Název: Name: | OSP-48 | |
Originální název: Original Name: | ОСП-48 | |
Kategorie: Category: | radionavigační zařízení | |
Výrobce: Producer: | ||
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1948-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Složení systému: Composition of System: | 1)Dálná přívodná radiová stanice PAR-3 nebo PAR-7 / PAR-8 2)Dálný návěstní radiomaják MRM-48 3)Blízká přívodná radiová stanice PAR-3 / PAR-9 4)Blízký návěstní radiomaják MRM-48 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1)Дальная Приводная авиационная радиостанция ПАР-3/ПАР-7=Fernfunkfeuer (FFF) 2)Дальний Mаркерный Pадио Mаяк MPM-48 3)Ближная Приводная авиационная радиостанция ПАР-3=Nahfunkfeuer (NFF) 4)Ближний Mаркерный Pадио Mаяк MPM-48 | |
Zdroje: Sources: | VÚA Praha (předpis pro Leteckou zabezpečovací službu čj. VL-058633/53) https://ru.wikipedia.org www.valka.cz Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967 Vlastní archiv |
URL : https://www.valka.cz/SOV-OSP-48-pristavaci-system-t122700#418530Verze : 1
Přistávací systém OSP-48
Oборудований систем посадки - ОСП-48
Systém OSP-48 byl nejstarším sovětským radionavigačním standardem používaným v civilním a vojenském letectvu od konce čtyřicátých let, ale již koncem padesátých let byl postupně nahrazován systémem SP-50, který vznikl již v r. 1950.
Umožňoval - po přiblížení do letištního prostoru provedení závěrečné části přistávacího manévru letounu vybaveného palubním radiovým zaměřovačem (Radio direction finder=D/F) radiopolokompasem ( na př. RPKO-10M) nebo radiokompasem (na př. ARK-5), přijímačem markeru a později i radiovýškoměrem.
Základem systému byla dvojice stanovišť přívodných radiostanic (nesměrových radiomajáků / Non Directional Beacon - (NDB)- Locator (L), pracujících na kmitočtech v rozmezí 150 - 1300 kHz, umístěných na příletové dráze v ose přistávací dráhy ve vzdálenostech 4 000 m a 1000 m od jejího prahu ( v praxi byly vzdálenosti někdy odlišné +/- 50 m).
Pro označení jejich přeletu byly doplněny návěstním/polohovým radiomajákem (markerem), pracující na kmitočtu 75 MHz.
1. stanoviště (4000 m od prahu) bylo označeno
"Vzdálená / Dálná přívodná radiová stanice" (Дальней приводной радиостанции - ДПРС).
Vysílač pracoval s modulovanou telegrafií (A 2) a pro identifikaci byly klíčovány dvě značky "morse".
a "Dálný návěstní radiomaják" (Дальний маркерный маяк)/
= Fernfunkfeuer (FFF)=Locator (L) at Outer Marker (OM) (LOM). Klíčování je automatické s rychlostí dvě čárky/sec.
2. stanoviště (1000 m od prahu) bylo označeno
"Blízká / Bližná přívodná radiová stanice" (ближней приводной радиостанции - БПРС).
Vysílač pracoval s modulovanou telegrafií (A 2) a pro identifikaci byla klíčována jedna značka "morse".
a "Blízký návěstní radiomaják" (Ближний маркерный маяк)/
= Nahfunkfeuer (NFF)=Locator at Middle Marker (MM) (LMM). Klíčování je automatické s rychlostí 6 teček/sec.
Systém byl od r. 1952 standarně používán také v čs. letectvu a také v ostatních vojenských letectvech sovětského bloku.
Nejrozšířenějším typem přívodných radiostanic byly typy: PAR-3 / Приводная авиационная радиостанция ПАР-3,
PAR-7 / Приводная авиационная радиостанция ПАР-7,
návěstní radiomajáky typ MRM-48 / Mаркерный Pадио Mаяк MPM-48.
Radionavigační systém pro přiblížení a přistání i za nepříznivých povětrnostních podmínek ve dne (ZPPD) a v normálních povětrnostních podmínek v noci (NPPN) na vojenských letištích doplňovaly radiové zaměřovače - na př. KV zaměřovač PKV-45 Пеленгатор ПKB-45
( na některých našich letištích DFG-26/4)
a
VKV zaměřovač ARP-5 / Автоматический Радио Пеленгатор АРП-5.
Zaměřovače byly převážně umístěny v ose VPD, ale jejich poloha nebyla "pevná" - byly před vstupním prahem i za koncovým prahem.
Dále byly v systému světlotechnické prostředky:
a) Neonový kódový maják KNS-1 / Кодовый неоновый светомаяк КНС-1
Sloužil k vizuální signalizaci. Byl převážně umístěn na stanovišti "bližné", vysílal však identifikační značku "dálné"!
b) Světlotechnický systém LUČ-1 / Cистема освещения aэродромa ЛУЧ - 1.
Světelná návěstidla byla rozvinuta ve vzdálenosti 1 000 m - od "bližné" v tzv. předpolí po vstupní práh VPD, dále řadová světla kolem vlastní VPD a ještě "vzletová" světla.
c) Letištní světlometné majáky (světlomety)APM-90 / Аэродромный прожекторный маяк AПM-90.
Tvořily skupinu 2 - 3 stanovišť a sloužily k osvětlení předpolí, prahu VPD a místa dosedu. Součástí stanoviště bylo i zabezpečení a ovládání tzv. "světelného T".
Zdroj: VÚA Praha (předpis pro Leteckou zabezpečovací službu čj. VL-058633/53)
www.valka.cz
https://ru.wikipedia.org
Vlastní archiv
Schema rozmístění radionavigačních prostředků systému OSP-48.
(Vlastní archiv)
Oборудований систем посадки - ОСП-48
Systém OSP-48 byl nejstarším sovětským radionavigačním standardem používaným v civilním a vojenském letectvu od konce čtyřicátých let, ale již koncem padesátých let byl postupně nahrazován systémem SP-50, který vznikl již v r. 1950.
Umožňoval - po přiblížení do letištního prostoru provedení závěrečné části přistávacího manévru letounu vybaveného palubním radiovým zaměřovačem (Radio direction finder=D/F) radiopolokompasem ( na př. RPKO-10M) nebo radiokompasem (na př. ARK-5), přijímačem markeru a později i radiovýškoměrem.
Základem systému byla dvojice stanovišť přívodných radiostanic (nesměrových radiomajáků / Non Directional Beacon - (NDB)- Locator (L), pracujících na kmitočtech v rozmezí 150 - 1300 kHz, umístěných na příletové dráze v ose přistávací dráhy ve vzdálenostech 4 000 m a 1000 m od jejího prahu ( v praxi byly vzdálenosti někdy odlišné +/- 50 m).
Pro označení jejich přeletu byly doplněny návěstním/polohovým radiomajákem (markerem), pracující na kmitočtu 75 MHz.
1. stanoviště (4000 m od prahu) bylo označeno
"Vzdálená / Dálná přívodná radiová stanice" (Дальней приводной радиостанции - ДПРС).
Vysílač pracoval s modulovanou telegrafií (A 2) a pro identifikaci byly klíčovány dvě značky "morse".
a "Dálný návěstní radiomaják" (Дальний маркерный маяк)/
= Fernfunkfeuer (FFF)=Locator (L) at Outer Marker (OM) (LOM). Klíčování je automatické s rychlostí dvě čárky/sec.
2. stanoviště (1000 m od prahu) bylo označeno
"Blízká / Bližná přívodná radiová stanice" (ближней приводной радиостанции - БПРС).
Vysílač pracoval s modulovanou telegrafií (A 2) a pro identifikaci byla klíčována jedna značka "morse".
a "Blízký návěstní radiomaják" (Ближний маркерный маяк)/
= Nahfunkfeuer (NFF)=Locator at Middle Marker (MM) (LMM). Klíčování je automatické s rychlostí 6 teček/sec.
Systém byl od r. 1952 standarně používán také v čs. letectvu a také v ostatních vojenských letectvech sovětského bloku.
Nejrozšířenějším typem přívodných radiostanic byly typy: PAR-3 / Приводная авиационная радиостанция ПАР-3,
PAR-7 / Приводная авиационная радиостанция ПАР-7,
návěstní radiomajáky typ MRM-48 / Mаркерный Pадио Mаяк MPM-48.
