Main Menu
User Menu

Messerschmitt Me 410 A-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 410 A-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 410 A-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Augsburg /
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Dornier-Werke GmbH, München /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1943-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
354
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1942
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6146 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10659 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10760 kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,400 m
Délka:
Length:
12,480 m
Výška:
Height:
4,280 m
Plocha křídla:
Wing Area:
36,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
294,448 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB-603 A-1 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 287 kW (1 750 k) a bojovém 1 192 kW (1 620 k) při 2 650 ot/min v h= 5 700 m.
Vrtule VDM trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 140 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 820 l v interních nádržích.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
624 km/h v 6700 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
587 km/h v 5700 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,83 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,7 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10370 m
Dolet:
Range:
1690 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2330 km
Výzbroj:
Armament:
Základní:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v přídi (350 nábojů na hlaveň),
2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm s 1000 náboji pro každý,
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm s 500 náboji na hlaveň v dálkově řízených bočních střelištích
Pumový náklad:
do 1 000 kg pum (např. 1x SC 1000, 1x SD 1000, 2x SC 500, 8x SC 50).


Me 410 A-1/U1:
oba MG 17 odstraněny


Me 410 A-1/U2:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v sadě WB 151 A uložené v pumovnici, 250 nábojů na hlaveň.


Me 410 A-1/U4:
1x pevný kanón BK 5 ráže 50 mm uložený v pumovnici s 21 granátem.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Verze Me 410 A-1 byla první sériově vyráběnou verzí, tato verze představovala lehký bombardér, nebo také stíhací bombardér. V přední části trupu byla pumovnice, kde mohla být zavěšena puma o hmotnosti 1 000 kg, nebo dvě bomby po 500 kg. Tato pumovnice byla u následujících verzí použita pro instalaci hlavňové výzbroje.
Me 410 A-1 byly od léta 1943 používány k rychlým bombardovacím útokům na pobřeží Anglie, pro tyto účely byl do letounu montován zaměřovač pro střemhlavé bombardování Stuvi 5B. Později byly "čtyřistadesítky" stahovány k protivzdušné obraně Německa a jejich výzbroj byla doplněna výzbrojními sadami.
Zdroje:
Sources:
Richard J. Smith, Aircraft Profile No. 161: The Messerschmitt Me 210/410 Series, 1st edition, 1967, Profile Publications Ltd. London, UK
Robert Peczkowski, Messerschmitt Me 410, Mushroom Model Magazine Special (Yellow) No. 6120, Stratus, Poland, 2006, ISBN: 83-89450-24-0
Werner Stocker, Peter Petrick, Messerschmitt Me 210 / Me 410 Hornisse (Hornet), Midland Publishing, April 2007, ISBN 1-85780-271-3.
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997, ISBN 80-901976-3-9
https://www.airwar.ru/enc/fww2/me410.html
www.avionslegendaires.net
www.historyofwar.org
1000aircraftphotos.com
www.warbirdsresourcegroup.org
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.century-of-flight.net
www.militaryfactory.com
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#528350Verze : 0
MOD
Messerschmitt Me 410 A-1/U1 - prieskumná verzia rýchleho bombardovacie lietadla Me 410. Tato letadla byla vybavena kamerami Rb 20/30, Rb 50/30 nebo Rb 75/30 umístěnými v upravené pumovnici, Me 410 A-1/U1 nenesly trupové kulomety MG 17 ráže 7,92 mm.


Stroj na obrázku predstavuje exemplár, ktorý padol do rúk USA, jeho ďalší osud mi je zatiaľ neznámy, fotografia je z archívu USAF.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-1/U1

Me 410 A-1/U1
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#206954Verze : 2
MOD
Messerschmitt Me 410 A-1/U2


Lietadlo na nasledujúcich fotografiách (RAF Museum Cosford) je jedným z dvojice dochovaných lietadiel Me 410 - ide o stroj v.č. W.Nr.420430, ktoré bolo zajaté v Dánskom Vaerlose v roku 1944. V Británii dostalo označenie AM72 a bolo uskladnené hangári. V rokoch 1961-1985 bolo vystavované v múzeu RAF v Cosforde, následne v múzeu RAF v St. Athan vo Walese, kde bolo využívané na letové ukážky, spolu s ďalšími historickými strojmi. Napriek viacerým poruchách spôsobených únavou materiálu prebiehali lety až do roku 1989. V roku 1989 boli letové ukážky zastavené, múzeum v St. Athane zrušené a lietadlo sa presunulo späť do múzea v Cosforde. Nachádza sa v hangári č. 3 v spoločnosti Me 262 a Me 163 (a ďalších lietadiel Spitfire a Hurricane).


