Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.XIVC | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.XIVC | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.11.1943-DD.MM.M.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1943-DD.MM.M.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 527 F Mk.XIVC / F Mk.XIVE / FR Mk.XIVE | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2993 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3856 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4433 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | |
Délka: Length: | 9,970 m | |
Výška: Height: | 3,860 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 171,49 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 65 kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW. Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 498 l v interních nádržích a 136 l nebo 204 l v přídavné nádrži pod trupem. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 721 km/h v 7925 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 394 km/h v 6096 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23.3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13564 m | |
Dolet: Range: | 740.3 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1367.9 km1) | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň 4x pevný kulomet Browning ráže 7,69 mm se 300 náboji na hlaveň Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem a/nebo 2x 113 kg pod křídly (bylo možno zavěsit i všechny najednou - letoun byl přetížen). | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s přídavnou nádrží o objemu 409 l Supermarine Type 372 | |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 www.jaapteeuwen.com http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm www.aviation-history.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130406Verze : 1
Vláďa
MOD
Supermarine Spitfire Mk.XIVc
Stručná historie:
6.ledna 1944 začalo vyzbrojování 610. Squadrony novou verzí Spitfiru Mk.XIVC. Jeho příchodem k bojovým jednotkám se pilotům RAF dostal do rukou velmi výkonný letoun, bez nadsázky by se dalo mluvit o velkém výkonovém skoku.
Vývoj tohoto Spitfiru začal montáží motorů Rolls-Royce Griffon řady 60 do již postavených draků Spitfirů F Mk.VIII (JF316 – JF320) na přelomu let 1942 a 1943. Zkušební piloti znali první prototypy pod označením Spitfire Mk.VIIIC. Trup původních "osmiček" byl prodloužen na 9 950 mm, toto prodloužení si vynutila instalace dvoustupňového, dvourychlostního kompresoru, kterým byl motor Grifon přeplňován. Zkoušeny byly různé vrtule včetně trojlisté protiběžné. Motor Grifon měl samozřejmě vedle vyššího výkonu i vyšší spotřebu paliva, tuto spotřebu bylo nutno kompenzovat instalací dalších palivových nádrží, místo pro ně se našlo v křídlech a tak do každé poloviny byly instalována nádrž o objemu 58 litrů, v pilotní kabině byl nové instalován kohout, kterým pilot ovládal přečerpání paliva z těchto křídelních nádrží do nádrže hlavní. Úpravy se dočkala i plynová páka, která až do této verze zůstávala beze změn již od prvních Spitfirů.
Sériové "čtrnáctky" dostaly vrtule pětilisté Rotol Jablo, která měla vrtulové listy z bakelizované překližky. Výzbroj byla dána typem křídla, tento letoun měl křídlo typu "C", tzn. i odpovídající výzbroj - 2x kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm a 4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm. Hmotnost nových Spitů byla až o 450 kg (1,000 lb) vyšší než hmotnost Spitfire Mk.IX.
Další verze Spitfire Mk.XIVE byla charakteristická novým křídlem typu "E", kde byly vedle kanónů ještě velkorážné půlpalcové kulomety Colt-Browning M2. Další novinku bylo prosednutí trupu a použití kapkovité kabiny. Čtrnáctky měly oproti experimentálním Mk.VIII jiný tvar a velikost svislé ocasní plochy, dále byl zesílen trup, křídla i podvozek.
Vraťme se však ke zde popisované verzi F Mk.XIVC, jejich první série měla omezenou maximální rychlost na cca 760 km/hod, protože při vyšších rychlostech docházelo ke zborcení konců křídel, bylo to řešeno montáží menších křidélek ze Spitfirů F Mk.XII i za cenu menší ovladatelnosti.
Někteří piloti Spitfirů Mk.XIVC se specializovali na lov létajících pum Fieseler Fi 103 V-1 na jejich letadlech byly provedeny úpravy, které umožnily dosáhnout ještě vyšších výkonů. Motor dostával vysokooktanová palivo (oktanové číslo 150), díky tomuto palivu mohl být zvýšen plnící tlak až na 1,45 MPa. V rámci odlehčení a snížení aerodynamického odporu došlo na odstranění čtyř kulometů, zpětného zrcátka a celý povrch letadel byl pečlivě vyleštěn, díky těmto úpravám stoupla maximální rychlost v přízemních výškách (pod 1 000 m) až na 650 km/h.
Vývoj pokračoval a tak během výroby byly zaváděny dílčí změny např. v únoru 1944 byl zesílen trup před ocasními plochami, protože zde docházelo k únavovým lomům. U Mk.XIV byla vyšší hmotnost letadla příčinou menší životnosti pneumatik, které se měnily po přibližně 10 vzletech. Nectností těchto Spitfirů byla snaha o vybočení při startu a nebezpečí překlopení letadla, to byl důsledek hmotnosti pětilisté vrtule, která vykazovala dosti velký klopný moment.
Doporučená taktika boje byla - rychlé vertikální manévry a využívat ostré pravé stoupavé zatáčky (zde klopný moment vrtule pomáhal ostrému obratu).
U Spitfirů Mk.XIV bylo ve výrobě zavedeno tolik i zásadních změn, že jeho jednotlivé varianty by si už zasloužily své vlastní typové označení, od Spitfire tohoto typu se již neoznačují verze LF, F a HF. Zkrácená křídla byla montována až do verze FR Mk.XIV, ale ani zde již není označení LF.
Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Peter Caygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI – F 24, nakladatelství Jan Vašut, rok 2005, ISBN: 80-7236-396-4
archiv autora
Stručná historie:
6.ledna 1944 začalo vyzbrojování 610. Squadrony novou verzí Spitfiru Mk.XIVC. Jeho příchodem k bojovým jednotkám se pilotům RAF dostal do rukou velmi výkonný letoun, bez nadsázky by se dalo mluvit o velkém výkonovém skoku.
