Main Menu
User Menu

Stryker

Stryker


Vývoj rady vozidiel Piranha zahájila z vlastnej iniciatívy švajčiarska firma MOWAG (MOtorWAGenfabrik) počiatkom 70. rokov. Malo se jednať o viacúčelové vozidlá s usporiadaním pohonu 4x4, 6x6 a 8x8. Prvý prototyp bol dokončený v roku 1972. Toto výkonné, odolné vozidlo so širokými možnosťami využitia sa vo veľkom množstve rozšírilo po celom svete. V počtu viacej ako 6 000 strojov slúži v 16 krajinách sveta. Licenčne jej v usporiadaní 6x6 a 8x8 od roku 1979 vyrába kanadská firma General Motors of Canada. V roku 1993 prišla firma MOWAG s radou vylepšení, čím vznikla zdokonalená verzia Piranha II. Najdôležitejším krokom bolo v roku 1996 predvedenie najmodernejšej verzie Piranha III. Pod označením LAV III vozidlo vyrába firma General Motors od roku 1998 a pod označením Stryker si ich vybrala v počtu 2 131 strojov US Army pre tzv. dočasné brigádne bojové týmy (IBCT).


Americká armáda rozhodla o nákupe celkom 2 131 vozidiel označených IAV (Interim Armored Vehicle), neskoršie Strykera, určených pre úvodnú fázu reformy pozemních sil, teda program Interim Force (dočasná sila). Názov Stryker je na počesť Spc. 4 Roberta F. Strykera, ktorý dostal kongresovú medailu cti pre jeho činy vo Vojne vo Vietname a Pfc. Stuarta S. Strykera, ktorý dostal kongresovú medailu cti za jeho činy v Druhej svetovej vojne. Obidvaja v týchto konfliktoch zahynuli. Vozidla Stryker tvoria stupeň medzi súčasnou technikou, zastoupenou tankami M1 Abrams a vozidlami M2/3 Bradley, a budúcou vyvíjanou v programu FSC. Úlohou vozidiel Styker je použitie na takých bojiskách napr. mestská zástavba kde je použitie tažkej bojovej techniky neefektívne.Hlavnými požiadavkami na vozidlo Stryker boly vysoká mobilita, vrátane prepravy lietadlami C-130 Hercules, odolnosť, schopnosť plniť širokú škálu úloh a schopnosť integrácie do systémov C4I a C4ISR. Hlavnou úlohou je prepraviť v čo najkratšom čase brigádu vyzbrojenú týmto systémom kdekoľvek kde to situácia vyžaduje. Podľa prepočtov je brigádna skupina (zosilnený prapor ) schopná prepraviť sa do 96 hodín. Je plánované vyzbrojiť 6 brigád týmto druhom vozidla rôznych modifikácií. Piranha III, vyrábaná pod označením LAV III/Kodiak v Kanade, zvíťazila ve výberovom konaní nad rakúskymi Pandur, singapúrskými Bionix a americkými MTLV. Mierne upravené vozidlo vyrába konzorcium firiem General Motors a General Dynamics LS.


Na základe vozidla Stryker sú postavené nasledujúce modifikácie:
M1126 Stryker ICV - obrnený transportér
M1127 Stryker RV - prieskumné vozidlo
M1128 Stryker MGS - mobilní kanónový systém
M1129 Stryker MC - samohybný mínomet
M1130 Stryker CV - veliteľské vozidlo
M1131 Stryker FSV - vozidlo palebnej podpory
M1132 Stryker ESV - ženijné vozidlo
M1133 Stryker MEV - zdravotnícké vozidlo
M1134 Stryker ATGM - stíhač tankov
M1135 Stryker NBCRV - chemické prieskumné vozidlo
M1296 Dragoon - bojové vozidlo pechoty


