Gabreski, Francis Stanley

     
Příjmení:
Surname:
Gabreski Gabreski
Jméno:
Given Name:
Francis Stanley Francis Stanley
Jméno v originále:
Original Name:
Francis Stanley Gabreski
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník Colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.01.1919 Oil City, Okres Venango /
28.01.1919 Oil City, Venango County /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
31.01.2002 Huntington /
31.01.2002 Huntington /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 56. stíhací skupiny
- velitel 51. přepadového stíhacího křídla
- commander of 56th Fighter Group
- commander of 51st Fighter-Interceptor Wing
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- nejúspěšnější americké stíhací eso na evropském válčišti 2. sv. v. s 28 samostatnými sestřely, 1 pravděpodobným a 3 poškozenými (28-1-3) a eso korejské války s 6 samostatnými sestřely, 1 sdíleným a 2 poškozenými (6+1-0-2)
- 1 ze 7 amerických pilotů, který se stal esem ve dvou válečných konfliktech
- ve své autogiografii uvádí, že neměl na pilotování talent; při létání s Taylor Cub měl potíže s pilotáží a neabsolvoval sólo let, jeho instruktor Homer Stockert mu řekl, že "nemá pro to potřebný cit"
- leading american fighter ace on European Theater in WW2 with 28 solo claims, 1 probable and 3 damaged (28-1-3) and ace of Korean War with 6 solo claims, 1 shared and 2 damaged (6+1-0-2)
- 1 of 7 american pilots, who became an ace in two war conflicts
- in his autobiography indicates, that he didn't have a talent for piloting; during lessons in a Taylor Cub, he struggled to fly smoothly and did not fly solo, having been advised by his instructor Homer Stockert that he did not "have the touch to be a pilot"
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
www.afhra.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#440460 Verze : 4
     
Příjmení:
Surname:
Gabreski Gabreski
Jméno:
Given Name:
Francis StanleyFrancis Stanley
Jméno v originále:
Original Name:
Francis Stanley Gabreski
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
14.03.1941 poručík
DD.MM.1942 nadporučík
16.10.1942 kapitán
19.07.1943 major
23.01.1944 podplukovník
24.10.1945 plukovník
11.03.1950 plukovník
14.03.1941 2nd Lieutenant
DD.MM.1942 1st Lieutenant
16.10.1942 Captain
19.07.1943 Major
23.01.1944 Lieutenant Colonel
24.10.1945 Colonel
11.03.1950 Colonel
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
https://valor.militarytimes.com/hero/23090
www.afhra.af.mil
http://www.cieldegloire.com/014_gabreski_f_s.php

Gabreski, Francis Stanley - https://valor.militarytimes.com/hero/630 (bez Záslužného leteckého kříže, Řádu Čestné legie a Kříže za chrabrost)

https://valor.militarytimes.com/hero/630 (bez Záslužného leteckého kříže, Řádu Čestné legie a Kříže za chrabrost)
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#440461 Verze : 4
Colonel Francis Stanley "Gabby" Gabreski


*28.ledna 1919 - †31.ledna 2002


Narodil se 28. ledna 1919 jako jedno z pěti dětí polským emigrantům Stanleymu a Josephine Kapici Gabryszewske v Oil City ve státě Pensylvania. V roce 1938 byl přijatý na univerzitu Notre Dame. Tam se také začalo jeho letecké dobrodružství. Rozhodl se, že si udělá pilotní licenci, aby mohl cestovat rychleji z univerzity domů. Na univerzitě vydržel jen rok, díky vlivu přednášek o letectví se v roce 1939 zapsal do Air Army Corps. Když absolvoval přijímací pohovor a byl přijatý do armády absolvoval první armádní výcvik. Výcvik byl hodně obtížný a Gabreski z něho chtěl odstoupit.


