Sopwith 1 1/2 Strutter

Sopwith Type 9400 / Sopwith Two Seater
     
Název:
Name:
Sopwith 1 1/2 Strutter Sopwith 1 1/2 Strutter
Originální název:
Original Name:
Sopwith 1 1/2 Strutter
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.12.1915-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
DD.MM.191R-DD.MM.191R The Fairey Aviation Co., Ltd., Hayes /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Mann, Egerton & Co., Ltd., Norwich /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Ruston, Proctor & Co., Ltd., Lincoln /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Vickers Ltd. (Aviation Department), Crayford /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Wells Aviation Co., Ltd., Chelsea /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Westland Aircraft Works, Yeovil /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme Darracq et Cie, Suresnes /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Aeroplanes Hanriot & Cie., Billancourt /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Ateliers d´Aviation Lioré et Olivier, Levallois-Perret /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société de aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Bordeaux /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Lyon-Montplaisir /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Saint-Alban /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Boulogne-sur-Seine /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société des Moteurs Salmson, Billancourt /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des constructions aéronautiques, Paris /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Paris /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Villeneuve-Triage /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Societé anonyme française de Constructions Aéronautiques, Levallois-Perret /
DD.MM.191R-DD.MM.191R De Lesseps /
DD.MM.191R-DD.MM.191R SCCA /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost Dux, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~1100 Anglie / Britain:
~250 Sopwith
100 Fairey
75 Mann Egerton
350 Ruston Proctor
150 Vickers
~100 Wells
70 Westland

4200-4500 (včetně jednomístných / including single-seaters) Francie / France

100 Dux / Závod 1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1915
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
592 2) kg 13052) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
975 kg 2150 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.21 m 33ft 6in
Délka:
Length:
7.72 m 25ft 3.75in
Výška:
Height:
3.12 m 10ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
32.14 m2 346 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Clerget 9Z o výkonu 82 kW nebo
Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo
Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo
Gnome 9B o výkonu 75 kW nebo
Clerget 9Bb1) o výkonu 97 kW nebo
Clerget 9Bc1) o výkonu 104 kW nebo
Le Rhône 9Jby1) o výkonu 89 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Clerget 9Z, power 110 hp, or
Clerget 9B, power 130 hp, or
Le Rhône 9J, power 110 hp, or
Gnome 9B, power 100 hp, or
Clerget 9Bb1), power 130 hp, or
Clerget 9Bc1), power 140 hp, or
Le Rhône 9Jby1), power 120 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
182 l 40 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
160.9 3) km/h v 1981 m 1003) mph in 6500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.174) min do 1981 m 9.174) min to 6500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4724 5) m 155005) ft
Dolet:
Range:
442.6 km 275 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mmkulomet Vickers s 300 náboji
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na úchytu Strange, Etevé nebo Scarff mounting


4x 11kg bomba nebo
2x 29kg bomba
1x fixed .303 Vickers machine gun, 300 rpg
1x flexible .303 Lewis machine gun on Strange, Etevé or Scarff mounting


4x 25 lb bomb or
2x 65 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:













?















?


Poznámka:
Note:
Základní verze:
Sopwith Type 9400S - standardní dvoumístný průzkumný stíhač, RNAS
Sopwith Type 9400L - stroje RNAS s prodlouženým doletem díky dodatečné gravitační nádrži
Sopwith Two-Seater - oficiální označení u RFC
Sopwith Ship Strutter - průzkumné Type 9400 upravené pro službu na velkých lodích
Sopwith Sop.1 A2 - francouzská dvoumístná průzkumná varianta
Sopwith Sop.1 B2 - francouzská dvoumístná bombardovací varianta s pumovnicí pro čtyři bomby

1) pouze francouzské stroje

Uvedená data platí pro stroje s motory Clerget 9B. Data pro Clerget 9Z / Le Rhone 9J:
2) 571 kg / 581 kg
3) 170,6 km/h v 0 m / 165,8 km/h v 3048 m
4) 10.84 min / 10,5 min
5) 4877 m / 3962 m
Basic variants:
Sopwith Type 9400S - standard fighter-reconnaissance two-seater, RNAS
Sopwith Type 9400L - two-seater RNAS with extra tankage in the form of gravity tank
Sopwith Two-Seater - oficial RFC name for Type 9400
Sopwith Ship Strutter - Type 9400 converted with slinging point, internal floating gear and W/T set, as reconnaissance plane on capital ships
Sopwith Sop.1 A2 - French two-seat reconnaissance variant
Sopwith Sop.1 B2 - French two-seat bomber variant, with internal stowage for four bombs

