Název: Name: | Četverikov ARK-3 | |
Originální název: Original Name: | Четвериков АРК-3 | |
Kategorie: Category: | víceúčelový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1937 Sevastopolský letecký závod č. 45 Maxima Gorkého, Sevastopol / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1936 | |
Osádka: Crew: | 4 - 5 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | jiný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 32423) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4787 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5800 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 20,00 m | |
Délka: Length: | 14,001) m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 58,702) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | ARK-3/1: Švecov M-25 o výkonu 467 kW/635 k ARK-3/2: Švecov M-25A o výkonu 478 kW/650 k dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ARK-3/1: 870 kg ARK-3/2: 820 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 3084) km/h v 2600 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 252 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7600 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3000 km | |
Výzbroj: Armament: | 1 x 7,2 mm kulomet v ručně ovládané věži v přídi 1 x 7,2 mm kulomet ve hřbetním střelišti 600–1000 kg pum pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | ARK-3/2: 1) 14,60 m 2) 59,50 m2 3) 3642 kg 4) 320 km/h | |
Zdroje: Sources: | Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3. Петров, Г. Ф. Гидросамолеты и экранопланы 1910-1999. РусАвиа, Москва 2000. ISBN 5-900078-05-1. Шавров, В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938г. Машиностроение, Москва 1986. www.navy.su cs.wikipedia.org https://de.wikipedia.org/wiki/Tschetwerikow_ARK-3 Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309 http://warbirds.ru/sovetskie_samolety.html http://www.brazd.ru |
URL : https://www.valka.cz/Cetverikov-ARK-3-t185632#541824Verze : 2
ARK-3 (Аrktický-3, ARK-3-1, MP-2)
(Арктический-3, АРК-3-1, МП-2)
Sovětský hydroplán. Počátky konstrukce letounu spadají do roku 1934, první prototyp vzlétl roku 1937. Letoun sloužil jak k vojenským účelům, zejména u baltské a severní flotily, tak k účelům civilním u Aeroflotu. Kapacita jeho civilní verze byla až dvanáct pasažérů.
Vznik
V r. 1933 začal Igor Vjačeslavovič Četverikov pro potřeby vojenského námořnictva a Glavsevmorputi (Главсевморпуть = hlavní správa severní mořské cesty) projektování námořního dvoumotorového dálkového průzkumného stroje, dosahujícího rychlostí 300 km/hod a s doletem až 3000 km. Výrazná vytrvalost letu jej měla předurčovat k průzkumu ledu, lodních tras a celé dopravy na Severu. Návrh byl schválen, peníze uvolněny a v souvislosti s touto prací byla I. V. Četverikovovi přidělena výrobní základna v Sevastopolu, a jeho nová OKB převedena z GVF - Civilní vzdušná flotila - Гражданский воздушный флот (ГВФ) do GUAP –Vrchní ředitelství leteckého průmyslu - Главное управление авиационной промышленности (ГУАП). Četverikov zde využil své zkušenosti ze stavby letounů pro ponorky a hladinové lodě SPL a OSGA-1 z přelomu 20. a 30. let. Stavba letounu byla ukončená na začátku r. 1936.
Konstrukce
ARK-3 byl smíšené stavby, Konstrukce člunového trupu byla celokovová podle vzoru MDR-3. Dřevěné křídlo (profilu MOS-27), úhel jeho nastavení nad člunem - 5°, ocasní plochy celokovové, potah všude plátnem. Uzavřená pilotní kabina, vybavená dvojím řízením, poskytovala prostor pro dva piloty, sedící vedle sebe a dvěma střelcům/pozorovatelům v otevřeném hřbetním a uzavřeném příďovém střelišti, Člunový trup byl mírně kýlový, dvoustupňový, zadní stupeň tvaru žehličky nesl i vodní kormidlo.
Dřevěné zatahovací plováky byly umístěné přibližně v polovině rozpětí. Poměrně vysoký pylon nesl motorovou gondolu s dvojicí v tandemu umístěných hvězdicových motorů v uspořádání vlečný/tlačný. Motory byly opatřeny prstencovitými kryty Townend a poháněly vrtule VIŠ typu Hamilton-Standart domácí výroby.
Montáž dvou motorů M-25 na štíhlé centrální stojině s tenkými vzpěrami tvarovanými do V (původně byl tvořen systémem příček a stojin), byla celkem specifická. Hmotnost pohonné jednotky byla minimální, ochrana vrtulí vůči vodní tříšti byla velmi dobrá. Řešení bylo shledáno dobrým a velmi vhodným co se týče umístění dvou motorů na malém letadle.
