounů Lockheed A-12


Sériové (tovární) čísloŽivotopis
60-6924 (121)Prototyp.
První let 26.dubna 1962 (25.dubna 1962), zkušební pilot Louis Schalk.
Počet letů: 322
Celkový čas ve vzduchu: 418 hodin 12 minut
Současný stav: uložen v Plant 42, Palmdale, California
60-6925 (122)Do zkušebního centra dodán 26.července 1962.
Počet letů: 122
Celkový čas ve vzduchu: 177 hodin 52 minut
Současný stav: vystaven na palubě letadlové lodě USS Intrepid (CV-11) v New Yorku
60-6926 (123)Počet letů: 79
Celkový čas ve vzduchu: 135 hodin 20 minut
24.května 1963 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), 22,5 km jižně od Wendoveru, stát Utah. Pilot Ken Collins se katapultoval a přežil. Letadlo vykonávalo testy při podzvukových rychlostech, když došlo k blíže nespecifikované závadě.
Současný stav: zničen
60-6927 (124)"Titanová husa" - jediný dvoumístný letoun A-12
Počet letů: 614
Celkový čas ve vzduchu: 1076 hodin 25 minut
Současný stav: uložen v hangáru závodu společnosti Lockheed v Palmdale, pravidelně je půjčován na výstavy a do různých muzeí, nejčastěji do Kalifonského vědeckého muzea.
60-6928 (125)Do zkušebního centra dodán 12.prosincence 1962.
Počet letů: 202
Celkový čas ve vzduchu: 334 hodin 55 minut
5.ledna 1967 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), důvodem havárie byl nedostatek paliva. Pilot Walter Ray se sice katapultoval, kvůli chybné oddělovací sekvenci od sedačky však i s křeslem dopadl na zem a zahynul.
Současný stav: zničen
60-6929 (126)Počet letů: 105
Celkový čas ve vzduchu: 169 hodin 15 minut
28.prosince 1965 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), letoun přestal reagovat na všechny povely a pokusy o jeho řízení. Pilot Mele Vojvodich Jr. se úspěšně katapultoval ve výšce 30 m a přežil.
Současný stav: zničen.
60-2930 (127)Počet letů: 258
Celkový čas ve vzduchu: 499 hodin 10 minut
Současný stav: je vystavován v expozici Národního raketového kosmického centra Huntsville, stát Alabama.
60-2931 (128)Počet letů: 232
Celkový čas ve vzduchu: 453 hodin 00 minut
Současný stav: od 27.října 1991 je vystavován na letecké základně Národní gardy v Minnesotě.
60-6932 (129)Počet letů: 268
Celkový čas ve vzduchu: 409 hodin 55 minut
5.června 1968 havaroval nad Filipínami, pilot Jack Weeks zahynul. K havárii došlo při zkušebním letu, který byl prováděn po výměně jednoho motoru.
Současný stav: zničen.
60-6933 (130)Počet letů: 217
Celkový čas ve vzduchu: 406 hodin 20 minut
Současný stav: je vystavován v expozici aerokosmického muzea v San Diego, stát Kalifornie (viz fotografie níže).
60-6937 (131)První průzkumný letoun, který přistál na základně Kadena, ostrov Okinawa.
Počet letů: 177
Celkový čas ve vzduchu: 369 hodin 45 minut
Současný stav: uložen v hangáru závodu společnosti Lockheed v Palmdale.
60-6938 (132)Počet letů: 197
Celkový čas ve vzduchu: 369 hodin 55 minut
Současný stav: vystaven v prostorách památníku v Alabamě.
60-6939 (133)Počet letů: 10
Celkový čas ve vzduchu: 8 hodin 19 minut
9.července 1964 havaroval při přistání na základně Area 51 (Groom Lake), pilot Bill Park se úspěšně katapultoval a přežil. Příčinou byla vadná hydraulika.
Současný stav: zničen
60-6940 (134)Počet letů: 80
Celkový čas ve vzduchu: 123 hodin 55 minut
Přestavěn na dvoumístnou verzi M-21 - nosič bezpilotního letounu D-21.
Současný stav: vystavován v expozici Leteckého muzea v Seattlu, stát Washington
60-6941 (135)Počet letů: 95
Celkový čas ve vzduchu: 152 hodin 46 minut
Přestavěn na dvoumístnou verzi M-21 - nosič bezpilotního letounu D-21.
30.července 1966 havaroval nad Tichým oceánem, pilot Bill Park důstojník řízení bezpiloptního letounu D-21 Ray Torick se úspěšně katapultovali, Park přežil, Torick se po přistání do oceánu utopil. Příčinou havárie byla destrukce pravé směrovky, ke které došlo při rychlosti 3,25 M!!!. Po této havárii byl program M-21 / D-21 kvůli velké nebezpečnosti ukončen.
Současný stav: zničen.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363794 Verze : 1
A-12 sériového čísla 60-6933 je dnes exponátem v San Diego Aerospace Museum.





URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#200035 Verze : 0
Upřesnění prvních letů Lockheed A-12:


První neoficiální let: 25.dubna 1962, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.

První oficiální let: 26.dubna 1962, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.

První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA: 30.dubna 1962, zálet (maiden flight), trvání cca 60 minut.

Všechny tyto lety byly úspěšné a bez problémů.

Video z letu provedeného 30.dubna 1962 na YouTube:



Zdroj:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363779 Verze : 0
A-12, která je umístěna na letadlové lodi USS Intrepid.


Zdroj: vlastní foto, Intrepid - Sea, Air & Space Museum
Lockheed A-12 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#367564 Verze : 0
A-12 v US Space and Rocket Center, Huntsville, Alabama
Lockheed A-12 -



Web autora : http://www.flickr.com/photos/whsieh78/4914674738/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#487341 Verze : 0
Intrepid Sea, Air & Space Museum, New York, říjen 2023
© Radoslav Hašek
zveřejněno s laskavým svolením autora
Lockheed A-12 -


Lockheed A-12 -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#738627 Verze : 0

Diskuse

Citace - Franta02 :

Upřesnění prvních letů Lockheed A-12:



První neoficiální let: 25.dubna 1962, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.


První oficiální let: 26.dubna 1962, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.


První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA: 30.dubna 1962, zálet (maiden flight), trvání cca 60 minut.


Všechny tyto lety byly úspěšné a bez problémů.


Video z letu provedeného 30.dubna 1962 na YouTube: www.youtube.com


Zdroj:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba



Tvrzení, že tyto lety byly bez problémů je přinejmenším sporné, už při prvním letu (kdy se měl pouze odpoutat od země a ihned zase dosednout) Lou Schalk vzpomínal, že "... po odpoutání jsem opravdu nevěřil, že že se mi podaří dostat mašinu v pořádku zpátky na zem kvůli příčnému, směrovému i podélnému kmitání..." Schalk nakonec dostal stroj na zem, ale "netrefil" dráhu a přistál mimo.


Při druhém letu zase z letounu odpadly přechodové aerodynamické prvky levého křídla.


Třetí let trval 59 minut, stroj při něm dosáhl rychlosti 630 km/h a výšky 9144 metrů.


4. května potom stroj poprvé překonal zvukovou bariéru rychlostí M=1,1.


(Paul Crickmore: SR-71 Balckbird, ISBN 80-7236-325-5)
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363798 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více