Supermarine Spitfire Mk.XIVE

Supermarine Spitfire F Mk.XIVE
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.XIVE Supermarine Spitfire Mk.XIVE
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.XIVE
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1944-DD.MM.1945 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
527 F Mk.XIVC / F Mk.XIVE / FR Mk.XIVE
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2998 kg 6609 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3856 kg 8500 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4460 kg 9833 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,230 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,970 m 32ft 8,5in
Výška:
Height:
3.860 m 12ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 241.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
171,49 kg/m2 35.12 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW, později
Rolls-Royce Griffon 67, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 771 kW.
Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm.
Rolls-Royce Griffon 65, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off, later
Rolls-Royce Griffon 67, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,375 hp at take-off,
driving five-blade constant-speed propeller type Rotol of 10 ft 5 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
498 l v interních nádržích a 136 l nebo 204 l v přídavné nádrži pod trupem. 110 UK gallons in internally tanks and 45 UK gallons or 30 UK gallons in one drop tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 7925 m 448 mph in 26000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
582.6 km/h v 6096 m 362 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
23.3 m/s 4580.0 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 60,96 m 7,0 min to 200 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13570 m 44521 ft
Dolet:
Range:
670 km 416.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1360 1) km 845.1 1) mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón British Hispano ráže 20 mm se 120 náboji pro každý a
2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji pro každý.
Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem a/nebo 2x 113 kg pod křídly (bylo možno zavěsit i všechny najednou - letoun byl přetížen).
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II in the wing mouted, 120 rpg and
two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 in the wing mouted, 250 rpg.
Bomb load: Up to 1,000 lb of disposable stores carried on three hardpoints, one under the fuselage rated at 500 lb, two under the wing rated at 250 lb each.
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
1) s přídavnou nádrží o objemu 409 l


Supermarine Type 372
1) with 90 UK gallon drop tank.


Supermarine Type 372


The Supermarine Spitfire F Mk XIVE had "E" - wing armament of two 0.79 inch cannon (outer bays) and two 0.50 inch machine guns (inner bays); later aircraft, without change of designation, used cut-down rear fuselage with 360 deg vision canopy, requiring further enlargement of rudder chord and height.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
www.jaapteeuwen.com
http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm
www.aviation-history.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130414 Verze : 0
Fotografie zachycující Spitfire Mk.XIVe tak, jak byl připravený na cestu do Barmy.
Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130409 Verze : 1
Stručná historie:


Koncem roku 1944 začaly k jednotkám přicházet nové Spitfiry Mk.XIVE, které se od předchozích Mk.XIVC odlišovaly především prosedlou (sníženou) zadní částí trupu a kapkovitou kabinou, tím se uvolnil výhled z kabiny směrem za letadlo, nové stroje byly dále vybaveny novým křídlem typu "E", které umožňovalo teoretickou montáž 4x kanón Hispano ráže 20 mm, tato výzbroj však nebyla v praxi použita a místo dalších kanónů byly instalovány kulomety Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm. Poslední stroje dostaly upravenou směrovku s větší plochou a výkonnější motory Griffon 67.


Tato varianta se stala základem pro Spitfire FR Mk.XIVE, kde FR znamená Fighter Reconnaissance. Tento průzkumný letoun nesl v trupu dálší nádrž paliva o objemu 141 l a kameru F.24 pro šikmé snímkování. Tyto stroje byly dodávany od poloviny roku 1944 a bylo jich vyrobeno 430 většina z nich měla zmenšené rozpětí - "useknutá křídla".
Supermarine Spitfire Mk.XIVE - FR Mk.XIVe - havárie

FR Mk.XIVe - havárie
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130415 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek, křídla jsou již "E", ale kabina a trup jsou starší provedení
Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130408 Verze : 0
Fotografie Spitfiru F Mk.XIVe EB V sloužící u 41. perutě - Nizozemí, květen 1945
Zdroj: upload.wikimedia.org
Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130491 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více