Main Menu
User Menu

CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína)

Opancierovaná drezína Tatra T 18 vznikla na základe poľského požiadavku na podvozku obyčajnej drezíny Tatra T 14 (vyrábaná od roku 1924 do roku 1968) v roku 1925 v Kopřivnici. V roku 1926 si Poľsko objednalo 6 kusov dreziny T 18 (č. 5545 až 5550), ktoré potom slúžili u cvičného železničného bataliónu pancierových vlakov v obci Jabłonna pri Varšave. V apríli 1927 Poľsko objednalo ďalšich 9 podvozkov drezín, ku ktorým vyrobili korby doma v Poľsku (Centralny Warsztat Samochodowy – Centrálne automobilové dielne).
Pre československú armádu vyrobila Tatra na skúšku jednu drezinu T 18 s označením D 2001, ktorá až do roku 1939 slúžila v Miloviciach. Podľa poľských prameňov skončila svoju bojovú púť niekde na Ukrajine potom, čo ju zabavili Nemci a zaradili ju v roku 1941 do svojich pancierových vlakov (Panzerzug 1?).
Poľské dreziny boli v septembri 1939 priradené k pancierovým vlakom č. 13 "Generał Sosnkowski" (4 ks) a č. 15 „Smrť“ (2 ks). Podľa poľských zdrojov niektoré poľské drezíny neskôr v nemeckej službe slúžli vo vlakoch Panzerzug 1 a 7.

Technické údaje:
Československá verzia (poľská verzia)
OSÁDKA: 3-5 osôb (1 veliteľ, 2 vodiči, 2 pozorovatelia-strelci)
HMOTNOSŤ: 4 268 kg (3700 kg bez výzbroje)
DĹŽKA: 3675 mm (3350 mm)
ŠÍRKA: 1750 mm
VÝŠKA 2100 mm (2140 mm)
SVETLÁ VÝŠKA: 150 mm
PANCIEROVANIE: 5-8 mm
VÝZBROJ: 2x 7,92mm ťažký guľomet vz. 7/24 (2x Maxim vz. 08 alebo 2x Hotchkiss vz. 14)
TYP MOTORA: Tatra T-12, 4-taktný dvojvalcový vzduchom chladený plochý motor (boxer), 9,5-10,2 kW (13-14 k) pri 2800 ot/min., rozvod OHV
POČET VALCOV: 2
OBJEM VALCOV: 1056 ccm
VŔTANIE x ZDVIH: 82x100 mm
ZÁSOBA PHM: 80 litrov
MAX. RÝCHLOSŤ 45 km/h
DOJAZD: 700 km

https://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=2126
https://www.drezyny.pl/drezyna_pancerna_tatra.html
https://dobroni.pl/n/drezyna-pancerna-tat/12674
odkrywca.pl
tatraportal.sk
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#610028Verze : 2
MOD
Výroba drezín pre Poľsko nebola bez problémov. Pri ostreľovacích skúškach už takmer hotových drezín sa zistilo, že pancierové karosérie vyrobené z plechov hrúbky 6-8 mm, ktoré mali podľa prepočtov odolávať streľbe z pechotných zbraní kalibru 7,92 mm (pri skúškach sa použit guľomet strieľajúci jednotlivými ranami) bol vo väčšine prípadov prestrelený. Preto boli okamžite započaté mechanické a chemické rozbory dodaného panciera. Výsledkom toho bolo, že plechy dodané firmou Vítkovícke zeleziarne nespĺňali požadované parametre. Následne prebehla reklamácia u výrobcu, no ten nebol schopný dodať v dohľadnej dobe požadovaný materiál. Traduje sa informácia, ktorá však nie je potvrdená, že sa firma Tatra obrátila na plzeňskú Škodovku, ktorá okamžite dodala materiál v požadovanej kvalite. Drezíny sa tam museli opakovane prebudovať a museli opakovane podstúpiť skúšky. Skúšky prebehli začiatkom jari 1926 na trati Studénka-Štramberk-Veřovice. Opakované nástrelné skúšky z guľometu kalibru 7,92 mm prebehli úspešne. Po odstránení drobných nedostatkov prebehlo dňa 18.8.1926 prevzatie šiestich drezín firmou Tatra Auto Warszawa. Po prebratí drezín poľským Ministerstvom vojenských vecí sa k útvaru dostali v 11/1926.

