Název: Name: | Jakovlev Jak-9S | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9C | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.05.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1945-DD.05.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2347 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3130 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,550 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 180,525 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k). Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 583 km/h v 3750 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9750 m | |
Dolet: Range: | 930 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů a 2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, po 120 granátech. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Označení Jak-9S bylo označením neoficiálním. | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html http://www.airpages.ru/ru/yak9m.shtml http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9S-t146279#469773Verze : 0
Vláďa
MOD
Stručná historie:
Prototypy tohoto letounu byly označeny pouze Jak-9, písmeno „S“ bylo spíše továrním označením. Oba letouny vznikly úpravou standardního stíhacího letadla Jak-9M, pozdější série tohoto typu byly již poháněny motory VK-105PF-2, tyto motory roztáčely vrtuli VIŠ-105SV-01, která byla, při shodném průměru, mnohem účinnější než starší VIŠ-61P.
Nejzásadnější změnou byla výzbroj, mezi válce motoru byl namontován účinný kanón VJa-23, jehož granát měl vysokou průraznost (obvykle stačil jediný zásah k vyřazení stíhacího letounu), tento kanón byl doplněn dvěma dvacetimilimetrovými synchronizovanými kanóny B-20S.
Tovární zkoušky proběhly v době od 10. do 28. května 1945, státními zkouškami prošly prototypy na přelomu srpna a září 1945 s vcelku kladným výsledkem. Výzbroj byla hodnocena jako účinná, ale výkony znatelně zaostávaly za Jaky-3 a 9 s motory VK-107A.
Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html
archiv autora
Prototypy tohoto letounu byly označeny pouze Jak-9, písmeno „S“ bylo spíše továrním označením. Oba letouny vznikly úpravou standardního stíhacího letadla Jak-9M, pozdější série tohoto typu byly již poháněny motory VK-105PF-2, tyto motory roztáčely vrtuli VIŠ-105SV-01, která byla, při shodném průměru, mnohem účinnější než starší VIŠ-61P.
Nejzásadnější změnou byla výzbroj, mezi válce motoru byl namontován účinný kanón VJa-23, jehož granát měl vysokou průraznost (obvykle stačil jediný zásah k vyřazení stíhacího letounu), tento kanón byl doplněn dvěma dvacetimilimetrovými synchronizovanými kanóny B-20S.
Tovární zkoušky proběhly v době od 10. do 28. května 1945, státními zkouškami prošly prototypy na přelomu srpna a září 1945 s vcelku kladným výsledkem. Výzbroj byla hodnocena jako účinná, ale výkony znatelně zaostávaly za Jaky-3 a 9 s motory VK-107A.
Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9S |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9S |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9S-t146279#469776Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.