Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9T-37

Yakovlev Yak-9T-37

Яковлев Як-9Т-37

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9T-37
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Т
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1943-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.06.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2748
První vzlet:
Maiden Flight:
10.02.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2298 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3025 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,660 m
Výška:
Height:
3,200 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,385 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW při 2 600 ot/min a 927 kW v h= 800 m při 2 700 ot/min.
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
440 l (322 kg)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
597 km/h v 3930 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,167 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
735 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-37 ráže 37 mm s 30 - 32 granáty
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Uživatelské státy:
User States:


Normandie-Niemen
Poznámka:
Note:
Některé letouny nesly místo kanónu NS-37 kanón VJa-23
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
https://combatavia.info/index1yak9.html
https://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9t.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121964Verze : 0
MOD
Historie:
Na přelomu roku 1942 a 1943 dostalo Jakovlevovo OKB za úkol instalovat do stíhacího Jaku-9 protitankový kanón s vynikající průbojností.
Pro tento účel byl použit Jak-9D, bylo z něj nutno odtranit nádrž s palivem, kabinu posunout o 400 mm dozadu, tak aby se do trupu vešla 3 400 mm dlouhá hlaveň kanónu. Zkoušky od března 1943 proběhly uspokojivě a tak od května 1943 byl již nový Jak-9T-37 vyráběn.
Na frontě vhodně doplnil bitevní letouny Il-2, které navíc mohl ochránit před stíhačkami nepřítele.
Jednu nevýhodu však montáž kanónu ráže 37 mm přinesla - nedalo se střílet dávkou, lehký Jak byl doslova sražen ze směru letu a druhý granát dopadal již několik metrů od prvního. Někteří piloti tak tento kanón nechali nahradit kanónem VJa-23 ráže 23 mm, který dokázal probít na vzdálenost 400 m pancíř silný 30 mm, tedy pokud střely dopadaly kolmo. Jsou ale znamy i případy, kdy byl na žádost pilota nainstalován 20 mm kanón ŠVAK, nebo dokonce kulomet UBK.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121965Verze : 0
MOD
Fotografie této verze
Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121969Verze : 1
MOD
Jak-9T-37 trojpohled a kamufláž
Jakovlev Jak-9T-37 -


Jakovlev Jak-9T-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#121968Verze : 0
MOD
Rozkazom č. 07 z 23. októbra 1944 veliteľ 185. stíhacej leteckej divízie podpolkovnik Zajcev nariadil plukom podriadeným divízii konkrétne farebné prevedenie trupových čísel a doplnkov. Toto opatrenie malo slúžiť na rýchlejšiu identifikáciu toho ktorého pluku. Týmto rozkazom v podstate len formalizoval dovtedajšiu prax označovania lietadiel v rámci divízie.


Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba


V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.


https://wio.ru/simbols/iad185.htm



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598600
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9T-37-t33555#598607Verze : 0
MOD