Název: Name: | Jakovlev Jak-9T-37 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9Т | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.03.1943-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1943-DD.06.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2748 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 10.02.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2298 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3025 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,660 m | |
Výška: Height: | 3,200 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 176,385 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW při 2 600 ot/min a 927 kW v h= 800 m při 2 700 ot/min. Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l (322 kg) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 597 km/h v 3930 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,167 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 735 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón NS-37 ráže 37 mm s 30 - 32 granáty 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | Normandie-Niemen | |
Poznámka: Note: | Některé letouny nesly místo kanónu NS-37 kanón VJa-23 | |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2. http://combatavia.info/index1yak9.html http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9t.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121964Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Na přelomu roku 1942 a 1943 dostalo Jakovlevovo OKB za úkol instalovat do stíhacího Jaku-9 protitankový kanón s vynikající průbojností.
Pro tento účel byl použit Jak-9D, bylo z něj nutno odtranit nádrž s palivem, kabinu posunout o 400 mm dozadu, tak aby se do trupu vešla 3 400 mm dlouhá hlaveň kanónu. Zkoušky od března 1943 proběhly uspokojivě a tak od května 1943 byl již nový Jak-9T-37 vyráběn.
Na frontě vhodně doplnil bitevní letouny Il-2, které navíc mohl ochránit před stíhačkami nepřítele.
Jednu nevýhodu však montáž kanónu ráže 37 mm přinesla - nedalo se střílet dávkou, lehký Jak byl doslova sražen ze směru letu a druhý granát dopadal již několik metrů od prvního. Někteří piloti tak tento kanón nechali nahradit kanónem VJa-23 ráže 23 mm, který dokázal probít na vzdálenost 400 m pancíř silný 30 mm, tedy pokud střely dopadaly kolmo. Jsou ale znamy i případy, kdy byl na žádost pilota nainstalován 20 mm kanón ŠVAK, nebo dokonce kulomet UBK.
Na přelomu roku 1942 a 1943 dostalo Jakovlevovo OKB za úkol instalovat do stíhacího Jaku-9 protitankový kanón s vynikající průbojností.
Pro tento účel byl použit Jak-9D, bylo z něj nutno odtranit nádrž s palivem, kabinu posunout o 400 mm dozadu, tak aby se do trupu vešla 3 400 mm dlouhá hlaveň kanónu. Zkoušky od března 1943 proběhly uspokojivě a tak od května 1943 byl již nový Jak-9T-37 vyráběn.
Na frontě vhodně doplnil bitevní letouny Il-2, které navíc mohl ochránit před stíhačkami nepřítele.
Jednu nevýhodu však montáž kanónu ráže 37 mm přinesla - nedalo se střílet dávkou, lehký Jak byl doslova sražen ze směru letu a druhý granát dopadal již několik metrů od prvního. Někteří piloti tak tento kanón nechali nahradit kanónem VJa-23 ráže 23 mm, který dokázal probít na vzdálenost 400 m pancíř silný 30 mm, tedy pokud střely dopadaly kolmo. Jsou ale znamy i případy, kdy byl na žádost pilota nainstalován 20 mm kanón ŠVAK, nebo dokonce kulomet UBK.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121965Verze : 1
Vláďa
MOD
Fotografie této verze
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121969Verze : 1
Vláďa
MOD
Jak-9T-37 trojpohled a kamufláž
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9T-37 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121968Verze : 0
Vláďa
MOD
Rozkazom č. 07 z 23. októbra 1944 veliteľ 185. stíhacej leteckej divízie podpolkovnik Zajcev nariadil plukom podriadeným divízii konkrétne farebné prevedenie trupových čísel a doplnkov. Toto opatrenie malo slúžiť na rýchlejšiu identifikáciu toho ktorého pluku. Týmto rozkazom v podstate len formalizoval dovtedajšiu prax označovania lietadiel v rámci divízie.
Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba
V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598600
Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba
V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.
https://wio.ru/simbols/iad185.htm
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598600
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#598607Verze : 0
Panzer
MOD
Jakovlev Jak-9T "biela 48" zo zostavy 812. stíhacieho leteckého pluku na ktorom lietal veliteľ 3. letky A.M. Mašenkin na jeseň 1943 počas bojov na Južnom fronte. Na tomto stroji bol 25.09.1943 zostrelený a padol do zajatia.
Znak okrídlenej hviezdy na nose lietadla niesli v tom období všetky stíhacie stroje 812. stíhacieho leteckého pluku.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/679830
Znak okrídlenej hviezdy na nose lietadla niesli v tom období všetky stíhacie stroje 812. stíhacieho leteckého pluku.
https://soviet-aces-1936-53.ru/abc/m/mashenkin.htm
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/679830
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#679834Verze : 0
Panzer
MOD
Jakovlev Jak-9T "biela 85" zo zostavy 66. gardového stíhacieho leteckého pluku, na ktorom lietal major Ivan Ivanovič Vetrov, leto 1944.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/681872
http://ava.org.ru/iap/66g.htm
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/681872
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#681873Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.