Main Menu
User Menu

Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A]

Mikoyan-Gurevich MiG-29 (9-12A)

Микоян-Гуревич МиГ-29 (9-12А)

     
Název:
Name:
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A)
Originální název:
Original Name:
Микоян-Гуревич МиГ-29 (9-12А)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1988-DD.MM.1996 Moskevské letecké výrobní sdružení, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1988-DD.MM.1996
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
117 (dodávky nových letounů / deliveries of new aircraft):
- 18 (Bulharsko / Bulgaria)
- 18 (Československo / Czechoslovakia)
- 22 (Maďarsko / Hungary)
- 20 (NDR / GDR)
- 9 (Polsko / Poland)
- 18 (Rumunsko)
- 12 (Slovensko / Slovakia)
První vzlet:
Maiden Flight:
06.10.1977 (prototyp "901" / prototype "901")
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15000 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18480 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,36 m
Délka:
Length:
17,32 m
Výška:
Height:
4,73 m
Plocha křídla:
Wing Area:
38,056 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov RD-33
- maximální tah bez přídavného spalování: 49,43 kN
- maximální tah s přídavným spalováním: 81,79 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3630 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2450 km/h v 11000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
330 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
17500 m
Dolet:
Range:
15001) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
29002) km
Výzbroj:
Armament:
kanón GŠ-301 se zásobou 150 nábojů

maximální hmotnost výzbroje 3200 kg na 6 (7) závěsnících

2x R-27R
6x R-60MK
6x R-73E

4x B-8M1
4x S-24

6x FAB-250
6x FAB-500
4x KMGU
4x ZB-500

1x PTB-1500
2x PTB-1150
Uživatelské státy:
User States:







Poznámka:
Note:
1) palivo ve vnitřních nádržích
2) se třemi přídavnými nádržemi

kódové označení NATO: Fulcrum-A
Zdroje:
Sources:
Jakubovič, N.: MiG-29 - Istrebitěl "nevidimok", Jauza, EKSMO, 2010
Gordon, Y.: Mikoyan MiG-29: Famous Russian Aircraft, Ian Allan Publishing, 2010
https://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29.html
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#557046Verze : 0
MOD
MiG-29 varianta A (izdělije 9-12A) neboli MiG-29A


Tato verze byla často označována MiG-29A a je to exportní varianta základní verze, určená pro státy Varšavské smlouvy. Změny vybavení byly minimální, hlavně šlo o radar N019EA a optický systém OEPrNK-29E. V továrně MAPO byl vyráběn v letech 1988 až 1991. Letouny odebralo Bulharsko, Maďarsko, Východní Německo, Polsko, Rumunsko a Československo. V současnosti zůstávají ve službě (po modernizacích) v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, a Slovensku.


Do Východního Německa bylo dodáno 20 kusů MiG-29A a 4 kusy MiG-29UB na konci 80. let 20. století. Od roku 1988 operovaly z Preschenu (u stíhacílo leteckého pluku JG 3), po sjednocení Německa byly přesunuty do Laage, kde operovaly u jedné letky stíhací eskadry JG 73. Z německého letectva byly vyřazeny v roce 2004 a nahrazeny stroji Eurofighter, později bylo 22 kusů předáno polskému letectvu.


Pramen:
AFM January 2007, příloha MiG-29, Andrey Fomin
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#208137Verze : 4
MOD
Kamuflážne nátery lietadiel MiG-29 v armáde SR


Taktická kamufláž:bolo ňou natretých prvých 9 lietadiel dodaných v rokoch 1989 a 1990. Pozostávala z odtieňov zelenej a hnedej farby na horných plochách a svetlo-sivej na spodnej časti (obr. Miroslav Černy).


Kamufláž optimalizovaná pre vzdušný boj: klasický továrenský náter, navrhnutý pre vzdušný boj. pozostával zo svetlosivej spodkovej časti lietadla. Vrchná časť bola pokrytá plochami v sivých a sivozelených odtieňoch. Na smerovkách lietadiel sa pred výsostný znak stiekaly žlté písmená SL označujúce základňu Sliač. Objavujú sa aj znaky letiek.


Nová kamufláž: striekaná na lietadlá, ktoré prešli opravami v Trenčianskych leteckých opravovňiach. Lietadlá boli svetlosivej farby so sivými plochami. Špičku nosa mali natretú na čierno len na úplnom špice.


Pri slávnostných a predvádzacívh udalostiach sa používa aj špeciálna kamufláž(napr. hnedozelený náter so Slovenskou trojfarebnou kombináciou.,alebo rôzne prevedenia tigrého pásikovania).


U všetkých dodaných aj prestriekaných strojov bol priestor pred kabínou natretý matnou čiernou, aby sa zabránilo oslneniu pilota. Výsostný znak SR bol na oboch stranách krídiel a vonkajšej strane smeroviek (rovnako ako u AČR).
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#48832Verze : 0
Slovenské MiG-29 z výzbroje 1. letky ze sestavy Leteckého křídla dislokovaného na letecké základně Sliač. Na fotografiích jsou zobrazeny letouny taktických čísel 6124 a 6526.
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#104536Verze : 1
MOD
MiG-29A 11 ze stavu 2. letky "Dongó" 59. taktického stíhacího křídla "Szentg. Deszô" (2. "Dongó" század, 59. "Szentg. Deszô" HRE) z Kecskemétu ve výroční kamufláži (70. let maďarského letectva)
4.6.2010 přílet na AP 2010, Pardubice letiště
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - vlastní foto

vlastní foto
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - vlastní foto

vlastní foto
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#361518Verze : 0
MOD
MiG-29 4104 41. letky taktického letectva (od 1.1.2011 22. základna taktického letectva).
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#386144Verze : 0
MOD
MiG-29 4121 41. letky taktického letectva (od 1.1.2011 22. základna taktického letectva).
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#386187Verze : 0
MOD
MiG-29 4116 41. letky taktického letectva (od 1.1.2011 22. základna taktického letectva).
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12A) [kód NATO: Fulcrum-A] - autor: Mariusz Kalinowski

autor: Mariusz Kalinowski
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#386188Verze : 0
MOD
Německé stroje MiG-29 byly upraveny firmou MiG Aircraft Product Support GmbH (společná firma MiG Moscow Aviation Production Association a DaimlerChrysler Aerospacena) na standardy NATO a jsou proto také označovány jako MiG-29G (obdobně stroje MiG-29UB jsou označovány jako MiG-29GT).
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12A-kod-NATO-Fulcrum-A-t57589#386281Verze : 0
MOD