Main Menu
User Menu

Novák, Josef

     
Příjmení:
Surname:
Novák
Jméno:
Given Name:
Josef
Jméno v originále:
Original Name:
Josef Novák
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podporučík v záloze
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
08.07.1893 Dobřichov /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
03.01.1934 Praha /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- šéfpilot Aero, továrna letadel, dr. Kabeš
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- stíhací pilot k.u.k. Luftfahrtruppen (3 sestřely)
- letecký rekordman (9 rekordů) a závodník
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://1.air_war.sweb.cz/cesi/josef_novak.htm
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#609170Verze : 4
     
Příjmení:
Surname:
Novák
Jméno:
Given Name:
Josef
Jméno v originále:
Original Name:
Josef Novák
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Vyznamenání:
Awards:

DD.MM.RRRR

Karlův vojenský kříž
Karl Troop Cross
Karl-Truppenkreuz
-

DD.MM.RRRR

Medaile za statečnost malá stříbrná
Small Silver Bravery Medal
Kleine Silberne Tapferkeitsmedaille
2krát udělena

DD.MM.RRRR

Medaile za statečnost velká stříbrná
Large Silver Bravery Medal
Große Silberne Tapferkeitsmedaille
3krát udělena

Poznámka:
Note:
Pruská válečná záslužná medaile
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#610709Verze : 0
Stabsfeldwebel, štábní šikovatel Josef Novák

* 8. 7. 1893 Dobřichov, Kouřim, Rakousko-Uhersko
+ 3. 1. 1934 Praha, Československo

Pilot K. u K. Luftfahrtruppe s 3 sestřely

Jednotky: Flik 3, Flik 29, Flik 41J, Flek 8

Narodil se v obci Dobřichov v okrese Kouřim dne 8. července 1893. Otec mu zemřel ještě v dětství. V letech 1907-1910 navštěvoval střední průmyslovou školu v Opatovicích kde se vyučil strojníkem. Po vypuknutí války narukoval k pěšímu pluku 36 (Infanterieregiment 36, IR 36) s tradicí od roku 1683. Ale na přelomu let 1914-1915 díky svému oboru je poslán jako člen pozemního personálu k Flik 3.
V létě 1915 je poslán k Flek 8 v Szombathely jako pilotní žák. Dne 10. dubna 1916 získává Rakouský pilotní diplom FAI číslo 350. Ve škole zůstal jako pomocný učitel létání.
Záhy je však poslán na ruskou frontu k nově založené Flik 29 pod velením Hauptmann Oskar Šafář. Dne 19. srpna 1916 však velitel zahynul v boji a velení přebírá Hauptmann Karel Huppner.
Dne 26. srpna 1916 po absolvování zkoušek Polního letce je jím jmenován (Feldpilot).
Na jaře 1917 onemocní a je poslán do Vídně k doléčení. Zde působí opět v letecké škole Flek 8 jako učitel létání.
Na vlastní žádost a na doporučení velitele je přiřazen 15. června 1917 k Flik 41J na italské frontě. Té velí Hauptmann Godwin Brumowski.
Často zde létal jako číslo svému veliteli Hauptmann Godwin Brumowski. Zde uskutečnil 110 bojových letů a 43krát se utkal s nepřítelem. V létě 1918 odchází od jednotky a 19. září 1918 je povýšen na Stabsfeldwebel.

Krátce po vzniku samostatného Československa se přihlásil do služeb Leteckého sboru. Je přijat se stejnou hodností jakou dosáhl v letectvu Rakouska-Uherska, tedy Štábní šikovatel. S První polní leteckou setninou bojoval na Těšínsku a Slovensku na přelomu let 1918-1919.
Mimo jiné dne 22. listopadu 1918 podnikl let s poručíkem Krulišem na místě pozorovatele nad Trenčín a okolí, kde shazovali propagační letáky.

Se skupinou pilotů odjel 23. dubna do Francie na přeškolení na francouzskou leteckou techniku. Ve Francii získal Francouzský pilotní průkaz.
Po návratu působil na letišti ve Kbelech v letecké škole až do roku 1920, kdy byl demobilizován.
Následně byl zaměstnán u soukromé letecké společnosti Ikarus. Dne 15. srpna 1921 získal však místo zalétávajícího pilota v letecké továrně Aero, kde brzo získal pozici šéfpilota.
Během deseti let zde provedl 3653 startů. Během svého působení zalétával na 30 prototypů. Zúčasňoval se pravidelně jak domácích tak i zahraničních závodů.
Dne 5. dubna 1930 měl vážnou leteckou nehodu. Při letu s letounem A-34 se vyskytla závada materiálu pevnosti letounu. A i s letounem předčasně skončil na letištní ploše. Měl kromě několika zlomenin nohou, rukou a žeber i protržené plíce. Po desíti měsících léčeních se dokázal vrátit za řízení letadla, k profesi zalétávajícího pilota.
Ale následkem poškození plic u něho docházelo k chrlení krve při zvýšené námaze, načež 3. ledna 1934 umírá v nemocnici v Praze na Bulovce.

