Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Le Prieur
Originální název:
Original Name:
Le Prieur
Kategorie:
Category:
neřízená raketa
Výrobce:
Producer:
?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR ?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost rakety:
Rocket Weight:
? kg
Hmotnost hlavice:
Warhead Weight:
? kg
Ráže:
Diameter:
? mm
Celková délka:
Overall Length:
1524 mm
Rozpětí stabilizátoru:
Stabiliser Span:
? mm
Typ hlavice:
Warhead Type:
žádná (zápalná raketa)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
černý prach
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
? km/h
Dosah:
Range:
0,1 km
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
První operačně nasazená raketa vzduch-vzduch.
Zdroje:
Sources:
Ray Sanger: Nieuport Aircraft
of World War One, British Library,
ISBN I 86126447 X
URL : https://www.valka.cz/FRA-Le-Prieur-t103397#371949Verze : 0
MOD
Raketu zkonstruoval námořní poručík Y. G. P. Le Prieur v průběhu 1. světové války k ničení pozorovacích balónů a vzducholodí.


Raketa byla odvozena od námořních záchranných raket stabilizovaných boční tyčí. Raketa se skládala z hlavice, těla se zapalovacím zařízením a stabilizační tyče.


Její tělo bylo tvořeno lepenkovou trubicí, uvnitř vyztuženou tenkým pocínovaným plechem. V trubici byla umístěna hnací náplň asi 200 g černého prachu, jenž současně sloužil jako zápalný prostředek při zasažení cíle.


K trubici byla lakovanou papírovou nebo plátěnou páskou připevněna hlavice naplněná pískovou zátěží. Hlavice měla tvar rotačního kužele a do jejího středu bylo vloženo trojúhelníkové ostří, určené k snadnějšímu proseknutí obalu balónu. Z toho je zřejmé, že raketa na cíl nepůsobila výbuchem bojové nálože. Měla pouze prorazit obal balónu či vzducholodi a proniknout dovnitř, kde horké plyny vytékající z trysky rakety zapálily hořlavou vodíkovou náplň.


K tělu byla dalšími třemi páskami připevněna stabilizační tyč z borového dřeva čtverhranného průřezu o délce cca 1,5 m. Tyč se zasouvala do kovové odpalovací trubice, široké asi 25 mm. Tyče se připevňovaly v různých počtech (6-10 podle typu letounu) buď na vnější vzpěry některých typů letadel (dvouplošníků) jako například D.H. 2, B. E. 2, B. E. 12, Farman F. 40, Sopwith Pup a zejména různé typy Nieuportů (hlavně 11, 16 a 17). Údajně též existovala instalace na automobilu.


Prachová náplň byla odpálena stlačením tlačítka ovládaného pilotem, které bylo připojeno k 2voltové baterii v
trupu. Elektrický impulz byl veden kabely k sériově zapojeným palníkům uvnitř každé rakety. Vypínač měl pojistku, aby se předešlo náhodnému odpálení.


Při samotném útoku se měl pilot spustit střemhlav pod úhlem asi 45° k boku upoutaného balónu a ze vzdálenosti 100-150 metrů odpálit salvu raket.


Rakety byly poprvé použity 22. 5. 1916 během bitvy u Verdunu, kdy jimi bylo během jediného útoku sestřeleno 6 německých balónů, všechny kromě dvou (jeden pilot minul, druhému selhalo odpalovací zařízení), které byly toho dne ve vzduchu a čtvrtina všech, jež Němci měli v daném sektoru. Šlo o nepopiratelný úspěch a Francouzi se stali nadšenými propagátory nové zbraně. V omezené míře rakety používali i další spojenci, např. Britové je poprvé použili 25. června 1916 během bitvy na Sommě, kdy jimi sestřelili 4 balóny a do konce bitvy již díky raketám vzplanulo celkem 15 balónů.


Ojediněle bývaly rakety používány i proti letadlům, 25. září 1916 dokonce údajně Angličan A. Walker sestřelil německé LVG.


Také Němci podnikali pokusy na základě zkoušek ukořistěných raket Le Prieur, a ojediněle došlo i pokusům o frontové nasazení.


Rakety měly ovšem také řadu nevýhod, např. malou přesnost, velký rozptyl, malý dolet, nízkou spolehlivost a navíc představovaly určité nebezpečí pro samotný letoun-nosič.


Proto začaly být během roku 1917 postupně nahrazovány zápalným střelivem do kulometů, které do konce války zcela převládlo.


Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Prieur_rocket
https://www.firstworldwar.com/atoz/leprieur.htm
J. Kroulík, B. Růžička: Vojenské rakety, nakl. Naše vojsko, Praha 1985, 28-067-85
Ray Sanger: Nieuport Aircraft of World War One, 2002
British Library, ISBN I 86126447 X

FRA - Le Prieur - Nieuport 16, N 1434, na němž v létě 1916 u escadrille Lafayette létal Sgt. Charles Johnson.
Zdroj obrázku: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nieuport_w_Le_Prieur_rockets.jpg

Nieuport 16, N 1434, na němž v létě 1916 u escadrille Lafayette létal Sgt. Charles Johnson.
Zdroj obrázku: commons.wikimedia.org

URL : https://www.valka.cz/FRA-Le-Prieur-t103397#371958Verze : 0
MOD
Diskuse
Do poznámky by možná stálo za to napsat že stabilizace byla tyčí
URL : https://www.valka.cz/FRA-Le-Prieur-t103397#371960Verze : 0