Konstrukční zvláštností konstrukce ARK-3 byly minimální obrysové rozměry letadla a vysoké rezervy pevnosti, vyhovující normě Ak - 5,5. V letadle bylo všechno maximálně odlehčené a jeho hmotnost byla pozoruhodně nízká.
Vývoj a služba
Letové i vodní zkoušky proběhly v září 1936. Letové vlastnosti byly posouzeny jako pro člunová letadla vynikající. Objevovaly se i nedostatky, převážně při pohybu na vodní hladině: nedostatečná výška přídě člunového trupu i malý výkon motorové jednotky. Dokonce i nízká vlna výšky 0,25 m už zalévala příďovou kabinu, a vodní tříšť se dostávala do kontaktu s vrtulí.
Příď člunu byla maximálně krátkou a jeho šířka (1,7 m) poměrně malá. Pro vzlet to bylo dostačující, ale vznikalo zde nežádoucí tvoření vodní tříště. Úhrnem letadlo bylo uznáno dobrým a bylo rozhodnuto objednat jeho vojenské varianty s výzbrojí. V OKB toto rozhodnutí předpokládali, a tak druhý exemplář s označením ARK-3-2 začali stavět okamžitě po prvním (který byl zpětně označen ARK-3-1).
Ponořování přídě trupu do vody bylo značně zmenšeno pomocí instalací odrážečů na outor. Pásy upevňující pohonné jednotky byly nahrazeny vzpěrami a 25 dubna 1937 bylo na ARK-3- 1 ustanoveno několik mezinárodních rekordů – 2 rychlostní a jeden v dostupu s nákladem 1000 kg. Pilot A. V. Jeršov (А. В. Ершов) dosáhl výšky 9190 m. Celkově byla zadána objednávka na pět letadel, jejichž výroba byla okamžitě zahájena.
14. července 1937 byl prototyp ARK-3-1 zničen při nehodě, způsobené strukturálním selháním, když se po tvrdém přistání odlomila gondola motorů a pilot byl zabit, ARK-3-2 byl zničen ze stejné příčiny přesně o jeden rok později, načež byl celý program zrušený.
Verze
ARK-3-1
první prototyp ARK-3, přeznačený takto po objednání prototypu druhého
ARK-3-2
druhý prototyp ARK-3, vybavený výkonnějšími motory M-25A, delším trupem, osazeným manuálně otáčeným příďovým střelištěm a hřbetním posuvným krytem střeliště a se zvětšenou hloubkou křídla
ARK-3 MP2
označení 5 sériových strojů a původní označení prvního prototypu
www.navy.su
ARK-3 před zahájením letových zkoušek
Pramen v textu
Třípohled na oba prototypy
Pramen v textu
ARK-3 na vodní hladině
Dobová zpráva o dosažení rekordu. V kabině pilot Jeršov.
Pramen - Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309
(Арктический-3, АРК-3-1, МП-2)
Sovětský hydroplán. Počátky konstrukce letounu spadají do roku 1934, první prototyp vzlétl roku 1937. Letoun sloužil jak k vojenským účelům, zejména u baltské a severní flotily, tak k účelům civilním u Aeroflotu. Kapacita jeho civilní verze byla až dvanáct pasažérů.
Vznik
V r. 1933 začal Igor Vjačeslavovič Četverikov pro potřeby vojenského námořnictva a Glavsevmorputi (Главсевморпуть = hlavní správa severní mořské cesty) projektování námořního dvoumotorového dálkového průzkumného stroje, dosahujícího rychlostí 300 km/hod a s doletem až 3000 km. Výrazná vytrvalost letu jej měla předurčovat k průzkumu ledu, lodních tras a celé dopravy na Severu. Návrh byl schválen, peníze uvolněny a v souvislosti s touto prací byla I. V. Četverikovovi přidělena výrobní základna v Sevastopolu, a jeho nová OKB převedena z GVF - Civilní vzdušná flotila - Гражданский воздушный флот (ГВФ) do GUAP –Vrchní ředitelství leteckého průmyslu - Главное управление авиационной промышленности (ГУАП). Četverikov zde využil své zkušenosti ze stavby letounů pro ponorky a hladinové lodě SPL a OSGA-1 z přelomu 20. a 30. let. Stavba letounu byla ukončená na začátku r. 1936.