Vyznamenání:
Stříbrná medaile Za statečnost I.třídy - 3x, Stříbrná medaile Za statečnost II.třídy - 2x, Karlův vojenský kříž 1916, Pruská válečná záslužná medaile

Seznam vítězství:

Pořadí Datum sestřelu / Čas Jednotka Na letounu Nepřítel Místo sestřelu
1.?Flik 41J???
2. 17. 07. 1917 Flik 41J Hansa Brandenburg D.I. KD 28.33 Italský Voisin nebo Farman mezi Monte Sabotino a Monte Santo
Pravděpodobně sestřelil 18. 08. 1917 Flik 41J ? Caudron italské pozice
3. 19. 08. 1917 Flik 41J ? Caudron Karbinje-Ivangrad

Poznámky:
U Flik 41J měl osobní stroj Albatros D.III. Oeffag čísla 153.137, se znaky "J a N" na horním křídle a nápisem Lil na trupu.

Osobní mechanik velitele Flik 41J František Šimek tvrdil o Josefu Nováku a Hauptmanu Godwinu Brumowském, že Novák své sestřely Brumowskému prodával. Dostávaje od něho za každý sestřel 500 korun a 500 lir jako bonus od velení armády, celkem údajně měl Novák Brumowskimu přenechat 19 sestřelů.

Po válce získal Československý pilotní diplom číslo 16.

Zalétával i první prototypy pro leteckou továrnu Avia. Více k zalétávání prototypů článek "Avia B. H. 1 Experimental a Avia B. H.1 bis" Františka Aubrechta.

V roce 1927 byl mimořádně povýšen na podporučíka v záloze.

Zdroje:
Historie a Vojenství 2/2006
Nevyhlášená válka, Dušan Tomášek, nakladatelství Epocha s.r.o., ISBN 80-86328-68-6
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#336913Verze : 0


"Kádéčko" 28.33. V jeho kokpitu usedali Oblt. (npor.) Benno Fiala, Zgsf. (čet.) Josef Novák a Lt. Leo Bisce. pro nás je samozřejmě nejzajímavější fakt, že 17. 7. 1917 na tomto stroji dosáhl svého 2. potvrzeného vítězství právě Josef Novák, výrazná postava čs. letectví. Letoun byl nakonec ztracen, když s ním havaroval Oblt. Kálmán Fischer (držitel německého pilotního odznaku), jenž sloužil u Flik 41J jako Kanzleioffizier (hlavní úředník). Letoun byl vyzbrojen synchronizovaným kulometem napravo do motoru a byl vybaven novějším typem směrovky. Kromě černobílého markingu byl celý v barvě materiálu.


Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/401968
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#401969Verze : 0
MOD
.

Na tomto stroji Albatros D.III (Oeffag) létal počátkem roku 1918 u polní letecké setniny 41J rakousko-uherského letectva z letiště Torresella v severovýchodní Itálii Feldpilot Josef Novák (3 sestřely). 8. 3. 1918 na něm prodělal těžký souboj s přesilou nepřátelských stíhačů. Novák dokázal s těžce poškozeným strojem nouzově přistát za rakouskými liniemi. Letoun později absolvoval úspěšnou opravu, při níž musely být vyměněny nosné plochy. S výjimkou rudého pruhu na trupu je celý stroj v barvě materiálu.


Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/412956
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#412957Verze : 1
MOD


Oeffag D.III rakousko-uherské polní letecké setniny 41J, letiště Torresella v severovýchodní Itálii, jaro 1918. Jako svůj osobní stroj jej v prvních čtyřech měsících roku 1918 používal Feldpilot Josef Novák. Kromě něj s letounem létali také další příslušníci Flik 41J, např. Godwin Brumowski (35 sestřelů), Friedrich Navratil (10 sestřelů) i Hans Schraffl, jenž byl 6. 5. 1918 za jeho řízením sestřelen a zahynul. Letoun byl celý v barvě materiálu, na horní nosné ploše počáteční písmena pilotova jména, na boku trupu dosud nerozluštěný rébus; existuje domněnka, že jde o písmena "Lil" a tedy o zkratku křestního jména některé z četných dámských obdivovatelek Josky Nováka. Na obrázku jsou také zachyceny dvě originální popisky používané firmou Oeffag: označení osy trupu a šipka, kde je třeba trup zvedat.


Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/412994
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#412995Verze : 0
MOD
Zobrazený stroj je osobním strojem Josefa Nováka, o čemž svědčí iniciály jeho jména na horní nosné ploše. Kromě něj však se strojem létali také G. Brumowski, F. Navratil či Korporal Hans Schraffl, jenž také v troskách stroje 6. 5. 1918 zahynul.

Oeffag D.III rakousko-uherské polní letecké setniny 41J, letiště Torresella v severovýchodní Itálii, jaro 1918. Jako svůj osobní stroj jej v prvních čtyřech měsících roku 1918 používal Feldpilot Josef Novák. Kromě něj s letounem létali také další příslušníci Flik 41J, např. Godwin Brumowski (35 sestřelů), Friedrich Navratil (10 sestřelů) i Hans Schraffl, jenž byl 6. 5. 1918 za jeho řízením sestřelen a zahynul. Letoun byl celý v barvě materiálu, na horní nosné ploše počáteční písmena pilotova jména, na boku trupu dosud nerozluštěný rébus; existuje domněnka, že jde o písmena "Lil" a tedy o zkratku křestního jména některé z četných dámských obdivovatelek Josky Nováka. Na obrázku jsou také zachyceny dvě originální popisky používané firmou Oeffag: označení osy trupu a šipka, kde je třeba trup zvedat.




Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/412994
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#412997Verze : 1
MOD
Diskuse
.
URL : https://www.valka.cz/Novak-Josef-t90111#609171Verze : 1