Název: Name: | 50. spojovací letecký pluk | 50th Courier Air Regiment |
Originální název: Original Name: | 50. spojovací letecký pluk | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 01.11.1954 | |
Předchůdce: Predecessor: | 50. letecký kurýrní pluk | 50th Air Courier Regiment |
Datum zániku: Disbanded: | 01.09.1974 | |
Nástupce: Successor: | 3. dopravní letecký pluk | 3rd Transport Air Regiment |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 01.11.1954-01.01.1957 Velitelství letectva 01.01.1957-01.10.1960 Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu 01.10.1960-01.09.1961 7. armáda protivzdušné obrany státu a letectva 01.09.1961-01.05.1962 1. samostatný smíšený letecký sbor 01.05.1962-01.09.1974 Štáb 10. letecké armády | 01.11.1954-01.01.1957 Air Force Command 01.01.1957-01.10.1960 Air Force and State Air Defense Command 01.10.1960-01.09.1961 7th State Air Defence and Air Force Army 01.09.1961-01.05.1962 1st Independent Composite Air Corps 01.05.1962-01.09.1974 Staff of the 10th Air Army |
Dislokace: Deployed: | 01.11.1954-30.04.1963 Klecany, letiště 01.05.1963-01.09.1974 Praha, letiště | |
Velitel: Commander: | 01.11.1954-31.10.1956 Toman, Josef (Major) 01.11.1956-16.08.1966 Beneš, Eduard (Podplukovník) 17.08.1966-11.12.1969 Adam, Ivan (Podplukovník) 12.12.1969-01.09.1974 Mošna, Josef (Plukovník) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | | |
Čestný název: Honorary Name: | 01.11.1954-01.09.1974 | 01.11.1954-01.09.1974 |
Vyznamenání: Decorations: | ||
Poznámka: Note: | 01.11.1954-01.05.1963 VÚ 8041 Klecany 01.05.1963-01.09.1974 VÚ 8041 Praha | - |
Zdroje: Sources: | Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (50. spojovací letecký pluk), |
22. 2.1957 došlo 5 km jižně od M. Třebové k havárii letounu L-60/K-60 RA-01. Npor. Ludvík Šusta musel z důvodu poruchy motoru nouzově přistát, při němž se letoun převrátil. Další pilot na palubě npor. Marie Brychtová utrpěla zranění zápěstí ruky. Velitel 1. letky a pasažér – technik letky por. Bohumil Zima vyvázli bez zranění
13. 3. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky.
Letovod 50. spojovacího leteckého pluku
npor. Jan Smolan prováděl s letounem L-60 / K-60
(v. č. 15 0204) zálet počasí nedaleko od Poděbrad zachytil o dráty VN, narazil do země a zahynul
12. 8. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky. Pilot 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku npor. Jaromír Šebesta prováděl s letounem L-60 / K-60 (v. č. 150814) součinnostní let pro cvičící výsadkáře. Na palubě letounu byli ještě 2 vojáci základní služby čet. Jiří Tichý a des. Michal Puškár od výsadkářů s radiostanicí.Osádka v kabině letounu nedopatřením otevřela signální dýmovnici. Došlo k silnému zakouření uzavřeného prostoru kabiny. Vlivem této skutečnosti spadl letoun do nezvyklé polohy v malé výšce, kterou už pilot nebyl schopen vybrat a letoun narazil do země a všichni zahynuli.
V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp vrtulníku HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojovacího leteckého pluku. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: por. Josef Skorka, por. Josef Vošáhlík a por. Albín Žwak.
Z auta podává velitel pluku mjr. Josef Toman podává pilotovi dokument