Základy létání se naučil v letecké škole ve Spojených státech v roce 1941. Po základním výcviku byl Gabreski převelený na základnu Wheeler Field na ostrově Oahu v Havajském souostroví, kde pokračoval v dalším výcviku. A také ho zde zastihl útok japonců na Pearl Harbor. Viděl na vlastní oči útok japonských střemhlavých bombardérů Aichi D3A Val na Pearl Harbor. Ve filmu Pearl Harbor je ukázána scéna, kde několik pilotů skáče do strojů, aby vzletěli do boje. Ta scéna se skutečně stala, jedním z jejích hrdinů byl právě Francis Gabreski.


Po zjištění, že je jako armádní letec nemá skoro šanci dostat se do bojů v Pacifiku, požádal o převelení do Velké Británie. V prosinci 1942 se dostal do bojů jako příslušník 315. polské stíhací squadrony na letadle Supermarine Spitfire Mk.IX. V únoru po svém krátkém působení polské letce opouští a je umístěn k 56. FG.


V průběhu bojového nasazení v řadách 56. FG 8. letecké armády USAAF sestřelil 28 německých letadel a další tři zničil na zemi a to během 153 bojových misí. Stal se tím i nejúspěšnějším pilotem na letounu P-47 Thunderbolt. Před invazí do Normandie měl na svém kontě již 27 sestřelů. 5. července 1944 uskutečnil další let ve kterém sestřelil 28 letadlo nepřítele a to byl rekord v americkém letectvu. Obdržel za to titul America´s Greatest Living Ace. Následkem tohoto ocenění byl povolán zpět do Spojených států. Ale ještě před návratem uskutečnil 25. července 1944 svůj poslední a osudový let. Během bitevní zteče v malé výšce na německé letiště u Koblenze došlo ke kontaktu jeho letadla se zemí a havaroval. Byl zajat a deset měsíců strávil v německém zajetí jako válečný zajatec. K létání se vrátil až po válce. Po demobilizaci se také oženil s Catherine "Kay" Cochran.


V roce 1951 se dostal na základnu Kimpo v Jižní Koreji, jako zástupce velitele 4. stíhacího wingu a později se stal velitelem 51. stíhacího wingu ve kterém létal na North American F-86 Sabre. V Korejské válce odlétal více misí než bylo úředně povoleno a dosáhl 6,5 sestřelů letadel Mig-15. 4. června 1952 byl odvolán zpět do Spojených Států. Byl jedním z úspěšných stíhacích es Korejské války.


Kariéru bojového stíhacího pilota završil 24. června 1952 setkáním s americkým prezidentem H. S. Trumanem. Během následujících 15 let létal nadále na proudových stíhačkách. Po Koreji Gabreskiho další umístění byla letecká základna Norton na Kalifornském pobřeží, kde pracoval jako vedoucí bezpečnostního oddělení. V roce 1954 nastoupil do školy na letecké základně Maxwell v Alabamě, kde se seznamoval s novými metodami v letectví. V červenci 1955 byl přidělen na základnu Shaw v Jižní Karolíně jako náčelník štábu.


V roce 1956 dostal příležitost velení 342. TFW na nově založené základně v Myrtle Beach v Jižní Karolíně. Velení základny převzal 19.listopadu 1956 a základnu musel zařídit a kompletně vybavit. Létal na North American F-100 Super Sabre. V roce 1958 se v rámci operace Double Trouble přesunul s jednotkou vybavenou F-100 do Turecké Adany. Celý přesun představoval obrovské problémy a došlo i ke ztrátám letadel, ale naštěstí se to obešlo bez ztrát na životech.


