Main Menu
User Menu
Reklama

Četverikov ARK-3

Chetverikov ARK-3

Четвериков АРК-3

     
Název:
Name:
Četverikov ARK-3
Originální název:
Original Name:
Четвериков АРК-3
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1937 Sevastopolský letecký závod č. 45 Maxima Gorkého, Sevastopol /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1936
Osádka:
Crew:
4 - 5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
jiný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
32423) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4787 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5800 kg
Rozpětí:
Wingspan:
20,00 m
Délka:
Length:
14,001) m
Výška:
Height:
? m
Plocha křídla:
Wing Area:
58,702) m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
ARK-3/1: Švecov M-25 o výkonu 467 kW/635 k
ARK-3/2: Švecov M-25A o výkonu 478 kW/650 k
dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
ARK-3/1: 870 kg
ARK-3/2: 820 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
3084) km/h v 2600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
252 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7600 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3000 km
Výzbroj:
Armament:
1 x 7,2 mm kulomet v ručně ovládané věži v přídi
1 x 7,2 mm kulomet ve hřbetním střelišti

600–1000 kg pum pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
ARK-3/2:
1) 14,60 m
2) 59,50 m2
3) 3642 kg
4) 320 km/h
Zdroje:
Sources:
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
Петров, Г. Ф. Гидросамолеты и экранопланы 1910-1999. РусАвиа, Москва 2000. ISBN 5-900078-05-1.
Шавров, В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938г. Машиностроение, Москва 1986.
www.navy.su
cs.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Tschetwerikow_ARK-3
Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309
http://warbirds.ru/sovetskie_samolety.html
http://www.brazd.ru
URL : https://www.valka.cz/Cetverikov-ARK-3-t185632#541824Verze : 2
ARK-3 (Аrktický-3, ARK-3-1, MP-2)


(Арктический-3, АРК-3-1, МП-2)


Sovětský hydroplán. Počátky konstrukce letounu spadají do roku 1934, první prototyp vzlétl roku 1937. Letoun sloužil jak k vojenským účelům, zejména u baltské a severní flotily, tak k účelům civilním u Aeroflotu. Kapacita jeho civilní verze byla až dvanáct pasažérů.


Vznik
V r. 1933 začal Igor Vjačeslavovič Četverikov pro potřeby vojenského námořnictva a Glavsevmorputi (Главсевморпуть = hlavní správa severní mořské cesty) projektování námořního dvoumotorového dálkového průzkumného stroje, dosahujícího rychlostí 300 km/hod a s doletem až 3000 km. Výrazná vytrvalost letu jej měla předurčovat k průzkumu ledu, lodních tras a celé dopravy na Severu. Návrh byl schválen, peníze uvolněny a v souvislosti s touto prací byla I. V. Četverikovovi přidělena výrobní základna v Sevastopolu, a jeho nová OKB převedena z GVF - Civilní vzdušná flotila - Гражданский воздушный флот (ГВФ) do GUAP –Vrchní ředitelství leteckého průmyslu - Главное управление авиационной промышленности (ГУАП). Četverikov zde využil své zkušenosti ze stavby letounů pro ponorky a hladinové lodě SPL a OSGA-1 z přelomu 20. a 30. let. Stavba letounu byla ukončená na začátku r. 1936.

Konstrukce
ARK-3 byl smíšené stavby, Konstrukce člunového trupu byla celokovová podle vzoru MDR-3. Dřevěné křídlo (profilu MOS-27), úhel jeho nastavení nad člunem - 5°, ocasní plochy celokovové, potah všude plátnem. Uzavřená pilotní kabina, vybavená dvojím řízením, poskytovala prostor pro dva piloty, sedící vedle sebe a dvěma střelcům/pozorovatelům v otevřeném hřbetním a uzavřeném příďovém střelišti, Člunový trup byl mírně kýlový, dvoustupňový, zadní stupeň tvaru žehličky nesl i vodní kormidlo.