1) French-built machines only

The data applies to Clerget 9B-powered machines. Data for Clerget 9Z / Le Rhone 9J:
2) 1259 lb / 1281 lb
3) 106 mph at 0 ft / 103 mph at 10000 ft
4) 10.84 min / 10,5 min
5) 16000 ft / 13000 ft
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. The Sopwith 1½ Strutter, Profile No.121. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Windsock Datafile No.34. Albatros Productions, Berkhampstead 1998. ISBN 0 948414 42 1.
Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Volume 2: Windsock Datafile No.80. Albatros Productions, Berkhampstead 2000. ISBN 1-902207-22-X.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Bruce, J. M. Sopwith 2F1 Camel, Windsock Datafile No.121.
Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part I. Flight, 28.09.1956.
Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part II." Flight, 05.10.1956.
Stemp, P. D. Kites, Birds & Stuff - The Aviation Archive of SOPWITH Aircraft. ISBN 1446138739.
www.flightglobal.com
sony-ebook-samples.com
http://aviac.ru/plane1917-45/196-sopvich.html
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#398000 Verze : 0
Sopwith 1 1/2 Strutter (zvláštní označení vzniklo na základě zvláštního stylu vzpěrového systému kdy byly jako trupové vzpěry použity poloviční vzpěry jako na křídlech) byl v továrně Sopwith Aviation Company vyvinut v listopadu 1915 jako nový víceúčelový letoun pro jednotky RFC. Šlo o první britský letoun s pevným synchronizovaným kulometem umístěným před pilotem.
V základní variantě byl Sopwith Strutter dvoumístný přičemž pilot byl vybaven pevným synchronizovaným (synchronizátor byl patentu Ross) kulometem Vickers ráže 0.303 a pozorovatel obsluhoval kulomet Lewis stejné ráže na oběžném střeleckém kruhu. Pod trupem a křídly byly umístěny čtyři Bowdenem ovládané závěsy pro 25 kg pumy. Jako pohonná jednotka byl zvolen výkonný rotační motor Clerget 9B. Další horkou novinkou byly sklopné brzdící klapky pro střemhlavý let namontované na spodním křídlem.
První prototyp letounu poprvé vzlétl v prosinci 1915 a po krátkých zkouškách byla zahájena sériová výroba. První letouny byly na frontě nasazeny v dubnu 1916. Velmi brzy se ukázala vysoká nespolehlivost synchronizačního mechanizmu Ross a tak byly u některých letounů synchronizované letouny demontovány.
Na frontě byly letouny Sopwith 1 1/2 Strutter velice často modifikovány a upravovány. Vznikla tak napříkald jednomístná bombardovací verze u které byla váha pozorovatele a pohyblivého kulometu využita pro zdvojnásobení váhy bombového nákladu možností nosit 50 kg bomby. Další známou úpravou je Sopwith Ship Strutter což byl klasický Sopwith 1 1/2 Strutter upravený pro operace z letadlových lodí.



Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček: Vojenská letadla I
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#185636 Verze : 0
Sopwith 1 1/2 Strutter
Sopwith 1 1/2 Strutter - http://skypioneers.kiev.ua/gallery/album/pictures/ww1/sopwith%20strutter%201024.jpg

skypioneers.kiev.ua
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#200180 Verze : 0
Ešte doplním, že lietadlo sa vyrábalo v továrňach spoločností Fairey Aviation, Hooper & Co, Mann, Egerton & Co, Ruston, Proctor & Co, Vickers Ltd, Wells Aviation a Westland Aircraft. Celkom bolo v Británii vyrobených 1,513 kusov. Okrem toho sa licenčne vyrábal vo Francúzsku (pod značením SOP 1B1, 1B2, SOP 1A2). Tu bolo vyrobených až okolo 4500 kusov prevažne s motorom Le Rhone 9J (výkon 135 koní). Tieto lietadlá vyrábali továrne Liore et Olivier, Hanriot, Amiot, Bessoneau, Darracq, REP a Sarazin Freres. Z tejto obrovskej francúzskej série 514 kusov odobrali Američania a bližšie nešpecifikovaný počet Rusko.



zdroj:
avia.russian.ee
proctor-enterprises.com

Sopwith 1 1/2 Strutter -


Sopwith 1 1/2 Strutter -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#232068 Verze : 0
fotky ve francii vyrobeného stroje (1A2) z pařížského leteckého muzea
zdroj : vlastní foto
Sopwith 1 1/2 Strutter -


Sopwith 1 1/2 Strutter -


Sopwith 1 1/2 Strutter -


Sopwith 1 1/2 Strutter -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#312911 Verze : 0
Další foto tentokrát na stroj vystavený v Bruselu
zdroj : vlastní foto
Sopwith 1 1/2 Strutter -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#314058 Verze : 0
.
Sopwith 1 1/2 Strutter - Strutter, s nímž dne 7. 12. 1918 letěl na průzkumný let z letiště Berezniki velitel 1. Slavo-British Squadron A. A. Kazakov s britským pozorovatelem Normanem Shrivem. Kazakov se vrátil z tohoto letu raněn a byl vyřazen z boje až do konce února 1919. Letoun má plechové panely v barvě materiálu, plátěný potah je na všech plochách natřen hliníkovou barvou. Pouze horní část trupu kolem prostoru posádky je natřena tmavě zelenou barvou, táž barva byla použita také na vzpěry.