Vývoj tohoto Spitfiru začal montáží motorů Rolls-Royce Griffon řady 60 do již postavených draků Spitfirů F Mk.VIII (JF316 – JF320) na přelomu let 1942 a 1943. Zkušební piloti znali první prototypy pod označením Spitfire Mk.VIIIC. Trup původních "osmiček" byl prodloužen na 9 950 mm, toto prodloužení si vynutila instalace dvoustupňového, dvourychlostního kompresoru, kterým byl motor Grifon přeplňován. Zkoušeny byly různé vrtule včetně trojlisté protiběžné. Motor Grifon měl samozřejmě vedle vyššího výkonu i vyšší spotřebu paliva, tuto spotřebu bylo nutno kompenzovat instalací dalších palivových nádrží, místo pro ně se našlo v křídlech a tak do každé poloviny byly instalována nádrž o objemu 58 litrů, v pilotní kabině byl nové instalován kohout, kterým pilot ovládal přečerpání paliva z těchto křídelních nádrží do nádrže hlavní. Úpravy se dočkala i plynová páka, která až do této verze zůstávala beze změn již od prvních Spitfirů.
Sériové "čtrnáctky" dostaly vrtule pětilisté Rotol Jablo, která měla vrtulové listy z bakelizované překližky. Výzbroj byla dána typem křídla, tento letoun měl křídlo typu "C", tzn. i odpovídající výzbroj - 2x kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm a 4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm. Hmotnost nových Spitů byla až o 450 kg (1,000 lb) vyšší než hmotnost Spitfire Mk.IX.
Další verze Spitfire Mk.XIVE byla charakteristická novým křídlem typu "E", kde byly vedle kanónů ještě velkorážné půlpalcové kulomety Colt-Browning M2. Další novinku bylo prosednutí trupu a použití kapkovité kabiny. Čtrnáctky měly oproti experimentálním Mk.VIII jiný tvar a velikost svislé ocasní plochy, dále byl zesílen trup, křídla i podvozek.
Vraťme se však ke zde popisované verzi F Mk.XIVC, jejich první série měla omezenou maximální rychlost na cca 760 km/hod, protože při vyšších rychlostech docházelo ke zborcení konců křídel, bylo to řešeno montáží menších křidélek ze Spitfirů F Mk.XII i za cenu menší ovladatelnosti.
Někteří piloti Spitfirů Mk.XIVC se specializovali na lov létajících pum Fieseler Fi 103 V-1 na jejich letadlech byly provedeny úpravy, které umožnily dosáhnout ještě vyšších výkonů. Motor dostával vysokooktanová palivo (oktanové číslo 150), díky tomuto palivu mohl být zvýšen plnící tlak až na 1,45 MPa. V rámci odlehčení a snížení aerodynamického odporu došlo na odstranění čtyř kulometů, zpětného zrcátka a celý povrch letadel byl pečlivě vyleštěn, díky těmto úpravám stoupla maximální rychlost v přízemních výškách (pod 1 000 m) až na 650 km/h.
Vývoj pokračoval a tak během výroby byly zaváděny dílčí změny např. v únoru 1944 byl zesílen trup před ocasními plochami, protože zde docházelo k únavovým lomům. U Mk.XIV byla vyšší hmotnost letadla příčinou menší životnosti pneumatik, které se měnily po přibližně 10 vzletech. Nectností těchto Spitfirů byla snaha o vybočení při startu a nebezpečí překlopení letadla, to byl důsledek hmotnosti pětilisté vrtule, která vykazovala dosti velký klopný moment.
Doporučená taktika boje byla - rychlé vertikální manévry a využívat ostré pravé stoupavé zatáčky (zde klopný moment vrtule pomáhal ostrému obratu).
U Spitfirů Mk.XIV bylo ve výrobě zavedeno tolik i zásadních změn, že jeho jednotlivé varianty by si už zasloužily své vlastní typové označení, od Spitfire tohoto typu se již neoznačují verze LF, F a HF. Zkrácená křídla byla montována až do verze FR Mk.XIV, ale ani zde již není označení LF.
Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Peter Caygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI – F 24, nakladatelství Jan Vašut, rok 2005, ISBN: 80-7236-396-4
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130407Verze : 2
Vláďa
MOD
Reklama
Nahoře je válečná fotografie této verze a dole je fotografie restaurované Mk.XIVC.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130490Verze : 1
Vláďa
MOD
Supermarine Spitfire Mk.XIVC (RN119, AE-J), 402. peruť RCAF, březen 1945. Později sloužil u kanadské 412. peruti a po 2. světové válce skončil v řadách belgického letectva.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.XIVC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | RN119 |
Taktické označení / imatrikulace | AE-J |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 402. peruť RCAF [1941-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.XIVC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | RN119 |
Taktické označení / imatrikulace | AE-J |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 402. peruť RCAF [1941-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#527862Verze : 3
Martin Smíšek
MOD
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.XIVC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | RB159 |
Taktické označení / imatrikulace | DW-D |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 610. peruť RAF [1936-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 03.07.1944 |
Autor | F/O Forward |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.XIVC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | RB159 |
Taktické označení / imatrikulace | DW-D |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 610. peruť RAF [1936-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1944 |
Autor | F/O Forward |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#538550Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.XIVC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 91. peruť RAF [1941-1947] |
Základna | West Malling, Stanice Královských vzdušných sil West Malling [1940-1964] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 03.07.1944 |
Autor | F/O Forward |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#538553Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.