Název: Name: | Jakovlev Jak-9 (M-106) | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9 (M-106) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.08.1942-DD.10.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1942-DD.10.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 17.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2380 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3050 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,500 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177,843 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-106-1sk kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l (322 kg) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 602 km/h v 3400 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 390 km/h v 3400 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,43 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10100 m | |
Dolet: Range: | 850 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Motor M-106P, nebo později označovaný jako M-106-1sk, se dal velice snadno instalovat do motorového lože motoru řady M-105, „stošestka“ měla vyšší výkon, ale byla nespolehlivá. Mezi nejčastější závady patřily tyto: přehřívání, úniky oleje, vibrace, pokles plnícího tlaku a selhávání zapalovacích svíček. Státní zkoušky proběhly v termínu od 27. ledna do 11. února 1943, letoun nebyl přijat do výzbroje, dobré výkony do výšky 5 000 m nedokázaly vyvážit poruchovost motoru. V květnu 1943 byly veškeré práce zastaveny. | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2. William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9-106.html http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm http://www.combatavia.info/index1yak9.html http://www.aviastar.org/air/russia/yak-9.php archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-M-106-t146277#469771Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.