Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9 (M-106)

Yakovlev Yak-9 (M-106)

Яковлев Як-9 (M-106)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9 (M-106)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9 (M-106)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.10.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.10.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
17.11.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2380 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3050 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,500 m
Výška:
Height:
3,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
177,843 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-106-1sk kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
440 l (322 kg)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
602 km/h v 3400 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
390 km/h v 3400 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,43 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10100 m
Dolet:
Range:
850 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Motor M-106P, nebo později označovaný jako M-106-1sk, se dal velice snadno instalovat do motorového lože motoru řady M-105, „stošestka“ měla vyšší výkon, ale byla nespolehlivá. Mezi nejčastější závady patřily tyto: přehřívání, úniky oleje, vibrace, pokles plnícího tlaku a selhávání zapalovacích svíček.
Státní zkoušky proběhly v termínu od 27. ledna do 11. února 1943, letoun nebyl přijat do výzbroje, dobré výkony do výšky 5 000 m nedokázaly vyvážit poruchovost motoru. V květnu 1943 byly veškeré práce zastaveny.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9-106.html
https://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm
https://www.combatavia.info/index1yak9.html
https://www.aviastar.org/air/russia/yak-9.php
archiv autora



URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-M-106-t146277#469771Verze : 0
MOD