Název: Name: | T-72A | |
Originální název: Original Name: | Т-72А | |
Kategorie: Category: | střední tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 Uralský vagónový závod F. E. Džeržinského, Nižnyj Tagiľ / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR ? | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 41500 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 9530 1) mm | |
Délka korby: Hull Length: | 6860 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3590 2) mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2190 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 428 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 580 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,0814 MPa | |
Pancéřování: Armour: | ? | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | V-46-6 | |
Výkon: Power: | 573 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanické, 7 rýchlostí vpred, 1 vzad | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 60 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 45 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 700 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 460 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 25 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,8 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,85 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,2 3) m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 125 mm kanón 2A46 (hladkostenný, 44 nábojov) so stabilizátorom 2E28M | |
Vedlejší: Secondary: | 7,62 mm guľomet PKT (spriahnutý, 2000 nábojov) 12,7 mm guľomet NSV (protilietadlový, 300 nábojov) 7,62 mm útočná puška AKMS(300 nábojov) 26 mm signálna pištoľ (12 nábojov) granát F-1 (10 ks) 3D6 (12 dymových granátov) | |
Uživatelské státy: User States: | ... | |
Poznámka: Note: | Údaje sú k tanku zo základnej sériovej výroby, nie po priebežných modernizáciách po roku 1980 1) pri otočení kanónu vzad 9670 mm 2) bez bočných krytov 3370 mm 3) z chodu, inak 1,8 m a s prípravou 5 m ,(prostriedky na hlboké brodenie) | |
Zdroje: Sources: | https://russianarms.mybb.ru/viewtopic.php?id=293 |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#411913Verze : 0
buko1
MOD
T-72A
Tank T-72A predstavuje modernizovanú verziu tanku T-72. Tento model je vybavený laserovým diaľkomerným zameriavačom TPD-K1, ktorý nahradil optický diaľkomer a zvýšil tak pravdepodobnosť zásahu prvou ranou. Pribudol aj nočný zameriavač strelca TPNB-3-49, infračervený svetlomet L-3, bočné kryty koľajových pásov, systém vrhačov dymových granátov 902B TUČA, ochranný systém proti napalmu a nočný prístroj vodiča TVNE-4B. Bol nahradený aj kanón vylepšeným typom 2A46 a tiež bolo vylepšené aj pojazdové ústrojenstvo a motor V-46-6.
Exportná verzia tanku T-72A je označená T-72M (zde a zde). Tank T-72M má zvýšenú balistickú ochranu, bojovú hmotnosť a vezie väčší počet streliva. Má nový systém riadenia paľby. Základné parametre, konštrukcia, výstroj a vybavenie tanku T-72M1 (zde, zde a zde) je z podstatnej časti zhodné s typom T-72M. Vlastná modernizácia zahrňovala predovšetkým zdokonalenie horného čelného panciera korby a veža bola nahradená novou vežou odlievanou z homogénneho panciera a keramických materiálov. Pancierovanie veže a korby bolo zosilnené.
Tank T-72A predstavuje modernizovanú verziu tanku T-72. Tento model je vybavený laserovým diaľkomerným zameriavačom TPD-K1, ktorý nahradil optický diaľkomer a zvýšil tak pravdepodobnosť zásahu prvou ranou. Pribudol aj nočný zameriavač strelca TPNB-3-49, infračervený svetlomet L-3, bočné kryty koľajových pásov, systém vrhačov dymových granátov 902B TUČA, ochranný systém proti napalmu a nočný prístroj vodiča TVNE-4B. Bol nahradený aj kanón vylepšeným typom 2A46 a tiež bolo vylepšené aj pojazdové ústrojenstvo a motor V-46-6.
Exportná verzia tanku T-72A je označená T-72M (zde a zde). Tank T-72M má zvýšenú balistickú ochranu, bojovú hmotnosť a vezie väčší počet streliva. Má nový systém riadenia paľby. Základné parametre, konštrukcia, výstroj a vybavenie tanku T-72M1 (zde, zde a zde) je z podstatnej časti zhodné s typom T-72M. Vlastná modernizácia zahrňovala predovšetkým zdokonalenie horného čelného panciera korby a veža bola nahradená novou vežou odlievanou z homogénneho panciera a keramických materiálov. Pancierovanie veže a korby bolo zosilnené.
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#153363Verze : 1
wade
MOD
T-72A (Objekt 172A)
Na základe rozhodnutia ústerdných orgánov strany a vlády ZSSR zo 16.12.1976 bolo Konštrukčnej kancelárii Uralského závodu dopravného strojárenstva vedenej V. Venediktovom uložené realizovať modernizáciu tanku T-72 s cieľom zvýšenia jeho bojových a prevádzkových charakteristík.
V rámci modernizácie bol nahradený pôvodný kanón 2A26M-2 (Д-81Т) novým kanónom 2A46 s vyššou presnosťou streľby a predĺženou životnosťou hlavne. Množstvo vezenej munície bolo zvýšené na 44 ks. Pre rovnomerný priebeh záklzu bol inštalovaný kompenzátor množstva záklzovej kvapaliny. Na zvýšenie presnosti bol inštalovaný nový laserový zameriavač TPD-K1, ktorý umožňoval zistiť vzdialenosť cieľa s presnosťou na 10 m (bez ohľadu na vzdialenosť) v priebehu zlomky sekundy.