Konstrukce
ARK-3 byl smíšené stavby, Konstrukce člunového trupu byla celokovová podle vzoru MDR-3. Dřevěné křídlo (profilu MOS-27), úhel jeho nastavení nad člunem - 5°, ocasní plochy celokovové, potah všude plátnem. Uzavřená pilotní kabina, vybavená dvojím řízením, poskytovala prostor pro dva piloty, sedící vedle sebe a dvěma střelcům/pozorovatelům v otevřeném hřbetním a uzavřeném příďovém střelišti, Člunový trup byl mírně kýlový, dvoustupňový, zadní stupeň tvaru žehličky nesl i vodní kormidlo.
Dřevěné zatahovací plováky byly umístěné přibližně v polovině rozpětí. Poměrně vysoký pylon nesl motorovou gondolu s dvojicí v tandemu umístěných hvězdicových motorů v uspořádání vlečný/tlačný. Motory byly opatřeny prstencovitými kryty Townend a poháněly vrtule VIŠ typu Hamilton-Standart domácí výroby.
Montáž dvou motorů M-25 na štíhlé centrální stojině s tenkými vzpěrami tvarovanými do V (původně byl tvořen systémem příček a stojin), byla celkem specifická. Hmotnost pohonné jednotky byla minimální, ochrana vrtulí vůči vodní tříšti byla velmi dobrá. Řešení bylo shledáno dobrým a velmi vhodným co se týče umístění dvou motorů na malém letadle.
Konstrukční zvláštností konstrukce ARK-3 byly minimální obrysové rozměry letadla a vysoké rezervy pevnosti, vyhovující normě Ak - 5,5. V letadle bylo všechno maximálně odlehčené a jeho hmotnost byla pozoruhodně nízká.
Vývoj a služba
Letové i vodní zkoušky proběhly v září 1936. Letové vlastnosti byly posouzeny jako pro člunová letadla vynikající. Objevovaly se i nedostatky, převážně při pohybu na vodní hladině: nedostatečná výška přídě člunového trupu i malý výkon motorové jednotky. Dokonce i nízká vlna výšky 0,25 m už zalévala příďovou kabinu, a vodní tříšť se dostávala do kontaktu s vrtulí.
Příď člunu byla maximálně krátkou a jeho šířka (1,7 m) poměrně malá. Pro vzlet to bylo dostačující, ale vznikalo zde nežádoucí tvoření vodní tříště. Úhrnem letadlo bylo uznáno dobrým a bylo rozhodnuto objednat jeho vojenské varianty s výzbrojí. V OKB toto rozhodnutí předpokládali, a tak druhý exemplář s označením ARK-3-2 začali stavět okamžitě po prvním (který byl zpětně označen ARK-3-1).
Ponořování přídě trupu do vody bylo značně zmenšeno pomocí instalací odrážečů na outor. Pásy upevňující pohonné jednotky byly nahrazeny vzpěrami a 25 dubna 1937 bylo na ARK-3- 1 ustanoveno několik mezinárodních rekordů – 2 rychlostní a jeden v dostupu s nákladem 1000 kg. Pilot A. V. Jeršov (А. В. Ершов) dosáhl výšky 9190 m. Celkově byla zadána objednávka na pět letadel, jejichž výroba byla okamžitě zahájena.
14. července 1937 byl prototyp ARK-3-1 zničen při nehodě, způsobené strukturálním selháním, když se po tvrdém přistání odlomila gondola motorů a pilot byl zabit, ARK-3-2 byl zničen ze stejné příčiny přesně o jeden rok později, načež byl celý program zrušený.
Verze
ARK-3-1
první prototyp ARK-3, přeznačený takto po objednání prototypu druhého
ARK-3-2
druhý prototyp ARK-3, vybavený výkonnějšími motory M-25A, delším trupem, osazeným manuálně otáčeným příďovým střelištěm a hřbetním posuvným krytem střeliště a se zvětšenou hloubkou křídla
ARK-3 MP2
označení 5 sériových strojů a původní označení prvního prototypu
www.navy.su
cs.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Tschetwerikow_ARK-3
Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309
http://warbirds.ru/sovetskie_samolety.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
ARK-3 před zahájením letových zkoušek
Pramen v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Třípohled na oba prototypy
Pramen v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
ARK-3 na vodní hladině
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Dobová zpráva o dosažení rekordu. V kabině pilot Jeršov.
Pramen - Letectví, XVII. ročník, červenec 1937, str. 309
URL : https://www.valka.cz/Cetverikov-ARK-3-t185632#541823Verze : 3
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.