Radionavigační systém pro přiblížení a přistání i za nepříznivých povětrnostních podmínek ve dne (ZPPD) a v normálních povětrnostních podmínek v noci (NPPN) na vojenských letištích doplňovaly radiové zaměřovače - na př. KV zaměřovač PKV-45 Пеленгатор ПKB-45
( na některých našich letištích DFG-26/4)
a
VKV zaměřovač ARP-5 / Автоматический Радио Пеленгатор АРП-5.
Zaměřovače byly převážně umístěny v ose VPD, ale jejich poloha nebyla "pevná" - byly před vstupním prahem i za koncovým prahem.
Dále byly v systému světlotechnické prostředky:
a) Neonový kódový maják KNS-1 / Кодовый неоновый светомаяк КНС-1
Sloužil k vizuální signalizaci. Byl převážně umístěn na stanovišti "bližné", vysílal však identifikační značku "dálné"!
b) Světlotechnický systém LUČ-1 / Cистема освещения aэродромa ЛУЧ - 1.
Světelná návěstidla byla rozvinuta ve vzdálenosti 1 000 m - od "bližné" v tzv. předpolí po vstupní práh VPD, dále řadová světla kolem vlastní VPD a ještě "vzletová" světla.
c) Letištní světlometné majáky (světlomety)APM-90 / Аэродромный прожекторный маяк AПM-90.
Tvořily skupinu 2 - 3 stanovišť a sloužily k osvětlení předpolí, prahu VPD a místa dosedu. Součástí stanoviště bylo i zabezpečení a ovládání tzv. "světelného T".
Zdroj: VÚA Praha (předpis pro Leteckou zabezpečovací službu čj. VL-058633/53)
www.valka.cz
https://ru.wikipedia.org
Vlastní archiv
Období | - |
Typ stroje | SOV - OSP-48 (přistávací systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Schema rozmístění radionavigačních prostředků systému OSP-48.
(Vlastní archiv)
URL : https://www.valka.cz/SOV-OSP-48-pristavaci-system-t122700#418625Verze : 1
Systém OSP-48 se "udržel" zasazen na řadě letišť až do konce padesátých let.
Při zachování původního "obrazce" rozmístění radiových a světlotechnických prostředků byl postupně zdokonalován jednak puužitím modernějších verzí přívodných radiostanic, radiových zaměřovačů, ale také zlepšování "viditelnosti" světlotechnických prostředků v noci a za nepříznivých povětrnostních podmínek.
Byl zasazen Kodový neonový maják KNS-2S (S = stacionární) na stanoviště "bližné", dále doplnění dráhových světel/všesměrových návěstidel na obě postraní řady byla na př. světlometná návěstidla v "předpolí" VPD nahrazena neonovými/sodíkovými svítidly a zároveň se zvětšil jejich počet.
Systém pak býval označován OSP-N (N = noční)
Zdroj: Vlastní archiv
Kopie fotografie rozmístění radiových a světlotechnických prostředků systému OSP-N
(Foto vlastní archiv)
Při zachování původního "obrazce" rozmístění radiových a světlotechnických prostředků byl postupně zdokonalován jednak puužitím modernějších verzí přívodných radiostanic, radiových zaměřovačů, ale také zlepšování "viditelnosti" světlotechnických prostředků v noci a za nepříznivých povětrnostních podmínek.
Byl zasazen Kodový neonový maják KNS-2S (S = stacionární) na stanoviště "bližné", dále doplnění dráhových světel/všesměrových návěstidel na obě postraní řady byla na př. světlometná návěstidla v "předpolí" VPD nahrazena neonovými/sodíkovými svítidly a zároveň se zvětšil jejich počet.
Systém pak býval označován OSP-N (N = noční)
Zdroj: Vlastní archiv
Období | - |
Typ stroje | SOV - OSP-48 (přistávací systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Kopie fotografie rozmístění radiových a světlotechnických prostředků systému OSP-N
(Foto vlastní archiv)
URL : https://www.valka.cz/SOV-OSP-48-pristavaci-system-t122700#419742Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.