Main Menu
User Menu

Hawker Hurricane Mk.I

     
Název:
Name:
Hawker Hurricane Mk.I
Originální název:
Original Name:
Hawker Hurricane Mk.I
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.10.1937-DD.MM.1941 Hawker Aircraft Ltd., Kingston upon Thames
DD.MM.193R-DD.MM.1941 Hawker Aircraft Ltd., Brooklands
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Hawker Aircraft Ltd., Langley
DD.11.1939-DD.MM.1941 Gloster Aircraft Co. Ltd., Brockworth
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Canadian Car & Foundry Corp., Fort William, Ontario /
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Avions Fairey SA, Charleroi
DD.MM.194R-DD.MM.194R Prva srpska fabrika aeroplana Živojin Rogožarski AD, Beograd /
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Fabrika aeroplana i hidroplana Zmaj AD, Zemun /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1937-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3972:
1944 Hawker
1850 Gloster
160 CC&F
24 Zmaj
2 Fairey
První vzlet:
Maiden Flight:
06.11.1935 K5083
12.10.1937 L1547, první sériový / first production machine
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2260 1) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2924 2) kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3651 3) kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.19 m
Délka:
Length:
9.55 m
Výška:
Height:
4 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.97 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
117.67 4) kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin II o výkonu 757 kW, později
Rolls-Royce Merlin III o výkonu 756 kW
Vrtule dvoulistá dřevěná Watts Z38, později
třílistá s konstantními otáčkami Rotol RMS7 nebo de Havilland Hamilton
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
441 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
527.9 5) km/h v 6096 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
341.2 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.8 6) m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8.57) min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10424 8) m
Dolet:
Range:
684 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
812.7 9) km
Výzbroj:
Armament:
8x pevný 7,7mm kulomet Browning v křídlech (332 nábojů na hlaveň)
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
1) Data platí pro standard s celokovovými křídly a vrtulí Rotol, pro ranou podobu s vrtulí Watts platí:
1) 2151 kg
2) 2820 kg
3) 3397 kg
4) 107,9 kg/m2
5) 518,2 km/h v 6096 m
6) 11,7 m/s
7) 10,58 min
8) 10180 m
9) 845 km
Zdroje:
Sources:
Jacobs, Peter. Hawker Hurricane. Crowood Press, Ramsbury 1998. ISBN 1-86126-126-8.
Franks, Richard A. The Hawker Hurricane: A comprehensive Guide to the Modeller. SAM Publications, Bedford 1999. ISBN 0-9533465-1-X.
Bishop, Edward. Hurricane, Airlife Publishing, Shrewsbury 1986. ISBN 0-906393-62-0.
Ledwoch, Janusz. Samolot myśliwski Hawker Hurricane Mk.II-IV, TBiU No.132, Wydawnictwo Ministerstwa obrony narodowej, Warszawa 1989. ISBN 83-11-07751-7.
Mason, Francis K. Hawker Hurricane Described. Kookaburra Technical Publications, Dandegong, 1971.
Mason, Francis K. The Hawker Hurricane I, Profile No.111, Profile Publicatons, Leatherhead 1966.
Scutts, Jerry. Hurricane in action, In Action No.1072, Squadron/Signal Publications, Carollton 1986. ISBN 0-89747-174-1.
Fleischer, Seweryn, Ryś, Marek. Hawker Hurricane cz.1, Monografie Lotnicze 51, AJ-Press, Gdańsk 1998. ISBN 83-7237-001-X.
Karlenko, D., Michulec, R., Ryś, M. Hawker Hurricane cz.2, Monografie Lotnicze 52, AJ-Press, Gdańsk 2001. ISBN 83-7237-084-2.
Janowicz, Krzysztof. Hawker Hurricane cz.3, Monografie Lotnicze 53, AJ-Press, Gdańsk 2001. ISBN 83-7237-094-X.
Janowicz, Krzysztof. Hawker Hurricane cz.4, Monografie Lotnicze 54, AJ-Press, Gdańsk 2002. ISBN 83-7237-095-8.
Šnajdr, Miroslav: Rumunské Hurricany (1. část), Military revue 2019 / 04
https://www.vectorsite.net/avhurr.html
www.warbirdsresourcegroup.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/hurr2.html
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=66

Hawker Hurricane Mk.I - L1547, první sériový stroj, s vrtulí Watts.

L1547, první sériový stroj, s vrtulí Watts.
Hawker Hurricane Mk.I - Jugoslávský Hurricane. Tato země koupila 25 strojů, dalších 100 mělo být postaveno v licenci, ovšem výroba byla zastavena vpádem Němců po méně než dvaceti dokončených strojích.