Strutter, s nímž dne 7. 12. 1918 letěl na průzkumný let z letiště Berezniki velitel 1. Slavo-British Squadron A. A. Kazakov s britským pozorovatelem Normanem Shrivem. Kazakov se vrátil z tohoto letu raněn a byl vyřazen z boje až do konce února 1919. Letoun má plechové panely v barvě materiálu, plátěný potah je na všech plochách natřen hliníkovou barvou. Pouze horní část trupu kolem prostoru posádky je natřena tmavě zelenou barvou, táž barva byla použita také na vzpěry.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#399719 Verze : 1
.
Sopwith 1 1/2 Strutter - Ve Francii vyrobený Sopwith 1.A2 sloužil počátkem března 1918 u Escadrille Sop. 24 v Toul. Některé Struttery této jednotky nosily ještě třetí kulomet Lewis nad horní nosnou plochou. Je možné, že výzbroj tří kulometů nosil v některém období své služby i tento letoun.  Jednotka byla 14. března 1918 přezbrojena na letouny Salmson 2.A2 a označení jednotky se pak změnilo na Sal. 24. Stroj je kompletně v barvě materiálu s barevnými doplňky.

Ve Francii vyrobený Sopwith 1.A2 sloužil počátkem března 1918 u Escadrille Sop. 24 v Toul. Některé Struttery této jednotky nosily ještě třetí kulomet Lewis nad horní nosnou plochou. Je možné, že výzbroj tří kulometů nosil v některém období své služby i tento letoun. Jednotka byla 14. března 1918 přezbrojena na letouny Salmson 2.A2 a označení jednotky se pak změnilo na Sal. 24. Stroj je kompletně v barvě materiálu s barevnými doplňky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#454259 Verze : 0
.
Sopwith 1 1/2 Strutter - Sopwith 1 B2 Strutter, podle znaku na trupu patřící escadrille SOP 29. Bohužel bez jakýchkoliv dalších údajů. Escadrille převzala letouny Sopwith v lednu 1917 a létala na nich prakticky celý rok. Prováděla především hloubkové nálety do Alsaska-Lotrinska. Zobrazený stroj je kompletně v barvě materiálu.

Sopwith 1 B2 Strutter, podle znaku na trupu patřící escadrille SOP 29. Bohužel bez jakýchkoliv dalších údajů. Escadrille převzala letouny Sopwith v lednu 1917 a létala na nich prakticky celý rok. Prováděla především hloubkové nálety do Alsaska-Lotrinska. Zobrazený stroj je kompletně v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#612426 Verze : 0
12. úlovek Edmunda Nathanaela, německého esa s 15 sestřely.
Sopwith 1 1/2 Strutter - Sopwith Strutter se sériovým číslem A993 sloužil  během Krvavého dubna 1917 u 43. perutě RFC. Dne 28. 4. 1917 vzlétl s osádkou 2/Lt. C. M. Reece a 2/AM A. Moult v 10:50 k hlídkovému letu do prostoru Lens – Neuvireuil. Letoun se nevrátil; sestřelil jej poblíž Gouzeaucourt Edmund Nathanael eso Jasta 5. Letoun nouzově přistál za německými liniemi a osádka padla do zajetí. Stroj létal ve standardní kamufláži - spodní plochy lakované plátno, horní a boční plochy khaki PC 10.

Sopwith Strutter se sériovým číslem A993 sloužil během "Krvavého dubna" 1917 u 43. perutě RFC. Dne 28. 4. 1917 vzlétl s osádkou 2/Lt. C. M. Reece a 2/AM A. Moult v 10:50 k hlídkovému letu do prostoru Lens – Neuvireuil. Letoun se nevrátil; sestřelil jej poblíž Gouzeaucourt Edmund Nathanael eso Jasta 5. Letoun nouzově přistál za německými liniemi a osádka padla do zajetí. Stroj létal ve standardní kamufláži - spodní plochy lakované plátno, horní a boční plochy khaki PC 10.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#612463 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více