Příjmení: Surname: | Harris | |
Jméno: Given Name: | Arthur Travers | |
Jméno v originále: Original Name: | Arthur Travers Harris | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | maršál Královského letectva | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | 1. baronet | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 13.04.1892 Cheltenham | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 05.04.1984 Goring-on-Thames | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | velitel 5. skupiny zástupce náčelníka štábu letectva velitel Velitelství bombardovacího letectva | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Harris byl architektem britské strategické letecké ofenzívy. Byl znám pod přezdívkou Bombarďák Harris. | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | http://www.raf.mod.uk/bombercommand/command.html en.wikipedia.org en.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Harris-Arthur-Travers-t61741#222377Verze : 0
Michal Rak
MOD
URL : https://www.valka.cz/Harris-Arthur-Travers-t61741#467544Verze : 1
agnes
MOD
Reklama
Arthur Travers Harris se narodil 13. dubna 1892. Jeho otec byl úředníkem Indian Civil Service. Navštěvoval Allhallows School v Devonu. V šestnácti letech, když se musel rozhodnout mezi armádou a koloniemi, dal přednost zámoří a odjel do Rhodésie. Zde se věnoval dobývání zlata, jízdě na koních a pěstování tabáku.
Když vypukla první světová válka, nastoupil Harris jako trubač k Rhodéskému pluku, s kterým se zúčastnil bojů v Německé jihozápadní Africe. Po zrušení pluku se vrátil do Anglie. V Brooklands se naučil pilotovat letadlo a v listopadu 1915 nastoupil ke Královskému leteckému sboru. Nasazen byl na Západní frontě, kde létal na strojích Sopwith 1½ Strutter a Sopwith Camel. Skončil jako velitel perutě č. 45 s pěti sestřely na kontě. Na konci roku 1917 se vrátil do Anglie a v roce 1918 převzal velení perutě č. 44, která byla nasazena k ochraně domácího území. Harris byl považován za průkopníka nočního létání. Ještě v roce 1918 mu byl udělen Kříž letectva a v následujícím roce trvalé zařazení do Královského letectva.
V době mezi dvěma světovými válkami velel Harris několika bombardovacím perutím a zastával štábní funkce. Byl zastáncem vhodnosti nasazení bombardérů a pracoval na zlepšování navigačních metod a možností nasazení bombardérů v noci. Poté nastoupil na Ministerstvo letectví - nejprve jako zástupce ředitele pro operace a zpravodajství, poté jako ředitel pro plánování. V letech 1937-1938 velel 4. skupině, poté byl velitelem v Palestině a Zajordánsku. V červenci se kvůli vředům vrátil do Anglie, avšak na léčení neměl moc času. Brzy totiž převzal velení 5. skupiny. V listopadu 1940 byl jmenován zástupcem náčelníka štábu letectva. Po šesti měsících odcestoval do Washingtonu jako vedoucí delegace RAF. V únoru 1942 byl jmenován velitelem Velitelství bombardovacího letectva.
Harris, zastánce plošného bombardování, se zasloužil o masivní růst bombardovacího letectva, zlepšení navigačních metod, bomb, taktiky a využití radarových prostředků. Dokázal ubránit svou složku ozbrojených sil od přesunu zdrojů k jiným složkám. Harris demonstroval své odhodlání a víru v možnosti bombardérů mohutnými nálety o tisíci strojů. I přes jeho snahu, zlepšování strojů a posádek ovšem bombardovací letetcvo nedokázalo samo zasadit Německu smrtelnou ránu.
V roce 1945 byl povýšen do hodnosti maršála Královského letectva, avšak povýšení do šlechtického stavu se na rozdíl od řady dalších vyšších velitelů při slavnostní novoroční promoci v roce 1946 nedočkal - jeho postava ztělesňovala v poválečné době kontroverznost bombardovací kampaně. V roce 1946 odešel do výslužby. Se svou ženou a dcerou odjeli do Jižní Afriky, kde vedl firmu provozující lodní dopravu. V roce 1953 se vrátil do Anglie. V roce 1984 zemřel.
Když vypukla první světová válka, nastoupil Harris jako trubač k Rhodéskému pluku, s kterým se zúčastnil bojů v Německé jihozápadní Africe. Po zrušení pluku se vrátil do Anglie. V Brooklands se naučil pilotovat letadlo a v listopadu 1915 nastoupil ke Královskému leteckému sboru. Nasazen byl na Západní frontě, kde létal na strojích Sopwith 1½ Strutter a Sopwith Camel. Skončil jako velitel perutě č. 45 s pěti sestřely na kontě. Na konci roku 1917 se vrátil do Anglie a v roce 1918 převzal velení perutě č. 44, která byla nasazena k ochraně domácího území. Harris byl považován za průkopníka nočního létání. Ještě v roce 1918 mu byl udělen Kříž letectva a v následujícím roce trvalé zařazení do Královského letectva.
V době mezi dvěma světovými válkami velel Harris několika bombardovacím perutím a zastával štábní funkce. Byl zastáncem vhodnosti nasazení bombardérů a pracoval na zlepšování navigačních metod a možností nasazení bombardérů v noci. Poté nastoupil na Ministerstvo letectví - nejprve jako zástupce ředitele pro operace a zpravodajství, poté jako ředitel pro plánování. V letech 1937-1938 velel 4. skupině, poté byl velitelem v Palestině a Zajordánsku. V červenci se kvůli vředům vrátil do Anglie, avšak na léčení neměl moc času. Brzy totiž převzal velení 5. skupiny. V listopadu 1940 byl jmenován zástupcem náčelníka štábu letectva. Po šesti měsících odcestoval do Washingtonu jako vedoucí delegace RAF. V únoru 1942 byl jmenován velitelem Velitelství bombardovacího letectva.
Harris, zastánce plošného bombardování, se zasloužil o masivní růst bombardovacího letectva, zlepšení navigačních metod, bomb, taktiky a využití radarových prostředků. Dokázal ubránit svou složku ozbrojených sil od přesunu zdrojů k jiným složkám. Harris demonstroval své odhodlání a víru v možnosti bombardérů mohutnými nálety o tisíci strojů. I přes jeho snahu, zlepšování strojů a posádek ovšem bombardovací letetcvo nedokázalo samo zasadit Německu smrtelnou ránu.
V roce 1945 byl povýšen do hodnosti maršála Královského letectva, avšak povýšení do šlechtického stavu se na rozdíl od řady dalších vyšších velitelů při slavnostní novoroční promoci v roce 1946 nedočkal - jeho postava ztělesňovala v poválečné době kontroverznost bombardovací kampaně. V roce 1946 odešel do výslužby. Se svou ženou a dcerou odjeli do Jižní Afriky, kde vedl firmu provozující lodní dopravu. V roce 1953 se vrátil do Anglie. V roce 1984 zemřel.
URL : https://www.valka.cz/Harris-Arthur-Travers-t61741#377114Verze : 0
RoBoT
MOD
ru.wikipedia.org
Letecký maršál Arthur Travers "Bombarďák" Harris přebírá Řád Suvorova 1. stupně na sovětské ambasádě v Londýně, z rukou sovětského vyslance Fjodora Tarasoviče Guseva.
URL : https://www.valka.cz/Harris-Arthur-Travers-t61741#725588Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.