Jugoslávský Hurricane. Tato země koupila 25 strojů, dalších 100 mělo být postaveno v licenci, ovšem výroba byla zastavena vpádem Němců po méně než dvaceti dokončených strojích.
Hawker Hurricane Mk.I - Hurricane P2627, jeden z první pětisetkusové série postavené u Glosteru. Tento stroj operující v roce 1941 nad Kyprem má již třílistou vrtuli a také pouštní filtr Vokes.

Hurricane P2627, jeden z první pětisetkusové série postavené u Glosteru. Tento stroj operující v roce 1941 nad Kyprem má již třílistou vrtuli a také pouštní filtr Vokes.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#376075Verze : 0
MOD
Trojice fotek na vrakoviště se stroji Hawker Hurricane zanechaných ve Francii ustupujícími silami britského expedičního sboru.


www.ebay.de
Hawker Hurricane Mk.I - www.ebay.de

www.ebay.de
Hawker Hurricane Mk.I - www.ebay.de

www.ebay.de
Hawker Hurricane Mk.I - www.ebay.de

www.ebay.de
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#249748Verze : 0
Jedna akční z nastřelování zbraní stažená z facebooku.


Zdroj: Facebook Hawker Hurricane
Hawker Hurricane Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#381521Verze : 0
MOD
.
Hawker Hurricane Mk.I - Hawker Hurricane Mk.I, sériové číslo P2569,trupové označení D, 73. peruť RAF, Francie, duben 1940. V kokpitu tohoto letounu přelétl dne 19. 4. F/Lt. R.E. Lovett, DFC z letiště Reims-Champagne na letiště Rouvres během bitvy o Francii. Stroj na spodních plochách nese nátěr barvou Modř kachních vajec (Duck Egg Blue), horní a  boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavou zelenou a tmavou zemitou
(Dark Earth).

Hawker Hurricane Mk.I, sériové číslo P2569,trupové označení D, 73. peruť RAF, Francie, duben 1940. V kokpitu tohoto letounu přelétl dne 19. 4. F/Lt. R.E. Lovett, DFC z letiště Reims-Champagne na letiště Rouvres během bitvy o Francii. Stroj na spodních plochách nese nátěr barvou Modř kachních vajec (Duck Egg Blue), horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavou zelenou a tmavou zemitou
(Dark Earth).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#608190Verze : 0
MOD
.
Hawker Hurricane Mk.I - Hawker Hurricane neidentifikovaného pluku VVS SSSR. Stroj nese standardní britskou kamufláž:  na horních a bočních plochách nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy nebeská modrá typ S.

Hawker Hurricane neidentifikovaného pluku VVS SSSR. Stroj nese standardní britskou kamufláž: na horních a bočních plochách nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy nebeská modrá typ S.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Hawker Hurricane Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#454653Verze : 1
MOD
.
Hawker Hurricane Mk.I - Hawker Hurricane Mk.I, s/n W9147, volací znak PA-A, 55. OTU RAF, základna Usworth. Na tomto stroji 18. září 1941 dezertoval z Británie do Němci okupované Belgie agent Gestapa Sgt. Augustín Přeučil. Přeučil při přistání postavil mašinu na hlavu a poškodil tak konce vrtulových listů. Stroj už proto později nelétal, byl vystaven v Berlíně jako součást Německé letecké sbírky. V noci z 23. na 24. 11. 1943 byla značná část sbírky včetně tohoto Hurricanu zničena při britském náletu. Stroj nese obvyklou kamufláž té doby, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a tmavé zemité, spodní plochy Sky. Zajímavostí je vlaječka hodnosti Wing Commander pod kabinou, některého z předchozích uživatelů.

Hawker Hurricane Mk.I, s/n W9147, volací znak PA-A, 55. OTU RAF, základna Usworth. Na tomto stroji 18. září 1941 dezertoval z Británie do Němci okupované Belgie agent Gestapa Sgt. Augustín Přeučil. Přeučil při přistání postavil mašinu "na hlavu" a poškodil tak konce vrtulových listů. Stroj už proto později nelétal, byl vystaven v Berlíně jako součást Německé letecké sbírky. V noci z 23. na 24. 11. 1943 byla značná část sbírky včetně tohoto Hurricanu zničena při britském náletu. Stroj nese obvyklou kamufláž té doby, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a tmavé zemité, spodní plochy Sky. Zajímavostí je vlaječka hodnosti Wing Commander pod kabinou, některého z předchozích uživatelů.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#504195Verze : 0
MOD
.
Hawker Hurricane Mk.I - Hawker Hurricane Mk.I, sériové číslo neznámé, trupové označení VY-R, 85. peruť RAF, Francie, prosinec 1939. V období podivné války létal v kokpitu tohoto letounu F/Lt. R. H. A. Lee, pozdější eso s 9 sestřely a nositel DFC a DSO. 85. peruť v té době ve Francii operovala z letiště Lille. Stroj na spodních plochách nese půlený nátěr bílou a černou, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavou zelenou a tmavou zemitou (Dark Earth). Bílý šestiúhelník na kýlovce je znakem 85. peruti.

