Název: Name: | Hispano Mk.II | |
Originální název: Original Name: | Hispano MK II | |
Výrobce: Producer: | Martin-Baker Aircraft Co. Ltd., British Manufacture & Research Co. | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.MM.194? | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1942 | |
Použití: Use: | Blackburn Firebrand Blackburn Firecrest Bristol Beaufighter CAC Boomerang Consolidated Liberator Mk.I (on 20 aircraft) De Havilland Mosquito Douglas Boston Mk.III Fairey Firefly Gloster Meteor Hawker Hurricane Mk.IIC and Mk.IV Hawker Tempest Mk.V Srs I Hawker Typhoon Mk.IB, FR.IB and NF.IB Martin-Baker MB 3—prototype North American Mustang IA Supermarine Spitfire Mk V to Mk XX. | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost: Weight: | 50 kg | |
Ráže: Calibre: | 20 mm (0.79 in) | |
Náboj: Cartridge: | 20x110 | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 1600 mm | |
Celková délka: Overall Length: | 2360 mm | |
Používaná munice: Ammo Used: | Průbojná (s ocelovým jádrem) a průbojná se stopovkou (168 g), zápalná, trhavá a trhavá zápalná (130 g) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 1 km | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 600 - 700 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 850 - 880 m/s | |
Poznámka: Note: | Viz historie. | |
Zdroje: Sources: | https://fr.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_HS-404 https://www.airwar.ru/weapon/guns/hs404.html d520.aeronavale-porteavions.com spitfiresite.com pwencycl.kgbudge.com |
URL : https://www.valka.cz/GBR-Hispano-Mk-II-20-mm-kanon-t179385#526767Verze : 4
Vláďa
MOD
British Hispano Mk.II
Tato zbraň byla vyvinuta ve Velké Británii na základě licenční výroby kanónu Hispano-Suiza HS-404. Kanón se nejdříve vyráběl ve Velké Británii ve verzi Hispano Mk.I, jehož zásoba střeliva byla nesena v bubnovém zásobníku a byla namontována např. do těžkých stíhaček Westland Whirlwind Mk.I, Beaufighterů a pokusně i do Spitfirů Mk.Ib.
Nevýhodou této zbraně byla omezená zásoba střeliva a také rozměr bubnového zásobníku, ten již činil problémy při zástavbě zbraně do křídla letounu. Pro ten účel byla zbraň otočena o 90° a zásobník tak vlastně ležel vedle zbraně, to však působilo problémy se spolehlivostí.
První Spitfiry byly brzy staženy z bojiště, řešením bylo použití nábojového pásu, o to se snažili již Francouzi, ale ti tuto úpravu nedokázali zrealizovat. Výkresová dokumentace však byla předána v roce 1940 Britům a konstruktérům fy Martin-Baker se podařilo tento způsob nabíjení úspěšně vyřešit a tuto úpravu dovedli do použitelného stavu a zavedli do výroby kanón, který byl označen jako Hispano Mk.II.
Zmenšila se výška zbraně, tím se usnadnila zástavba do křídla, podstatně se zvýšila zásoba střeliva a také spolehlivost zbraně byla značně vyšší, ale stále to nebylo ono. Hlaveň měla krátký zákluz a často docházelo k zaseknutí kanónu. Střelba jedním kanónem (u Spitfiru) způsobovala značné vybočování letounu. Zbrojíři zjistili, že se každá zbraň chová dosti odlišně a ke každému kanónu museli při jeho seřízení přistupovat odlišně, potom se situace zlepšila. Účinnost tohoto kanónu byla dobrá, oproti německému kanónu MG-FF, nebo ruskému kanónu ŠVAK byla dvojnásobná. Dalším vývojem vzniká Hispano Mk.V.
Použité prameny:
Peter R. Caygil, Spitfire MK I - V (Combat Legends), The Crowood Press, April 9, 2005, ISBN 1-84037-391-1
https://fr.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_HS-404
https://www.airwar.ru/weapon/guns/hs404.html
d520.aeronavale-porteavions.com
spitfiresite.com
pwencycl.kgbudge.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/GBR-Hispano-Mk-II-20-mm-kanon-t179385#526769Verze : 3
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.