ICV (vozidlo na prepravu pechoty) je schopné prepraviť strelecké družstvo v počte 9 strelcov s ich vybavením a poskytnúť mu v prípade nutnosti palebnú podporu proti ľahko obrneným vozidlám, nákladným vozidlám alebo zosadnutej pechote.
Verzia ICV prepravuje 9-členné pešie družstvo a dvojčlennú osádku (veliteľvozidla a vodič). Na korbe zvarenej z pancierovej ocele je pripevnený prídavný keramicko-kompozitový pancier MEXAS
od nemeckej firmy IBD/DeisenrothEngineering, ktorý zabezpečuje ochranu proti priebojným strelám do kalibru 14,5 mm. Strop chráni osádku proti črepinám delostreleckých striel kalibru 152/155 mm. Vnútorné steny korby sú vyložené protičrepinovou ochrannou vrstvou.Motor s výkonom 350 ks poháňa prostredníctvom prevodovky so šiestimi stupňami vpred a jedným vzad štyri kolesá, ale možno zapojiť aj pohon všetkých ôsmich kolies. Podvozok má hydropneumatické perovanie s reguláciou svetlej výšky. Kolesá troch zadných náprav sú vybavené brzdami s posilňovačom a systémom ABS. V pneumatikách sú dojazdové vložky a tlak v nich možno centrálne regulovať. Organická výzbroj ozostáva z externe lafetovanej diaľkovo ovládanej hlavňovej zbrane (Konsberg Remote Weapon Station)
– buď guľometu M2HB kalibru
12,7 mm, guľometu M240 kalibru 7,62 mm
alebo granátometu MK19 kalibru 40 mm
a štyroch vrhačov dymových granátov M6
(4 x 4). Vozidlo vezie 32 dymových granátov
kalibru 66 mm a – podľa lafetovanej
zbrane – 3 200 kusov munície kalibru
7,62 mm, 2 000 kusov kalibru 12,7 mm
alebo 430 granátov kalibru 40 mm.
Súčasťou vybavenia vozidla je uvoľňovací navijak, vykurovací a ventilačný systém, hasiaci systém, RCHB detektory, digitálny komunikačný systém („taktický internet“) FBCB2 vrátane polohového informačného systému AN/TSQ-158, rádiostanica SINCGARS a prijímač systému GPS AN/PSN-11.
Vodič má k dispozícii tri periskopy M-17 a termovízny systém DVE (Driver‘s Vision Enhancer) AN/VAS-5. Na stanovišti veliteľa vozidla je sedem periskopov M-45, displej termovízora a videokamera.

Výzbroj:
· veža Kongsberg s guľometom M2 ráže 12,7 mm alebo granátometom Mk.19 ráže 40 mm
· guľomet M240 ráže 7,62mm
· PTRS Javelin


Ochrana:
· vysoko odolná pancierová konštrukcia
· keramický pancier MEXAS
· pasívne doplnkové pancierovanie proti RPG
· GFE/ASIOE


Možnosť leteckej prepravy:
· C-130 Hercules
· C-5A Galaxy
· C-17 Globemaster III



Uživatelé: USA
URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#115460Verze : 4
MOD
V lednu 2013 byl podepsán kontrakt v hodnotě 65 milionů USD na dodávku 24 obrněných vozidel Stryker DVH do Kolumbie. Stroje mají být dodány v roce 2014.


Zdroj
www.defenseindustrydaily.com



Vážený pane kolego,
dovolil jsem si doplnit text.
Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#501147Verze : 0
Organizačná štruktúra roty


Zdroj:
www.globalsecurity.org
*
Stryker -


URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#116198Verze : 0
MOD
Druhy vozidiel


Zdroj:
www.globalsecurity.org
*
Stryker -


URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#116199Verze : 0
MOD
Stryker DVH (Stryker Double V-Hull)


Na základe skúseností z bojového nasadenia vozidiel Stryker v Iraku a Afganistane, najmä slabej protimínovej ochrane, boli prijaté opatrenia na skvalitnenie protimínovej ochrany úpravou podvozku. V roku 2007 bol predstavený technologický demonštrátor s podvozkom tvaru V (s vyššoui odolnosťou proti mínam) a v marci 2010 bol predstavený Stryker s tzv. Double V podvozkom (úpravy sa negatívne prejavili na zvýšení hmonosti vozidla a zhoršením ovládania najmä v mäkkom teréne). V júli 2011 boli objednané prvé vozidlá Stryker vybavené novou konštrukciou podvozkovej časti, ale aj so zosilneným pancierovaním, vyklepšeným pérovaním a brzdami, novými pneumatikami, sedačkami posytujúcimi lepšiu ochranu pri výbuchu míny atď. Postupne bolo rozhodnuté, že z celkom 10 pôvodných variánt bude 7 variánt vozidiel Stryker modernizovaných s využitím nového podvozku. Z modernizácie boli vylúčené verzie M1127 (prieskumná verzia), M1128 (vozidlo palebnej podpory) a M1135 (vozidlo RCHBO prieskumu).


Zdroj: US Army Moves Ahead with V-Hull Strykers; Defense Industry Daily; 14 January 2014
Ashton, Adam. "JBLM soldiers get experience with new, safer Stryker vehicles." The Olympian, 24 March 2012.
URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#530358Verze : 0
MOD
Stryker (MV????, HQ-310) velitelství, 2. jezdecký pluk (Headquarters and Headquarters Troop, 2nd Cavalry Regiment "Second Dragoons")
Exit 76 Pravy – SSÚD Pravy, 30.5.2018
pravděpodobně velitelská/spojovací verze s Capability Set 15
Stryker -


URL : https://www.valka.cz/Stryker-t22469#600360Verze : 1
MOD