Andrew Browne Cunningham
Admiral Sir Andrew Browne Cunningham, později Admiral of the Fleet Viscount Cunningham of Hyndhope, KT, GCB, OM, DSO.
Admiral Sir Andrew Browne Cunningham, později Admiral of the Fleet Viscount Cunningham of Hyndhope, KT, GCB, OM, DSO.
Ozbrojené síly britského impéria byly vůbec největším zahraničním uživatelem tanků Sherman. Z celkové produkce 49 234 Shermanů bylo do Velké Británie dodáno celkem 17 181 kusů (v tom jsou ovšem pochopitelně započítány i tanky, které byly používány v jednotkách z britských dominií — Kanada, Austrálie a Nový Zéland — a kolonií, případně i ve spojeneckých, kupř. polských jednotkách).
Tank Sherman byl nejvýznamnějším typem ve výzbroji západních spojenců. Sice nikterak výrazně nevynikal nad průměr ani výzbrojí či pancéřováním, ani rychlostí a akcelerací (alespoň v letech 1944 a 1945; nesmíme přitom ale zapomenout na skutečnost, že situace v době jeho zavedení do výzbroje byla diametrálně odlišná!), na druhou stranu ale byl spolehlivý, měl snadnou a nenáročnou obsluhu i údržbu, byl pro něj dostatek náhradních dílů, a hlavně neustále byl k dispozici ve značných počtech…
Motor Liberty byl Brity použit k pohonu tanků A13 Cruiser Tank Mk.III, A13 Mk.II Cruiser Tank Mk.IV, A15 Cruiser Tank Mk.VI Crusader, A24 Cruiser Tank Mk.VII Cavalier a A27L Cruiser Tank Mk.VIII Centaur. Motor byl dodáván firmou Nuffield, bohužel z dostupných pramenů není jasné, zda-li jde o novou výrobu, či (pravděpodobněji) o repasování starších uskladněných motorů.
Občas poněkud zaráží, jak se — se zarputilostí hodnou lepší věci — mnozí autoři drží některých údajů, které se tradují kolem některých válečných událostí, techniky či třeba rozhodnutí nejvyšších velitelů, bez toho, že by si je pokusili ověřit.
Přírodní uran (92U) má tři izotopy, přičemž převažující podíl má uran 238:
234U — cca 0,006%;
235U — >0,7% (udává se 0,71 nebo 0,72%);
238U — cca 99,28%.
Již dlouhá léta se setkáváme se smutným a politováníhodným faktem, že značná část překladů válečné literatury je úrovně poněkud pokleslé (a myslím, že snad i trestuhodné), alespoň pokud mohu srovnávat se sic již letitými, ale vskutku skvělými překlady knih jako je kupř. Kruté moře Nicholase Monsarrata či MacIntyreův Narvik. Potom se opravdu jen těžko hledají vhodná slova, jak většinu současných překladů zhodnotit.
Acting Squadron Leader Ian Willoughby BAZALGETTE, V.C., D.F.C., RAFVR, 118131
Už bylo mnohé napsáno o nacistických ponorkách, o tom, kolik škody napáchaly na atlantických námořních komunikacích, i o tom, že toto byl asi jediný prostředek, který mohl vyřadit z války Spojené království Velké Británie a Severního Irska — a tím třeba i zvrátit výsledek II. světové války.
Ale co dnes víme o protivnících německých U-bootů, o protiponorkových lodích a jejich zbraních, o eskortních a podpůrných skupinách, či o jejich velitelích, a o mužích, kteří sloužili na palubách těchto lodí? Velmi málo.
Na následujících řádcích chci uvést některé — možná i zajímavé — údaje o motorech středních a těžkých tanků z II. Světové války. Bohužel celá tematika tankových motorů je tak obsáhlá, a zároveň je k ní tak málo použitelných podkladů, že její vyčerpávající zpracování je u nás nyní prakticky nemožné. Naneštěstí údaje, které publikují různí autoři jsou mnohdy tak rozporuplné, že se jen stěží hodnotí jejich věrohodnost, takže je i možné zavrhnout údaj správný a použít mylný… V souvislosti s tím chci čtenáře požádat ani ne tak o shovívavost, jako spíše o upozornění na případné nesrovnalosti (zajisté se najdou). Samozřejmě uvítám jakékoli doplňující informace. Ovšem všechny případné chyby a nepřesnosti padají pouze na hlavu autora.
Mnozí zřejmě měli možnost pokochat se stejnojmenným filmem z dílen hollywoodských tvůrců. Hrdinská epopej, před kterou blednou slavné sovětské válečné filmy let minulých…Námět tohoto sentimentálního nesmyslu mne přivedl k zájmu o osud skutečné U-571. Jen na okraj si dovolím poznamenat, že než další „hrdinský epos“ z hollywoodských ateliérů by hrdinství mužů, bojujících v jedné z nejtěžších a bezesporu nejdelší bitvě II. světové války, bitvě o Atlantik, bylo možné připomenout a uctít zfilmováním kteréhokoli z nesčetných příběhů, které se skutečně udály — a které bezesporu jsou mnohem poutavější a nápaditější než to, co nám bylo nabídnuto…
![]() |
Řád 17. května |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz |
![]() & bar (6) |
Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Zlatá hvězda www.valka.cz |
![]() |
Stříbrná hvězda www.valka.cz |
![]() |
Bronzová hvězda www.valka.cz |
![]() & bar (30) |
Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Komander čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Čestná legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Medaile za zásluhy o forum 2. stupně |
![]() |
Golden Jubilee Medal |
![]() |
Long Service & Good Conduct Medal |
![]() |
Volunteer Reserves Service Medal |
![]() |
Air Force Medal |
![]() |
Air Force Cross |
![]() |
Defence Medal |
Sekce Aktuality |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Osobnosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Jednotky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Obrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Dělostřelectvo a rakety |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Neobrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Protivzdušná obrana |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výzbroj, zbraňové systémy, vybavení a příslušenství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Letouny |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vrtulníky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Bezpilotní prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Lodě |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ponorky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Spojovací prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ruční zbraně |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Uniformy a vybavení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zbraně hromadného ničení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vesmírná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Faleristika - Řády a vyznamenání |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zeměpisné informace |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zločiny proti lidskosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Terorismus a pirátství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Světová náboženství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výkladový slovník vojenských termínů |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Anotace a recenze |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vzdělání a zábava |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |