Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
PZL.50 Jastrząb
Originální název:
Original Name:
PZL.50 Jastrząb
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 dokončený prototyp a několik (5?) letadel v různém stádiu výroby
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2400 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,700 m
Délka:
Length:
7,700 m
Výška:
Height:
2,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
123,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
PZL-Mercury VIII vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 541 kW, bojový výkon 615 kW v h= 4 260 m.
Vrtule trojlistá stavitelná Hamilton-Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
442 km/h v 3500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
375 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7500 m
Dolet:
Range:
750 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet PWU wz. 36 ráže 7,92 mm (dva nad motorem a dva v křídlech)
Pumový náklad: do 100 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
L+K 25/1977, Letadla 1939 - 45
https://www.awiacja.republika.pl/pzl2.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/pzl50.html
www.powiat.mielec.pl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-50-Jastrzab-t32219#116364Verze : 0
MOD
PZL.50 Jastrząb


Historie:
Na přelomu let 1936/ 1937 začal vývoj moderního stíhacího letounu, který měl nahradit hornoplošné PZL P.11. Nejříve proběhl výběr mezi konkurenčním projektem inženýra Kazimierz Korsaka označeným jako PZL P.45, vybrán byl projekt inženýra Wsiewołoda Jana Jakimiuka - PZL P.50. Práce na novém letounu však neměly potřebnou prioritu a tak se vývoj letounu značně protáhl. Konstuktér mezitím pracoval na projektu dopravního letouny PZL P.44 Wicher. Další zdržení bylo způsobeno dodávkou zatahovacího od podvozku britské firmy Dowty.


Konstrukce nového stroje byla celokovová, poměrně hojně bylo využito duralových panelů. Pohonnou jednotkou byl nejprve britský devítiválec Bristol Mercury VIII, ale později, již v průběhu zkoušek byl upřednostněn v Polsku licenčně vyráběný PZL-Mercury s třílistou stavitelnou vrtulí Hamilton-Standard. Nový stíhací letoun byl dokončen v říjnu 1938, ale první vzlet byl proveden až v únoru následujícího roku. Výsledky prvních letových zkoušek přinesly značné zklamání, letoun dosahoval maximální rychlosti v rozmezí hodnot 420 až 430 km/h. Takových hodnot bylo dosaženo stíhacími letouny PZL P.24, ale tyto stíhačky nového Jastrząba vymanévrovaly ve všech letových režimech. Při cvičném souboji s bombardérem PZL.37 Łoś nedokázal zkušební pilot Jastrząba zaujmout palebnou pozici.


Prototyp Jastrząba se musel vrátit do továrny k provedení nutných úprav. Bohužel, některé špatné vlastnosti byly dány konstrukcí a letoun měl díky tomu velkou hmotnost. Například nosníky křídel byly příliš masivní a tím i těžké, zvolený profil křídla kladl značný odpor vzduchu a dalším nedostatkem byl nevelký výkon motoru, který byl ještě snížen nevhodným a nedostatečným průměrem sacího otvoru. Po výměně britského motoru za polský licenční s novou vrtulí bylo údajně dosaženo maximální rychlosti 500 km/h, ale zkoušky byly přerušeny válkou. Letoun byl 6. září 1939 ztracen, kdy měl spolu s dalšími prototypy přelétnot dále na východ do Lvova, pilot Jan Widawski mesel se strojem nouzově přistát do lesa pro nedostatek paliva, nouzové přistání nedaleko Rawa Ruska dopadlo špatně, letoun byl zničen. Některé prameny uvádějí, že se o zničení prototypu zasloužilo polské protiletadlové dělostřelectvo.


Druhý prototyp PZL P.50/II měl být poháněn výkonnějším francouzským motorem Gnome-Rhône 14Kfrs o výkonu 900 koní, to měl být vzorový kus pro řadu PZL P-50B. Tento prototyp nebyl dokončen. Pro další vývoj bylo plánováno použití výkonného britského motoru Bristol Taurus III nebo IV.


Velká zakázka na 300 letadel PZL P.50A byla seškrtnuta na 30 ks, výroba této série byla připravována. Několik rozestavěných letadel se dostalo do rukou Němců, jeden z nich byl zřejmě dokončen a zalétán (pilot Kazimir Kul), další vývoj nebo výroba byla zastavena.


Použité prameny:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, UK, London, Macdonald & Co. Publishers Ltd., 1961, ISBN 0-356-01447-9.
Andrzej Glass, Polskie Konstrukcje Lotnicze Vol.3. Sandomierz, Poland, Wydawnictwo Stratus, 2008.
Jerzy B. Cynk, Polish Aircraft 1893-1939. London, UK, Putnam & Company, 1971, ISBN 0-370-00085-4.
L+K 25/1977, Letadla 1939 - 45
https://www.awiacja.republika.pl/pzl2.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/pzl50.html
www.powiat.mielec.pl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-50-Jastrzab-t32219#116366Verze : 1
MOD
a nějakou tu fotografii
PZL.50 Jastrząb -


PZL.50 Jastrząb -


URL : https://www.valka.cz/PZL-50-Jastrzab-t32219#116369Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
PZL.50 Jastrząb -


URL : https://www.valka.cz/PZL-50-Jastrzab-t32219#116368Verze : 0
MOD
Diskuse
Prototyp PZL P50 Jastrzab měl, bohužel, více než smutný osud! V prvních dnech války ho polští letci zalétávali a chystali alespoň tento jeden stroj k bojovému nasazení. Bohužel, byl sestřelen neinformovaným protiletadlovým dělostřelectvem, kteří tento pro ně neznámý letoun považovali za stroj německý v Polsku dosud neznámé konstrukce!
URL : https://www.valka.cz/PZL-50-Jastrzab-t32219#165983Verze : 0