Main Menu
User Menu

Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz]

Lavochkin La-9

Лавочкин Ла-9

     
Název:
Name:
Lavočkin La-9
Originální název:
Original Name:
Лавочкин Ла-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1946-DD.12.1948 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1947-DD.MM.1949 Ulan-Udenský letecký závod č.99, Ulan-Ude /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.01.1946 prototyp / 1st prototype
DD.08.1946-DD.MM.1949 sériová výroba / serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Gorkij:
2 prototypy
1559 sériově vyrobených

Ulan-Ude:
58
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1946
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2638 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3425 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3676 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m
Délka:
Length:
8,625 m
Výška:
Height:
3,560 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,59 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
194,713 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním kompresorem s přímým vstřikem paliva o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k) po dobu pěti minut, 1 214 kW (1 650 k) v h= 1 630 m a 1 052 kW (1 430 k) v h= 4 650 m.
Vrtule trojlistá stavitelná typ VIŠ-105V-4 o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
825 l, později 850 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
690 km/h v 6250 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 4600 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,73 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,9 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10800 m
Dolet:
Range:
1735 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm, uložená nad motorem, každý se zásobou 75 granátů.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Kódové jméno v NATO Fritz.
Zdroje:
Sources:
Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2.
https://www.aviation.ru/La/la9-11.html
https://www.wio.ru/tacftr/lag.htm
www.airliners.net
https://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html
https://great-victory.ru/?m=6773
https://www.airpages.ru/ru/la9.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483658Verze : 1
MOD

Konstrukční odlišnosti letounu La-9:




Na první pohled se zdá, že nový stíhací letoun Lavočkin La-9 navazuje bezprostředně na svého předchůdce La-7. Hlavním rozdílem byl již požadavek na životnost letounu, poválečný stíhač měl vydržet ve službě několik let, u válečného La-7 se spíše počítalo s krátkou životností. Lavočkinovo OKB navrhlo nový letoun, který se válečné stíhačce sice podobal, ale jednalo se o zcela novou konstrukci odlišující se v těchto hlavních bodech:

1.) zcela nová konstrukce draku, nový letoun je celokovový – Lavočkin La-7 měl konstrukci smíšenou (převážně dřevěnou).
2.) nové celokovové křídlo s rychlostním laminárním profilem a s rovně „useknutými konci křídel, aerodynamicky čistější náběžná hrana křídla (bez slotů, nasávacího otvoru pro kompresor).
3.) překonstruovaná přední část, vstup vzduchu ke kompresoru je nad motorem.
4.) zcela nová kabina, je vypouklejší, prostornější, počet příček byl snížen na minimum, tím se zlepšil pilotův výhled. Pilotní prostor je lépe odvětráván, tepelně izolován.
5.) přístrojové vybavení je mnohem sofistikovanější – umožňuje létání za špatných meteorologických podmínek (bohužel neumožnilo noční létání). Nově byl instalován fotokulomet Fairchild typ 6, radiopřijímač RSI-6M/MU, radiovysílač RSI-6, radiokompas RPKO-10M a identifikátor „vlastní - cizí“ SČ-3M.
6.) nové ocasní plochy s větší plochou.
7.) zcela odlišný palivový systém, díky odlehčení celokovového křídla bylo možno instalovat do křídel celkem čtyři vakovité palivové nádrže, v trupu byla ještě jedna samosvorná nádrž. Do všech nádrží bylo možno po krátkou dobu vhánět inertní plyn (ochlazené výfukové plyny). Celkem bylo možno nést 825 litrů paliva, později až 850 litrů.
8.) instalace mohutné kanónové výzbroje skládající se za čtyřech synchronizovaných kanónů NS-23S, tak mohutnou výzbroj nenesl snad žádný jednomístný stíhač té doby (La-7 nesl tři kanóny B-20S, což byla neporovnatelně méně účinná výzbroj).
9.) olejový chladič byl umístěn ve zcela nové vaně na spodní části letounu a byl posunut co nejvíce dozadu.



Použité prameny:
Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html
https://www.airpages.ru/ru/la9.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483858Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek La-9
zdroj: archiv autora
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250674Verze : 0
MOD
Lavočkin La-9
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#83519Verze : 0
archiv autora
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] - La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )

La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250874Verze : 0
Diskuse