V červenci 1960 se opět stěhoval. Tentokrát na leteckou základnu Kadena na ostrově Okinawa na jihu Japonska. Dostal velení 18. TFW vyzbrojenému F-100. V červnu 1963 se Gabreski zase stěhoval tentokrát na leteckou základnu Hickam na Havaji, kde dostal funkci výkonného důstojníka Pacific Air Forces. V roce 1964 opouští Havaj a přijímá funkci u Air Defence Command. V srpnu 1964 dostal funkci 54. FW na letecké základně Suffolk County na Long Islandu v New Yorku. 31.října 1967 skončil v americkém letectvu, ukončil službu a kariéru v hodnosti plukovníka. Během kariéry bojového pilota sestřelil 34,5 letadel protivníka a vykonal nejvíce bojových misí ze všech amerických stíhačů.


Hned po opuštění armády nastoupil k firmě Grumman. U Grummana začal pracovat v oddělení pro styk s veřejností. Později se stal asistentem ředitele. Po čase odešel pracovat do marketingového oddělení. V červenci roku 1978 byl uvedený do Letecké síně slávy v Daytonu v Ohiu. V září 1978 opouští firmu Grumman a nastupuje jako ředitel Long Island Railroad. V roce 1980 se vrátil zpět ke Grummanovi. Na projektech pro letectvo pracoval následujících šest let. Když v roce 1987 odcházel do důchodu byl ve funkci viceprezidenta v oddělení marketingu.


V roce 1992 se mu dostalo pocty Suffolkské okresní letiště (Suffolk County Airport) bylo přejmenováno na letiště Francise S. Gabreskiho (Francis S. Gabreski Airport). V roce 1992 také poprvé navštívil Polsko. Jeho manželka Kay zemřela v roce 1993. V roce 1999 podruhé navštěvuje Polsko.


Gabreski přežil šest dcer a tři syny. Zemřel 31.ledna 2002 na selhání srdce ve věku 83 let v Dix Hills ve státě New York. Pohřben je na Calvertonském národním hřbitově.


hlavní zdroj: Francis Stanley Gabreski, Carl Molesworth - GABBY -Život stíhače
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#208855 Verze : 0
Tiež som plánoval napísať Gabbyho životopis, tak aspoň doplním dve fotografie:








Zdroj: www.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#209000 Verze : 0
Sestřely Francise S. GABRESKIHO


II. světová válka



datum
jednotka
letadlo
soupeř
24. 8. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
3. 9. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
5. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
26. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 110
29. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
11. 12. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 110
29. 1. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 110
30. 1. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
Me 410
20. 2. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 410
22. 2. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
16. 3. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Fw 190
27. 3. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
8. 5. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
22. 5. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
3x Fw 190
7. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
Me 109
12. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
27. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
5. 7. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109



Korejská válka


datum
jednotka
letadlo
soupeř
8. 7. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
2. 9. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
2. 10. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
11. 1. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
20. 2. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
½ MiG 15
1. 4. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
13. 4. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15



Prameny:
http://nostalgicaviation.com/aac235.htm
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#217235 Verze : 0
Během služby v řadách letectva Col. Francis S. Gabreski obdržel tato vyznamenání Distinguished Service Cross, Distinguished Service Medal, 2x Silver Star, Legion of Merit, Bronze Star, 13x Distinguished Flying Cross, 5x Air Medal, American Defense Service Medal, American Campaign Medal, 2x Asiatic-Pacific Campaign Medal, 3x European-African-Middle Eastern Campaign Medal, World War II Victory Medal, National Defense Service Medal, Korean War Service Medal, United Nations Service Medal, 6x Air Force Longevity Service Award, britský Distinguished Flying Cross, francouzský Croix de Guerre with Palm, francouzský Légion d′honneur, belgický Croix de Guerre, with Palm, polský Krzyż Walecznych


Prameny
http://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#317550 Verze : 0
Citát Gabreskiho, co si myslel o své P-47:
"V kokpitu bylo víc místa, než jakémkoli jiném stíhači, se kterým sem kdy letěl, a dával mi dost velký pocit síly výhled na velkou, čtyřlistou vrtuli před sebou a čtyři hlavně kulometů ráže .50, trčících vpřed v každém křídle."


http://www.56thfightergroup.co.uk/aircraft.htm
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#700815 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více