Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
PZL P.11g Kobuz
Originální název:
Original Name:
PZL P.11g Kobuz
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.08.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.08.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1150 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1650 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,719 m
Délka:
Length:
7,550 m
Výška:
Height:
2,850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
92,179 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
PZL-WS-1 Mercury VIII, vzduchem chlazený, přeplňovaný hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 545 kW při 2650 ot./min, maximální stálý výkon 626 kW při 2750 ot./min
Vrtule trojlistá stavitelná Hamilton-Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
224 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
390 km/h v 4000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
275 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm na boku motoru (po 500 nábojích) a
4x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm v křídle (po 300 nábojích).

Pumový náklad: do 50 kg (4x 12,5 kg puma) pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
PZL P.11g Kobuz vznikl spíše jako nouzové řešení poté, co bylo zjištěno, že se vývoj moderní stíhačky PZL P.50 Jastrzab protáhne a napětí ve vztahu s Německem vzrůstalo.
Již v roce 1937 byl projekčně zpracován návrh na použití motoru Mercury VIII, propočty předpokládaly rychlost až 420 km/h. V roce 1939 k zástavbě motoru do draku P.11c došlo, následné zkoušky však ukázaly, že realita je jiná a max. rychlost není vyšší než 390 km/h. Polské letectvo však potřebovalo výkonnější letoun než byly zastaralé PZL P.7a a P.11a, motorů Mercury VIII byl dostatek (měly pohánět Jastrzaba) a proto byla objednána stavba celkem 90 letedel označených P.11g Kobuz. Výroba měla proběhnout ve třech sériích po 30 letounech. S ohledem na skutečnost, že prototyp Kobuzu vzlétl v srpnu 1939 je jasné, že nebyl vyroben žádný další letoun.
Novinkou byla zakrytá kabina pilota, stejná jakou měly exportní stíhačky PZL P.24.
Prototyp byl nasazen bojově a sestřelil dva letouny He-111, po válce byl, po obsazení letiště, zničen německým vojskem.
Zdroje:
Sources:
Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05
Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN.
L+K 14/67, Letadla 1939-45
L+K 25/1974, Václav Němeček, Monografie
www.pilotfriend.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html
http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-11.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-P-11g-Kobuz-t112264#392817Verze : 0
MOD