Main Menu
User Menu
Reklama

CHE - Piranha III

Piranha III


Piranha III je, jak již napovídá název, třetí generací švýcarských kolových obrněných transportérů Piranha, jejichž sága se začala psát v sedmdesátých letech. Nové vozidlo se oproti svým předchůdcům odlišuje především rozměrněší korbou, která umožňuje instalaci větších a těžších věžových kompletů, dále pak zlepšenou balistickou ochranou a průchodivostí terénem. Korba by měla z přední hemisféry odolat zásáhům projektilů do ráže 14,5 mm, ostatní partie mají odolat rážím 7,62 mm. Po instalaci přídavného pancéřování se může odolnost zvýšit až na ráži 30 mm, respektive 14,5 mm.


Konstrukční uspořádání je klasické koncepce. Korba spočívá podle verze na podvozku 6x6, 8x8 nebo 10x10 s hydropneumaticky odpruženými koly. Řidič sedí v její levé přední části, nad ním je průlez s poklopem a perikopy, napravo od řidiče se nachází motor-převodový prostor. Ve střední části může být nainstalována věž s kanonovou výzbrojí od ráže 25 až po 105 mm. Pohonnou jednotku mohou tvořit motory MTU 6V183TE22, Scania DSJ9-48A nebo Caterpillar 3126. K dispozici je i řada převodovek. Pěší roj sedí v zadní části korby čelem k sobě. Podle verze ho může tvořit maximálně 10 (6x6), 14 (8x8) nebo 16 vojáků (10x10). Většina vozidel je obojživelná, což umožňuje dvojice vodometů v zadní části korby. Součástí vybavení je systém centrálního huštění pneumatik umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na povaze terénu.


První předériové stroje sjely z výrobní linky v roce 1996. Na jaře 1997 vypsala dánská armáda požadavky na nový obrněný transportér. Po zkouškách, které probíhaly od srpna do října 1997, byl v prosinci vyhlášen vítěz konkurzu, jímž se stala společnost MOWAG s typem Piranha IIIH. Celkem bylo objednáno 22 vozidel (18 obrněných transportérů, 2 velitelské, 2 vyprošťovací). První dva kusy byly dodány na konci května 1998, zbylých dvacet bylo vyrobeno v Dánsku místní společností Falck-Schmidt. V únoru 2001 bylo 11 těchto vozidel vysláno do mírové mise KFOR na území Kosova. V červnu 2003 následovala objednávka na dalších 22 vozidel (11 obrněných transportérů, 11 zdravotnických vozů). V říjnu 2004 byl podepsán další kontrakt na 68 vozidel ve verzích obrněný transportér, průzkumné vozidlo, velitelské stanoviště a ambulance.


Na konci devadesátých let také irská armáda vypsala výběrové řízení na nový kolový obrněný transportér, přičemž v roce 1999 byla za vítěze označena Piranha III. Bylo objednáno 40 vozidel, první z nich bylo dodáno v červnu 2001. Vozidla jsou vybavena střeleckými věžemi Thales FVT 800 s kulometem M2HB ráže 12,7 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. V prosinci bylo objednáno dalších 25 vozů, jejich dodávky měl být dokončeny do roku 2005.


Dalším zákazníkem se stala švédská armáda, jež v srpnu 2000 nakoupila třináct vozidel ve variantě 10x10. Pět exemplářů bylo ve velitelské verzi, zbylé pak byly průzkumné stoje s výsuvným senzorovým ramenem pro pobřežní dělostřelectvo.


V lednu 2003 nakoupila švýcarská armáda 36 vozidel Piranha III ve spojařské verzi. Posledním evropským uživatelem těchto vozidel je španělská námořní pěchota, která má od roku 2003 ve svém inventáři 18 strojů ve verzích obrněný transportér, průzkumné a zdravotnické vozidlo.


Vozidla Piranha III varianty 8x8 jsou vyráběna v Kanadě u společnosti General Dynamics Land Systems - Canada, která pro ně používá označení LAV III. Transportéry z kanadské produkce používá pod označením Kodiak kanadská armáda, s názvem Stryker US Army a pod jménem NZLAV Nový Zéland.



Uživatelé (evropská výroba): Švýcarsko, Dánsko, Irsko, Španělsko, Švédsko


Výrobce: MOWAG Motorwagenfabriken (součást General Dynamics European Land Combat Systems), Kreuzlingen, Švýcarsko



Technicko-taktická data


Piranha III 6x6
Bojová hmotnost: 12 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: 9 500 kg
Užitečné zatížení: 3 000 kg


Rozměry:
- délka: 6 250 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí



Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha IIIC 8x8
Bojová hmotnost: 16 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: ? kg
Užitečné zatížení: 5 000 kg


Rozměry:
- délka: 7 300 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha IIIH 8x8
Bojová hmotnost: 18 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: 12 500 kg
Užitečné zatížení: 4 600 kg


Rozměry:
- délka: 6 900 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha III 10x10
Bojová hmotnost: 20 000 kg
Hmotnost prázdného vozu: 12 500 kg
Užitečné zatížení: 7 500 kg


Rozměry:
- délka: 7 450 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#121780Verze : 1
MOD
Dánské stroje v Iráku
CHE - Piranha III - (HOK)

(HOK)
CHE - Piranha III - (HOK)

(HOK)
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#121796Verze : 0
MOD
Vozidla španělské námořní pěchoty
CHE - Piranha III -


CHE - Piranha III - (RevistaNaval)

(RevistaNaval)
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#121799Verze : 0
MOD
Desetikolová almara švédské armády
CHE - Piranha III - (MOWAG)

(MOWAG)
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#121803Verze : 0
MOD
Piranha III pro irskou armádu
CHE - Piranha III - (MOWAG)

(MOWAG)
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#121806Verze : 0
MOD
...
CHE - Piranha III - Stroje španělské námořní pěchoty

Stroje španělské námořní pěchoty
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#134993Verze : 0
MOD
...
CHE - Piranha III - Druhá varianta používaná švédským vojskem (MOWAG)

Druhá varianta používaná švédským vojskem (MOWAG)
URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#143795Verze : 0
MOD
zdroj:
www.reddit.com



Brazílsky námorný zbor prevádzajúci bezpečnostnú operáciu v Favela
CHE - Piranha III -


URL : https://www.valka.cz/CHE-Piranha-III-t33525#549137Verze : 1
MOD