Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz]

Lavochkin La-9
Лавочкин Ла-9
     
Název:
Name:
Lavočkin La-9 Lavochkin La-9
Originální název:
Original Name:
Лавочкин Ла-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1946-DD.12.1948 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1947-DD.MM.1949 Ulan-Udenský letecký závod č.99, Ulan-Ude /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.01.1946 prototyp / 1st prototype
DD.08.1946-DD.MM.1949 sériová výroba / serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Gorkij:
2 prototypy
1559 sériově vyrobených

Ulan-Ude:
58
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1946
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2638 kg 5816 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3425 kg 7551 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3676 kg 8104 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m 32ft 2in
Délka:
Length:
8,625 m 28ft 3,5in
Výška:
Height:
3,560 m 11ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,59 m2 189.34 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
194,713 kg/m2 39.88 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním kompresorem s přímým vstřikem paliva o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k) po dobu pěti minut, 1 214 kW (1 650 k) v h= 1 630 m a 1 052 kW (1 430 k) v h= 4 650 m.
Vrtule trojlistá stavitelná typ VIŠ-105V-4 o průměru 3 100 mm.
Shvetsov ASh-82FN fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine with a two-speed supercharger and fuel injection rated at 1,825 hp for také-off (for five minutes), 1,627 hp at 5,348 ft and 1,410 hp at 15,256 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-105V-4 propeller of 10ft 2in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
825 l, později 850 l 181.5 UK gallons (218 US gal) and later 187 UK gallons (224.5 US gal)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
690 km/h v 6250 m 428.7 mph in 20505 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 4600 m 236.1 mph in 15092 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,73 m/s 3490.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,9 min do 5000 m 4,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10800 m 35433 ft
Dolet:
Range:
1735 km 1078.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm, uložená nad motorem, každý se zásobou 75 granátů. Four fixed forward-firing 0.91 inch Nudelman-Suranov NS-23 cannons, mounted above the engine, 75 rpg.
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Kódové jméno v NATO Fritz. NATO reporting name Fritz
Zdroje:
Sources:
Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2.
http://www.aviation.ru/La/la9-11.html
http://www.wio.ru/tacftr/lag.htm
www.airliners.net
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html
http://great-victory.ru/?m=6773
http://www.airpages.ru/ru/la9.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483658 Verze : 1

Konstrukční odlišnosti letounu La-9:




Na první pohled se zdá, že nový stíhací letoun Lavočkin La-9 navazuje bezprostředně na svého předchůdce La-7. Hlavním rozdílem byl již požadavek na životnost letounu, poválečný stíhač měl vydržet ve službě několik let, u válečného La-7 se spíše počítalo s krátkou životností. Lavočkinovo OKB navrhlo nový letoun, který se válečné stíhačce sice podobal, ale jednalo se o zcela novou konstrukci odlišující se v těchto hlavních bodech:

1.) zcela nová konstrukce draku, nový letoun je celokovový – Lavočkin La-7 měl konstrukci smíšenou (převážně dřevěnou).
2.) nové celokovové křídlo s rychlostním laminárním profilem a s rovně „useknutými konci křídel, aerodynamicky čistější náběžná hrana křídla (bez slotů, nasávacího otvoru pro kompresor).
3.) překonstruovaná přední část, vstup vzduchu ke kompresoru je nad motorem.
4.) zcela nová kabina, je vypouklejší, prostornější, počet příček byl snížen na minimum, tím se zlepšil pilotův výhled. Pilotní prostor je lépe odvětráván, tepelně izolován.
5.) přístrojové vybavení je mnohem sofistikovanější – umožňuje létání za špatných meteorologických podmínek (bohužel neumožnilo noční létání). Nově byl instalován fotokulomet Fairchild typ 6, radiopřijímač RSI-6M/MU, radiovysílač RSI-6, radiokompas RPKO-10M a identifikátor „vlastní - cizí“ SČ-3M.
6.) nové ocasní plochy s větší plochou.
7.) zcela odlišný palivový systém, díky odlehčení celokovového křídla bylo možno instalovat do křídel celkem čtyři vakovité palivové nádrže, v trupu byla ještě jedna samosvorná nádrž. Do všech nádrží bylo možno po krátkou dobu vhánět inertní plyn (ochlazené výfukové plyny). Celkem bylo možno nést 825 litrů paliva, později až 850 litrů.
8.) instalace mohutné kanónové výzbroje skládající se za čtyřech synchronizovaných kanónů NS-23S, tak mohutnou výzbroj nenesl snad žádný jednomístný stíhač té doby (La-7 nesl tři kanóny B-20S, což byla neporovnatelně méně účinná výzbroj).
9.) olejový chladič byl umístěn ve zcela nové vaně na spodní části letounu a byl posunut co nejvíce dozadu.



Použité prameny:
Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html
http://www.airpages.ru/ru/la9.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#483858 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek La-9
zdroj: archiv autora
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250674 Verze : 0
Lavočkin La-9
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#83519 Verze : 0
archiv autora
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] - La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )

La-9 ... bokorys a kamufláže ( není v měřítku )
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#250874 Verze : 0
Pravá strana kokpitu s pilotem. Archiv vlastní. Nedatováno ani nelokalizováno.
Lavočkin La-9 [kód NATO: Fritz] -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-kod-NATO-Fritz-t13950#717429 Verze : 0

Diskuse

Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více