Charakteristika:
Me 410 A-1 v úlohe rýchleho bombardéra svojimi výkonmi moc neoslnil a preto sa v Nemecku hľadali iné možnosti jeho využitia. Jednou z možností bola jeho úprava na stíhacie lietadlo schopné sprevádzať bombardovacie lietadlá, nakoľko stíhačky Bf 110 sa postupne transformovali na plnenie nočných úloh. Nakoľko kanón MK-103 (neskôr plánovaný vo verzii Me 410 A-2) ešte nebol k dispozícii, ako doplnková výzbroj bola použitá dvojica kanónov Mauser MG-151/20 v kontajneri. Od júna 1943 sa tempom zhruba 10 lietadiel mesačne postavilo okolo 100 lietadiel. Prvé lietadlá prišli k jednotkám v jeseni 1943. V máji roku 1944 sa pripravovala aj konverzia stávajúcich Me 410 A-1 - konverzný set, pripravovaný už aj pre staršie Me 210 pozostával z kontajnera (Waffenbehälter) WB 151A (dvojica kanónov Mauser MG-151/20 s 250 nábojmi v bubnových zásobníkoch umiestnených v kontajneri pod trupom), pancierového čelného štítku pilota a "stíhacieho" zameriavača REVI 12C, alebo REVI 12D, ktorý nahradil bombardovací zameriavač Stuvi 5B. Konverzia lietadla zabrala zhruba 10 hodín. Nie je známe koľko lietadiel bolo takto konvertovaných.




Zdroj: Robert Peczkowski - Messerschmitt Me-410, Mushroom Model Publikation 2006, ISBN 978-83-89450-24-1
www.findarticles.com
Janus Ledwoch - Messerschmitt Me-210/Me-410, Militaria, Varšava 1996, ISBN 83-86209-56-9
www.lexikon-der-wehrmacht.de
https://www.waffenhq.de/flugzeuge/me410.html
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#205249Verze : 1
MOD
Messerschmitt Me 410 A-1/U2, RAF Museum Cosford.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#175842Verze : 0
Me 410 A-1/U4 po útoku na americkú lietajúcu pevnosť B-17G, pod trupom ťažkého stíhača je vidieť pevný kanón BK 5 kal. 50 mm uložený v bombovnici.


zdroj: https://histomil.com
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#536610Verze : 0
MOD
Pekný letový snímok Messerschmittu Me 410 A-1/U-4, kódové označenie 3U + CC, Werknr. 420292. Stroj patrí Stab II./ZG 26 a fotografia je z marca-apríla 1944 niekde nad územím Ríše.


Všimnite si zameriavač namontovaný v pancierovom prednom štíte kabíny. Ide o typ Zielfernrohr 4, ktorý slúžil na zameriavanie kanónu BK 5 kalibru 50 mm uloženého v bombovnici. Lietadlo je kamuflované farbami RLM 74/75/76. Ťažko povedať, či bielo orámované písmeno C je v štábnej zelenej farbe, pretože sa javí úplne rovnaké ako druhé C, ktoré je predpisovo čiernej farby.


LUFTWAFFE im Focus, Edition 7/2005, ISBN 3-9808468-7-3

Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#560464Verze : 2
MOD
Počátkem roku 1944 používala 1./KG 51 i několik letounů Me 410 A-1 v typické "bombardovací" kamufláži. Horní plochy kryla ostře lomená pole černozelené RLM 70 a zelené RLM 71. Spodní plochy nesly světle modrý nátěr.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#434532Verze : 0
MOD
.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí  barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606956Verze : 0
MOD
.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606960Verze : 0
MOD
Detailný pohľad na diaľkovo ovládanú streleckú vež FDL 131/1C na Me-410. Nábojový pás trčí z veže z dôvodu jeho nabíjania do zásobníku vnútri trupu.

Griehl, M.: Rohrwaffen in flugzeugen der Luftwaffe bis 1945 - Waffenstände, Waffen-Arsenal, Band 188, 2001, ISBN: 3-7909-0733-2

Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 - pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov

pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov
Messerschmitt Me 410 A-1 - zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža

zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#642646Verze : 3
MOD