Název: Name: | Boeing XP-9 | |
Originální název: Original Name: | Boeing XP-9 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1929-DD.MM.1930 Boeing Aircraft Div., United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1929-DD.MM.1930 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (28-386) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 18.11.1930 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1211 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1643 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.15 m | |
Délka: Length: | 7.66 m | |
Výška: Height: | 2.39 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 19.51 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Curtiss SV-1570-15 Conqueror o výkonu 447 kW dvoulistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 511 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 342.8 km/h v 3658 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 289.7 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 2.3 min do 1524 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8169 m | |
Dolet: Range: | 684 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 7,62mm a 1x 12,7mm kulomet Browning 2x 55kg bomba nebo 5x 11kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4. Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975. www.nationalmuseum.af.mil http://joebaugher.com/usaf_fighters/p9.html http://www.airwar.ru/enc/fww1/p9.html |
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-9 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-9-t122904#419051Verze : 0
Aubi
MOD
XP-9 byl Boeingův první pokus o stíhací jednoplošník. Model 96 vznikl podle specifikací X-1623A, které byly vydány 24. května 1928 a kontrakt na jeden stroj s armádním označením XP-9 byl podepsán o pět dní později. Původně šlo o úplně první jednoplošník firmy Boeing, ale různé průtahy způsobily, že místo v dubnu 1929 byl armádě předán až v září 1930, takže prvním zalétaným jednoplošným Beingem se stal dopravní Model 200 Monomail.
Konstrukce XP-9 byla pro firmu také úplně nová. Trup byl poloskořepinový, s kovovou kostrou potaženou duralem, od podvozkových nohou vpřed měl klasickou kostru z ocelových trubek. Ocasní plochy byly v podstatě převzaty z P-12, křídlo s kovovou kostrou a plátěným potahem také tvarově odpovídalo, bylo ale větší a posazené přímo na trup před kabinou. Za motor byl vybrán Curtiss Conqueror s turbokompresorem, s chladičem Prestone pod motorem.
Po dokončení byl XP-9 převezen vlakem do armádního zkušebního střediska na Wright Field, kde se také uskutečnil jeho první vzlet. Letové testy ukázaly mnoho špatných vlastností, počínaje výhledem z kokpitu omezeným křídlem, nestabilitou a mizernou ovladatelností. Dostal sice novou směrovku s větší trojúhelníkovou kýlovkou, ani to ale příliš nepomohlo a armáda se rozhodla neobjednat sérii a zrušila i stavbu pěti Y1P-9, se kterou se počítalo v rámci objednávky na P-12D. V srpnu 1931 armáda po pouhých 15 nalétaných hodinách XP-9 vyřadila jako nelétající instruktážní pomůcku.
Původní podoba
Pozdější podoba se zvětšenou směrovkou
Konstrukce XP-9 byla pro firmu také úplně nová. Trup byl poloskořepinový, s kovovou kostrou potaženou duralem, od podvozkových nohou vpřed měl klasickou kostru z ocelových trubek. Ocasní plochy byly v podstatě převzaty z P-12, křídlo s kovovou kostrou a plátěným potahem také tvarově odpovídalo, bylo ale větší a posazené přímo na trup před kabinou. Za motor byl vybrán Curtiss Conqueror s turbokompresorem, s chladičem Prestone pod motorem.
Po dokončení byl XP-9 převezen vlakem do armádního zkušebního střediska na Wright Field, kde se také uskutečnil jeho první vzlet. Letové testy ukázaly mnoho špatných vlastností, počínaje výhledem z kokpitu omezeným křídlem, nestabilitou a mizernou ovladatelností. Dostal sice novou směrovku s větší trojúhelníkovou kýlovkou, ani to ale příliš nepomohlo a armáda se rozhodla neobjednat sérii a zrušila i stavbu pěti Y1P-9, se kterou se počítalo v rámci objednávky na P-12D. V srpnu 1931 armáda po pouhých 15 nalétaných hodinách XP-9 vyřadila jako nelétající instruktážní pomůcku.
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-9 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1045 |
Sériové / evidenční číslo | 28-386 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Původní podoba
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-9 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1045 |
Sériové / evidenční číslo | 28-386 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Riverside (Ohio), Letiště Wilbura Wrighta [1917-1924] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pozdější podoba se zvětšenou směrovkou
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-9 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1045 |
Sériové / evidenční číslo | 28-386 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Riverside (Ohio), Letiště Wilbura Wrighta [1917-1924] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-9-t122904#419088Verze : 1
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.