Dřevěné zatahovací plováky byly umístěné přibližně v polovině rozpětí. Poměrně vysoký pylon nesl motorovou gondolu s dvojicí v tandemu umístěných hvězdicových motorů v uspořádání vlečný/tlačný. Motory byly opatřeny prstencovitými kryty Townend a poháněly vrtule VIŠ typu Hamilton-Standart domácí výroby.


Montáž dvou motorů M-25 na štíhlé centrální stojině s tenkými vzpěrami tvarovanými do V (původně byl tvořen systémem příček a stojin), byla celkem specifická. Hmotnost pohonné jednotky byla minimální, ochrana vrtulí vůči vodní tříšti byla velmi dobrá. Řešení bylo shledáno dobrým a velmi vhodným co se týče umístění dvou motorů na malém letadle.


Konstrukční zvláštností konstrukce ARK-3 byly minimální obrysové rozměry letadla a vysoké rezervy pevnosti, vyhovující normě Ak - 5,5. V letadle bylo všechno maximálně odlehčené a jeho hmotnost byla pozoruhodně nízká.

Vývoj a služba
Letové i vodní zkoušky proběhly v září 1936. Letové vlastnosti byly posouzeny jako pro člunová letadla vynikající. Objevovaly se i nedostatky, převážně při pohybu na vodní hladině: nedostatečná výška přídě člunového trupu i malý výkon motorové jednotky. Dokonce i nízká vlna výšky 0,25 m už zalévala příďovou kabinu, a vodní tříšť se dostávala do kontaktu s vrtulí.

Příď člunu byla maximálně krátkou a jeho šířka (1,7 m) poměrně malá. Pro vzlet to bylo dostačující, ale vznikalo zde nežádoucí tvoření vodní tříště. Úhrnem letadlo bylo uznáno dobrým a bylo rozhodnuto objednat jeho vojenské varianty s výzbrojí. V OKB toto rozhodnutí předpokládali, a tak druhý exemplář s označením ARK-3-2 začali stavět okamžitě po prvním (který byl zpětně označen ARK-3-1).

Ponořování přídě trupu do vody bylo značně zmenšeno pomocí instalací odrážečů na outor. Pásy upevňující pohonné jednotky byly nahrazeny vzpěrami a 25 dubna 1937 bylo na ARK-3- 1 ustanoveno několik mezinárodních rekordů – 2 rychlostní a jeden v dostupu s nákladem 1000 kg. Pilot A. V. Jeršov (А. В. Ершов) dosáhl výšky 9190 m. Celkově byla zadána objednávka na pět letadel, jejichž výroba byla okamžitě zahájena.


14. července 1937 byl prototyp ARK-3-1 zničen při nehodě, způsobené strukturálním selháním, když se po tvrdém přistání odlomila gondola motorů a pilot byl zabit, ARK-3-2 byl zničen ze stejné příčiny přesně o jeden rok později, načež byl celý program zrušený.


Verze


ARK-3-1
první prototyp ARK-3, přeznačený takto po objednání prototypu druhého

ARK-3-2
druhý prototyp ARK-3, vybavený výkonnějšími motory M-25A, delším trupem, osazeným manuálně otáčeným příďovým střelištěm a hřbetním posuvným krytem střeliště a se zvětšenou hloubkou křídla

ARK-3 MP2
označení 5 sériových strojů a původní označení prvního prototypu

www.navy.su
cs.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Tschetwerikow_ARK-3
Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309
http://warbirds.ru/sovetskie_samolety.html

Četverikov ARK-3  - ARK-3 před zahájením letových zkoušek

Pramen v textu

ARK-3 před zahájením letových zkoušek

Pramen v textu

Četverikov ARK-3  - Třípohled na oba prototypy

Pramen v textu

Třípohled na oba prototypy

Pramen v textu

Četverikov ARK-3  - ARK-3 na vodní hladině

ARK-3 na vodní hladině
Četverikov ARK-3  - Dobová zpráva o dosažení rekordu. V kabině pilot Jeršov.

Pramen - Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309

Dobová zpráva o dosažení rekordu. V kabině pilot Jeršov.

Pramen - Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309

URL : https://www.valka.cz/Cetverikov-ARK-3-t185632#541823Verze : 3