Main Menu
User Menu

CZK - AM-50 (automobil mostní)

     
Název:
Name:
AM-50
Originální název:
Original Name:
AM-50
Kategorie:
Category:
mostní automobil
Výrobce:
Producer:
Východoslovenské strojárne, n.p., Košice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.197R-DD.MM.1983 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
356 ?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Obsluha:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Podvozek:
Chassis:
Tatra 813
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
244501) kg
Celková délka:
Overall Length:
107002) mm
Celková šířka:
Overall Width:
31503) mm
Celková výška:
Overall Height:
35804) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm
Rozvor:
Wheelbase:
1650 mm - 2100 ? mm - 1450 mm
Rozchod:
Track:
2050 mm - ? přední nápravy
2000 mm - ? zadní nápravy
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-930-17
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 17 640 cm3
- maximální točivý moment: 960 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 184 kW při 2000 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
synchronizovaná 5+1; řazení mechanické, normální a redukovaný chod
Spojka:
Clutch:
suchá, třecí, třílamelová, kapalinové ovládání
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
200 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15-30 km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
48-605) l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
35 ° / 30 °
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m
Nástavba:
Superstructure:
nůžkový most:
- nosnost (pro jedno vozidlo): 50 t
- délka mostního pole: 13 500 mm
- šířka mostního pole: 4 000
- celková šířka: 4 210 mm
- maximální délka přemostěné překážky: 107 m (8 polí)
Uživatelské státy:
User States:





Poznámka:
Note:
1) s mostem, bez mostu 17350 kg
2) s mostem, bez mostu 10030 mm
3) s mostem, bez mostu 2450 mm
4) s mostem, bez mostu 2830 mm
5) na silnici, v terénu 80-110 l/100 km
Zdroje:
Sources:
www.acr.army.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#609918Verze : 0
MOD
AM-50

Automobil mostní AM-50 je kolové speciální vozidlo, vybavené podpěrou, pokládacím a buldozerovým zařízením. Speciální nástavba je namontována na podvozku Tatra 813. Je určen k přemosťování překážek o šířce 10 až 12,5 m a to mostem o jednom poli, dále ke stavbě mostu o více polích (maximálně 8 polí) pro přemostění překážky široké do 107 m a hluboké do 5,15 m prostřednictvím jednoproudého mostu umístěného na pevných podpěrách. Hloubka přemosťované překážky může být v rozmezí od 2 do 6 metrů. Při jízdě těžším, rozbahněným terénem lze podhustit pneumatiky za využití centrálního huštění pneumatik, kterým je podvozek vybaven. Vodní překážky do maximální hloubky 1,4 m (včetně brodivé vlny) překonává jízdou bez speciální úpravy. Vozidlo je pro ochranu osádky před radiačním a chemickým zamořením dále vybaveno filtroventilačním zařízením. Každý lichý AM-50 mostní soupravy měl namontováno buldozerové zařízení BZ-T-813-M.

Vývoj prostředku byl zahájen v rozmezí let 1968 až 1969. AM-50 byly do výzbroje ČSLA zaváděny od roku 1972 (1975 ?).

Po roce 2003 byly mostní automobily AM-50 české armády soustředěny do výzbroje 15. ženijní záchranné brigády, která byla postupně reorganizována na 15. ženijní brigádu a následně 15. ženijní pluk. V jeho sestavě jsou vozy AM-50 provozovány u 151. a 153. ženijního praporu. K výcvikovým účelům slouží technika provozovaná u Praporu zabezpečení ve Vyškově.

Po zrušení vojenských záchranných praporů v září 2008 byly mostní automobily (v roce 2018 se jednalo o dva kusy) provozovány u Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně.

Provozovaná vozidla (k 10/2017):

VPZÚtvar
207 52-26
153. ženijní prapor
250 78-82
151. ženijní prapor
256 90-84
151. ženijní prapor
272 24-78
153. ženijní prapor
272 59-10
151. ženijní prapor
280 84-13
153. ženijní prapor
280 84-20
153. ženijní prapor
282 55-99
153. ženijní prapor
310 55-48
153. ženijní prapor
310 55-62
151. ženijní prapor
311 13-05
151. ženijní prapor
312 80-57
Prapor zabezpečení (rok výroby 1977)
URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47474Verze : 11
MOD
AM-50 (VPZ 312 80-64), útvar neznámý, květen 2004.
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47484Verze : 1
MOD
začátek sekvence pokládání mostu
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47491Verze : 0
MOD
postupně dojde ke vztyčečení sklopené mostovky
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47495Verze : 0
MOD
...k jejímu postupnému rozevření...
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47498Verze : 0
MOD
...až se oba díly mostovky vyrovnají...
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47501Verze : 0
MOD
... v závěrečné fázi je možné vyrovnat mostovku, v závislosti na profilu dna, pomocí dvojice hydraulicky vysunovatelných stojin
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47504Verze : 0
MOD
Mostní automobil AM-50 s buldozerovým zařízením BZ-813.
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47572Verze : 1
AM-50.
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#47574Verze : 1
Trenažér mostního automobilu AM-50.
CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


CZK - AM-50 (automobil mostní) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#235113Verze : 1
AM-50 v službách OSSR z cvičenia Blonde Avalanche
foto: s láskavým dovolením (c) assgard


viac foto z cvičenia vo vyššej kvalite tu




CZK - AM-50 (automobil mostní) - (c) Ministerstvo obrany SR

(c) Ministerstvo obrany SR
URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#235725Verze : 1
MOD
Mostní automobil AM-50 z výzbroje pákistánské armády na vojenské přehlídce, Islámábád, 23. března 2018.
CZK - AM-50 (automobil mostní) - (ISPR Official)

(ISPR Official)
URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#597819Verze : 0
MOD
Mostní automobily AM-50 a Německá lidová armáda

V období let 1975 až 1980 mělo být pro potřeby východoněmecké armády nakoupeno 38 mostních automobilů AM-50. V roce 1978 byly první čtyři exempláře zkoušeny u Ženijního pluku 2. Během zkoušek se ukázala značná složitost hydraulického systému a jeho nízká provozuschopnost při nízkých teplotách. To se stalo důvodem toho, že další nákup AM-50 pro potřeby Německé lidové armády byl pozastaven. Již pořízené čtyři kusy byly v roce 1982 předány do civilního sektoru.

Zdroj:
https://www.pioniertechnik.de/am70.htm
URL : https://www.valka.cz/CZK-AM-50-automobil-mostni-t13314#609920Verze : 1
MOD