Název: Name: | Lavočkin La-9 | Lavochkin La-9 |
Originální název: Original Name: | Лавочкин Ла-9 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1946-DD.12.1948 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij DD.MM.1947-DD.MM.1949 Ulan-Udenský letecký závod č.99, Ulan-Ude | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1945-DD.01.1946 prototyp / 1st prototype DD.08.1946-DD.MM.1949 sériová výroba / serial production | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Gorkij: 2 prototypy 1559 sériově vyrobených Ulan-Ude: 58 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1946 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2638 kg | 5816 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3425 kg | 7551 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3676 kg | 8104 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,800 m | 32ft 2in |
Délka: Length: | 8,625 m | 28ft 3,5in |
Výška: Height: | 3,560 m | 11ft 8in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,59 m2 | 189.34 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 194,713 kg/m2 | 39.88 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním kompresorem s přímým vstřikem paliva o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k) po dobu pěti minut, 1 214 kW (1 650 k) v h= 1 630 m a 1 052 kW (1 430 k) v h= 4 650 m. Vrtule trojlistá stavitelná typ VIŠ-105V-4 o průměru 3 100 mm. | Shvetsov ASh-82FN fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine with a two-speed supercharger and fuel injection rated at 1,825 hp for také-off (for five minutes), 1,627 hp at 5,348 ft and 1,410 hp at 15,256 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-105V-4 propeller of 10ft 2in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 825 l, později 850 l | 181.5 UK gallons (218 US gal) and later 187 UK gallons (224.5 US gal) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 690 km/h v 6250 m | 428.7 mph in 20505 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 380 km/h v 4600 m | 236.1 mph in 15092 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17,73 m/s | 3490.2 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,9 min do 5000 m | 4,9 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10800 m | 35433 ft |
Dolet: Range: | 1735 km | 1078.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm, uložená nad motorem, každý se zásobou 75 granátů. | Four fixed forward-firing 0.91 inch Nudelman-Suranov NS-23 cannons, mounted above the engine, 75 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Kódové jméno v NATO Fritz. | NATO reporting name Fritz |
Zdroje: Sources: | Yefim Gordon, Lavochkin's Piston-Engined Fighters, Red Star Volume 10, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing Ltd., 2003, ISBN 1-85780-151-2. http://www.aviation.ru/La/la9-11.html http://www.wio.ru/tacftr/lag.htm www.airliners.net http://www.airwar.ru/enc/fww2/la9.html http://great-victory.ru/?m=6773 http://www.airpages.ru/ru/la9.shtml archiv autora |