Název: Name: | Lavočkin La-9 | |
Originální název: Original Name: | Лавочкин Ла-9 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1946-DD.12.1948 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij / DD.MM.1947-DD.MM.1949 Ulan-Udenský letecký závod č.99, Ulan-Ude / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1945-DD.01.1946 prototyp / 1st prototype DD.08.1946-DD.MM.1949 sériová výroba / serial production | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Gorkij: 2 prototypy 1559 sériově vyrobených Ulan-Ude: 58 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1946 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2638 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3425 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3676 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,800 m | |
Délka: Length: | 8,625 m | |
Výška: Height: | 3,560 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,59 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 194,713 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním kompresorem s přímým vstřikem paliva o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k) po dobu pěti minut, 1 214 kW (1 650 k) v h= 1 630 m a 1 052 kW (1 430 k) v h= 4 650 m. Vrtule trojlistá stavitelná typ VIŠ-105V-4 o průměru 3 100 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 825 l, později 850 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 690 km/h v 6250 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 380 km/h v 4600 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17,73 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,9 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10800 m | |
Dolet: Range: | 1735 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm, uložená nad motorem, každý se zásobou 75 granátů. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Kódové jméno v NATO Fritz. | |
Zdroje: Sources: | Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2. http://www.aviation.ru/La/la9-11.html http://www.wio.ru/tacftr/lag.htm www.airliners.net http://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html http://great-victory.ru/?m=6773 http://www.airpages.ru/ru/la9.shtml archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483658Verze : 1
Vláďa
MOD
Konstrukční odlišnosti letounu La-9:
Na první pohled se zdá, že nový stíhací letoun Lavočkin La-9 navazuje bezprostředně na svého předchůdce La-7. Hlavním rozdílem byl již požadavek na životnost letounu, poválečný stíhač měl vydržet ve službě několik let, u válečného La-7 se spíše počítalo s krátkou životností. Lavočkinovo OKB navrhlo nový letoun, který se válečné stíhačce sice podobal, ale jednalo se o zcela novou konstrukci odlišující se v těchto hlavních bodech:
1.) zcela nová konstrukce draku, nový letoun je celokovový – Lavočkin La-7 měl konstrukci smíšenou (převážně dřevěnou).
2.) nové celokovové křídlo s rychlostním laminárním profilem a s rovně „useknutými konci křídel, aerodynamicky čistější náběžná hrana křídla (bez slotů, nasávacího otvoru pro kompresor).
3.) překonstruovaná přední část, vstup vzduchu ke kompresoru je nad motorem.
4.) zcela nová kabina, je vypouklejší, prostornější, počet příček byl snížen na minimum, tím se zlepšil pilotův výhled. Pilotní prostor je lépe odvětráván, tepelně izolován.
5.) přístrojové vybavení je mnohem sofistikovanější – umožňuje létání za špatných meteorologických podmínek (bohužel neumožnilo noční létání). Nově byl instalován fotokulomet Fairchild typ 6, radiopřijímač RSI-6M/MU, radiovysílač RSI-6, radiokompas RPKO-10M a identifikátor „vlastní - cizí“ SČ-3M.
6.) nové ocasní plochy s větší plochou.
7.) zcela odlišný palivový systém, díky odlehčení celokovového křídla bylo možno instalovat do křídel celkem čtyři vakovité palivové nádrže, v trupu byla ještě jedna samosvorná nádrž. Do všech nádrží bylo možno po krátkou dobu vhánět inertní plyn (ochlazené výfukové plyny). Celkem bylo možno nést 825 litrů paliva, později až 850 litrů.
8.) instalace mohutné kanónové výzbroje skládající se za čtyřech synchronizovaných kanónů NS-23S, tak mohutnou výzbroj nenesl snad žádný jednomístný stíhač té doby (La-7 nesl tři kanóny B-20S, což byla neporovnatelně méně účinná výzbroj).
9.) olejový chladič byl umístěn ve zcela nové vaně na spodní části letounu a byl posunut co nejvíce dozadu.
Použité prameny:
Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html
http://www.airpages.ru/ru/la9.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483858Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek La-9
zdroj: archiv autora
zdroj: archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250674Verze : 0
Vláďa
MOD
Lavočkin La-9
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#83519Verze : 0
archiv autora
La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250874Verze : 0
Pravá strana kokpitu s pilotem. Archiv vlastní. Nedatováno ani nelokalizováno.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#717429Verze : 0
Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina.
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#78946Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.