TTD pôvodnej Tatry T 18
Posádka
3-5 (1 veliteľ, 2 vodiči, 2 pozorovatelia/strelci)
Prázdna hmotnosť
cca 3700 kg
Maximálna pohotovostná hmotnosť
5270 kg
Dĺžka podvozku
3550 mm
Dĺžka nadstavby
3675 mm
Šírka
1750 mm
Výška
2100 mm
Výška plošiny
670 mm
Svetlá výška
150 mm
Rozchod
1435 mm
Rázvor
1500 mm
Priemer kolies
500 mm
Motor
Tatra T-14/OHV, 4-taktný dvojvalcový vzduchom chladený plochý motor (boxer), objemu 1056 cm3, 8,82 kW (12 k) pri 2800 ot/min.
Pancierovanie
5-8 mm
Zásoba paliva
80 litrov (dynalkol, benzín normál alebo špeciál)
Spotreba paliva
9-10 l/100km
Spotreba oleja
0,2 kg/100 km
Maximálna rýchlosť
50 km/hod
Maximálny akčný rádius
700 km
Výzbroj československej verzie
2x ťažký guľomet vz. 7/24 kalibru 7,92 mm
Výzbroj poľskej verzieguľomet Maxim vz. 08 kalibru 7,92 mm, guľomet Hotchkiss vz. 14 kalibru 8 mm


Digitálny archív Zemského archívu v Opavě

CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) - Drezína T 14 - základ pancierových drezín T 18

Drezína T 14 - základ pancierových drezín T 18
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) - Asi najstarší snímok drezíny, ktorá ešte nemá žiadne číselné označenie

Asi najstarší snímok drezíny, ktorá ešte nemá žiadne číselné označenie
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) - Šestica drezín pripravená k ostreľovacím skúškam. Kriedou naznačené miesta, kam mal strelec viesť streľbu.

Šestica drezín pripravená k ostreľovacím skúškam. Kriedou naznačené miesta, kam mal strelec viesť streľbu.
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#658143Verze : 12
MOD
VHU Praha, 8.5.2010, vlastní foto
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#358901Verze : 0
MOD
.
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) - Drezíny Tatra nosily v čs. armádě zbarvení tvořené ostře lomenými poli barev zelené, šedé a černé. Jednotlivá vozidla byla označena čísly v černé tabulce.

Drezíny Tatra nosily v čs. armádě zbarvení tvořené ostře lomenými poli barev zelené, šedé a černé. Jednotlivá vozidla byla označena čísly v černé tabulce.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#461015Verze : 0
MOD
.
CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) - Wehrmacht drezíny přestříkal standardním tmavě šedým odstínem Panzer Grau. Jediné další označení tvořil trámový kříž.

Wehrmacht drezíny přestříkal standardním tmavě šedým odstínem Panzer Grau. Jediné další označení tvořil trámový kříž.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZK - Tatra T-18 (obrněná drezína) -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#461016Verze : 0
MOD
Pôvodná českoslovenká drezína bola po skončení 2. svetovej vojny 8.6.1945 nájdená kpt. Bartošíkom v Nymburku, kde bola presťahovaná Rota obrnených vlakov. Našla sa spoločne s jednou poľskou drezínou v železničných dielňach. Poľská drezína bola uznaná za zničenú a neschopnú ďalšej služby. Československá drezína bola zaradená do stavu Roty obrnených vlakov.

armada.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-18-obrnena-drezina-t96356#668424Verze : 2
MOD