Nočný aktívny zameriavač bol nahradený novým aktívno-pasívnym zameriavačom TPN 3-49. Pri použití infračerveného svetlometu L-4 (Luna 4) sa diaľka streľby v noci zvýšila na 1300 m. V pasívnom režime umožňoval zameriavač zamerať cieľ na vzdialenosť 500 m. Rovnako aj vodič dostal nový aktívno-pasívny pozorovací prístroj vodiča TVNE-4B.
Zvýšenie pasívnej ochrany tanku bolo dosiahnuté zväčšením hrúbky časti panciera najmä v prednej časti a tiež použitím vrstveného panciera na čelo veže, čo jej dodalo nezameniteľný tvar. Štvorica demontovateľných bočných protikumulatívnych štítov na každej strane bola nahradená gumovou záštitou. Na prednú stranu veže bolo inštalovaných 12 vrhačov dymových granátov 902A Tuča a tank bol vybavený aj ochranou pred napalmom.
Okrem inštalácie nového motora V-46-6 boli niektoré zmeny vykonané aj na pojazdovom ústrojenstve. Počet článkov pásov sa zvýšil na 97, odlievané napínacie kolesá boli nahradené zvarovanými, bola zmenšená hmotnosť oporných kladiek a dynamický chod bol zvýšený na 285 mm.
Práce na modernizácii boli ukončené zavedením modernizovaného tanku T-72A do výzbroje rozhodnutím Ministerstva obrany ZSSR z 22.07.1979. Ešte v tomto roku sa rozbehla aj sériová výroba, ktorá prebiehala do roku 1985.
Priebežné modernizácie
Počas sériovej výroby bol tank naďalej priebežne modernizovaný. Od roku 1980 bola zvýšená pancierová ochrana prednej časti korby navarením pancierového plátu s hrúbkou 30 mm a zmenou štruktúry (hrúbky) vrstiev vrstveného panciera na 60 mm ocele, 100 mm kompozitu a 50 mm ocele (miesto 80 mm ocele, 105 mm kompozitu a 20 mm ocele). V rovnakom roku boli vykonané aj úpravy torzných tyčí, ktoré zvýšili ich tuhosť.
Od roku 1981 sú sériové tanky vybavované novým kanónom 2A46M. Konštrukcia kanóna okrem iného umožnila výmenu hlavne v poľných podmienkach bez vlastnej demontáže kanóna z veže. Okrem toho boli v konštrukcii kanóna vykonané zmeny, ktorých cieľom bolo zvýšenie presnosti a zmeny priebehu záklzu.
Od roku 1982 je do tanku inštalovaný nový zameriavací systém 1A40, korý v sebe skĺbil funkcie laserového diaľkomera TPD-1K, balistického počítača, výpočtu nadbehu a indikátorov.
V roku 1984 boli tanky vybavené zbraňovým stabilizátorom 2E42-2 s elektromechanickým horizontálnym a elektrohydraulickým vertikálnym ovládaním.
V roku 1984 došlo k tiež zástavbe nového motora V-84 s výkonom 840 hp. Motor bol v roku 1985 naďalej modernizovaný o efektívnejší čistič vzduchu a systém ohrevu nasávaného vzduchu.
V rámci továrenských a generálnych opráv boli na tanky T-72A (okrem vyššie spomenutých modernizácií) od roku 1985 implementované aj prvky dynamickej ochrany - zostavené z celkom 227 elementov (61 - podvozok, 70 - veža, 96 - bočný predstavný pancier). Uvedené tanky so do vojsk vracali s označenim T-72AB.
Okrem základnej bojovej verzie T-72A sa paralelne vyrábala aj veliteľská verzia T-72AK, ktorá sa od základnej verzie okrem inštalácie tankovej navigačnej aparatúry odlišovala aj rozšíreným spojovacím vybavením.
Zdroj: Barjatinskij M: Tank T-72; Bronekollekcija 4/2011 (97)
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#519705Verze : 0
buko1
MOD
T-72A v Československu
Tanky T-72A byly v osmdesátých letech páteří Střední skupiny sovětských vojsk umístěné v Českoslovenku. Na konci osmdesátých let (1988-1991) jimi měly být vyzbrojeny následující útvary:
(Sovetskij soldat 1988)
(Sovetskij soldat 1988)
(Sovetskij soldat 1988)
Tanky T-72A byly v osmdesátých letech páteří Střední skupiny sovětských vojsk umístěné v Českoslovenku. Na konci osmdesátých let (1988-1991) jimi měly být vyzbrojeny následující útvary:
Útvar | Posádka |
---|---|
75. samostatný tankový prapor | Riečky |
86. samostatný tankový prapor | Milovice (VVP Mladá) |
29. gardový tankový pluk | Milovice (VVP Mladá) |
30. tankový pluk | Oremov Laz |
77. gardový tankový pluk | Krnov |
100. tankový pluk | Frenštát pod Radhoštěm |
237. tankový pluk | Libavá |
375. tankový pluk | Šumperk |
280. gardový motostřelecký pluk | Bohosudov |
295. gardový motostřelecký pluk | Milovice (VVP Mladá) |
333. motostřelecký pluk | Třebová-Semanín |
721. gardový motostřelecký pluk | Milovice (VVP Mladá) |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Sovetskij soldat 1988)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Sovetskij soldat 1988)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Sovetskij soldat 1988)
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#291020Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Ještě jeden obrázek vztahující se k CGV - odsun tankového praporu z železniční stanice Krupka do SSSR, 23.5. 1989.
(Sovetskij soldat)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Sovetskij soldat)
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#291024Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
T-72A (nebo T-72M), Musée des Blindés Saumur, 2004. (©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-72A-t40101#244773Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.