Hawker Hurricane Mk.I, sériové číslo neznámé, trupové označení VY-R, 85. peruť RAF, Francie, prosinec 1939. V období "podivné války" létal v kokpitu tohoto letounu F/Lt. R. H. A. Lee, pozdější eso s 9 sestřely a nositel DFC a DSO. 85. peruť v té době ve Francii operovala z letiště Lille. Stroj na spodních plochách nese "půlený" nátěr bílou a černou, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavou zelenou a tmavou zemitou (Dark Earth). Bílý šestiúhelník na kýlovce je znakem 85. peruti.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#608201Verze : 0
MOD
.
Hawker Hurricane Mk.I - Rumunský Hurricane Mk.I žlutá jedna. Šlo o osobní stroj velitele 53. peruti, jímž byl  Cpt. av. Emil Georgescu. Letiště Marmaia, rok 1941. Další eso, Hira Agarici, na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů sovětských SB-2 nad městem Constanța 23. 6. 1941. Rumunské Hurricany nesly standardní  RAF kamufláž horní a boční plochy nepravidelná pole Dark Green/Dark Earth, spodní plochy půlené černá/bílá. Mickey Mouse na koni s kopím byl znakem perutě. Žluté doplňky sloužily k rozeznání strojů Osy.

Rumunský Hurricane Mk.I "žlutá jedna". Šlo o osobní stroj velitele 53. peruti, jímž byl Cpt. av. Emil Georgescu. Letiště Marmaia, rok 1941. Další eso, Hira Agarici, na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů sovětských SB-2 nad městem Constanța 23. 6. 1941. Rumunské Hurricany nesly standardní RAF kamufláž horní a boční plochy nepravidelná pole Dark Green/Dark Earth, spodní plochy "půlené" černá/bílá. Mickey Mouse na koni s kopím byl znakem perutě. Žluté doplňky sloužily k rozeznání strojů Osy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#608487Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20207-3.htm

Hawker Hurricane Mk.I - Piloti 303. peruti, zleva: M. Feric, J. Kent, B. Grzeszczak, J. Radomski, J. Zumbach, W. Lokuciewski, J. Rogowski a E. Szaposznikow, za nimi  Hurricane velitele peruti Urbanowicze.

Piloti 303. peruti, zleva: M. Feric, J. Kent, B. Grzeszczak, J. Radomski, J. Zumbach, W. Lokuciewski, J. Rogowski a E. Szaposznikow, za nimi Hurricane velitele peruti Urbanowicze.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#536963Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org

Hawker Hurricane Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#536974Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20207-3.htm

Hawker Hurricane Mk.I - Letouny 87. peruti někde ve Francii, 1940.

Letouny 87. peruti "někde ve Francii", 1940.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#536966Verze : 3
MOD
en.wikipedia.org

Hawker Hurricane Mk.I - Polní letiště LG-010 Gerawala, poblíž Tobruku 1941.

Polní letiště LG-010 Gerawala, poblíž Tobruku 1941.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#536978Verze : 0
MOD
Diskuse
Celokovobá kostra,byla potažena plátnem,včetně větčí části křídla.Pouze kapota motoru a krycí panely v okolí kabiny byly z duralových plechů.
Je to první sériový jednoplošník se zatahovacím podvozkem,který byl zařazen do výzbroje RAF.
I když kabinu uzavíral průhledný překryt, neměla pancéřové sklo v čelním štítku.
První sériový HH Mk I vzlétl na podzim r.1937.


Celkem vyrobeno 5224 kusů,z toho 1450 v Kanadě.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#52343Verze : 0

Citace - dodo :

Celokovobá kostra,byla potažena plátnem,včetně větčí části křídla.Pouze kapota motoru a krycí panely v okolí kabiny byly z duralových plechů.


I když kabinu uzavíral průhledný překryt,neměla pancéřové sklo v čelním štítku.



Konstrukci Hurricanu Mk.I nepochybně můžeme označit jako smíšenou. Nicméně křídlo mělo kovovou kostru a plátěný potah jen u prvních sérií Mk.I, pozdější Mk.I už mají křídlo celokovové (plátěný je pouze potah křidélek).


Tudíž, plátěný potah je pouze na zadní části trupu, křidélkách a kormidlech.


Rovněž neprůstřelný čelní štítek z vrstveného skla dostává již Hurricane Mk.I, také dostal pancéřovou desku za pilotní sedačku — byť obojí až za války (obě úpravy se ale na Hurricane dostávají podstatně dříve, než na Messerschmitt Bf 109E).
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#52348Verze : 0
Algernon má pravdu,ale tyto změny k lepšímu přišly r.1939.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Hurricane-Mk-I-t1355#52350Verze : 0