Název: Name: | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung | |
Originální název: Original Name: | FC-1枭龙 | |
Kategorie: Category: | víceúčelový bojový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.2003-DD.MM.20RR Chengdu Aircraft Industrial (Group) Co., Ltd., Chengdu, Sichuan DD.MM.2009-DD.MM.20RR Pakistan Aeronautical Complex, Kamra, Punjab | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.2006-DD.MM.20RR série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 150 (objednáno / ordered) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.08.2003 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6586 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9100 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 12383 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,45 m | |
Délka: Length: | 14,94 m | |
Výška: Height: | 4.72 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov RD-93 o tahu 49,4 kN / 84,4 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3000 l 1x 800 l přídavná nádrž 2x 800 l nebo 1100 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 19101) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 16916 m | |
Dolet: Range: | 13522) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3482 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 23 mm GŠ-23-2 7 závěsníků s nosností 3,629 kg Vzduch-vzduch: PL-5E, PL-9C, AIM-9L Sidewinder, PL-12 / SD-10 Vzduch-země: bomby, protilodní střely C-802A, C-803, klouzavé pumy LS-6, H-2 SOW a H-4 SOW, protiradiolokační střela MAR-1 | |
Uživatelské státy: User States: | (objednáno v roce 2016) | |
Poznámka: Note: | Pakistanské označenie: JF-17 1) Mach 1,6 2) akční rádius | |
Zdroje: Sources: | Manufacturer information in Farnborough 2010 https://www.pac.org.pk/jf-17 https://www.jf-17.com/ www.globalsecurity.org www.defenseindustrydaily.com https://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder www.leteckymagazin.sk Soušek, Tomáš: JF-17 Thunder začíná sloužit, Letectví a kosmonautika 2013 / 02 |
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367945Verze : 1
Snake
MOD
Chengdu FC-1 Xiaolong (Čína) / JF-17 Thunder (Pákistán)
je lehký stíhací a víceúčelový letoun vyvinutý na přelomu 20. a 21. století v Čínské lidové republice (kontinentální Čína) ve spolupráci s Pákistánem. Čínské označení FC-1 Xiaolong je zkratka pro Fighter China-1, Xialong znamená Divoký (zuřivý) drak (Fierce dragon). Pákistánské JF-17 je zkratka z Joint Fighter-17, Thunder je anglicky Hrom.
Stroj je jednomotorový, může působit za každého počasí, má moderní avioniku (skleněný kokpit, HUD) s otevřenou architekturou a zbraně, čínské i západní produkce. Řízení je elektroimpulzní (fly-by-wire), zálohované. První stroje mají radar NRIET KLJ-7 (zřejmě vychází z KLJ-10 na Chengdu J-10), jeho dosah by měl být až kolem 100 km. Zajímavým prvkem je použití "diverterless supersonic inlet" pro odklonění vzduchu proudícího kolem trupu od vstupů vzduchu do motoru (použité na Lockheed F-35). Motor je ruský dvouproudový Klimov RD-93, který je členem rodiny motorů vycházejících z RD-33 z MiG-29.
Mělo by se jednat o lehký, všestranný a relativně levný stroj. Obdobné stroje jsou například indický LCA Tejas nebo korejský F/A-50 Golden Eagle. Nízká cena (odhaduje se kolem 15 milionů amerických dolarů) v kombinaci se slušnými výkony by měla být velkým lákadlem pro méně movité státy, případně umožní pořízení většího počtu strojů pro doplnění elitních stíhacích strojů (v případě Číny). Hlavním zájemcem o zavedení letounu do služby je Pákistán (plánuje pořídit asi 150 až 250 strojů) a Čína (možná 200 strojů, zatím není pevná objednávka) a další státy.
Program začal společnou deklarací Číny a Pákistánu v roce 1998, následovanou podpisem smlouvy v roce 1999.
Vyvinut byl ve spolupráci čínské Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC), China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC), Pákistánského letectva (Pakistan Air Force) a Pakistan Aeronautical Complex (PAC). Během vývoje byly určité potíže se sankcemi (západní avionika) a omezeními exportu (ruské motory), což spolu se změnami požadavků na výkony stroje prodloužilo vývoj (původně mělo k prvnímu vzletu dojít v roce 1996), nicméně stroj byl vyvinut na dnešní poměry extrémně rychle. Dohady o tom, že stroj je adaptací ruského projektu MiG-33 se zdají nepotvrzené. První vzlet 25.8.2003, předsériové stroje v provozu v Pákistánu od roku 2007. První jednotka oficiálně ve službě v Pákistánu od 18.2.2010.
V Evropě se JF-17 objevil na výstavě Farnborough 2010 ve Velké Británii. Spolu s ním byla vystavená výzbroj:
střely vzduch-vzduch SD-10A, PL-5EII
protilodní střela C802A
klouzavá puma LS-6
zaměřovací kontejner WMD-7
rušící kontejner KG300G
Zdroje:
https://www.jf-17.com/
www.globalsecurity.org
www.defenseindustrydaily.com
https://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder
je lehký stíhací a víceúčelový letoun vyvinutý na přelomu 20. a 21. století v Čínské lidové republice (kontinentální Čína) ve spolupráci s Pákistánem. Čínské označení FC-1 Xiaolong je zkratka pro Fighter China-1, Xialong znamená Divoký (zuřivý) drak (Fierce dragon). Pákistánské JF-17 je zkratka z Joint Fighter-17, Thunder je anglicky Hrom.
Stroj je jednomotorový, může působit za každého počasí, má moderní avioniku (skleněný kokpit, HUD) s otevřenou architekturou a zbraně, čínské i západní produkce. Řízení je elektroimpulzní (fly-by-wire), zálohované. První stroje mají radar NRIET KLJ-7 (zřejmě vychází z KLJ-10 na Chengdu J-10), jeho dosah by měl být až kolem 100 km. Zajímavým prvkem je použití "diverterless supersonic inlet" pro odklonění vzduchu proudícího kolem trupu od vstupů vzduchu do motoru (použité na Lockheed F-35). Motor je ruský dvouproudový Klimov RD-93, který je členem rodiny motorů vycházejících z RD-33 z MiG-29.
Mělo by se jednat o lehký, všestranný a relativně levný stroj. Obdobné stroje jsou například indický LCA Tejas nebo korejský F/A-50 Golden Eagle. Nízká cena (odhaduje se kolem 15 milionů amerických dolarů) v kombinaci se slušnými výkony by měla být velkým lákadlem pro méně movité státy, případně umožní pořízení většího počtu strojů pro doplnění elitních stíhacích strojů (v případě Číny). Hlavním zájemcem o zavedení letounu do služby je Pákistán (plánuje pořídit asi 150 až 250 strojů) a Čína (možná 200 strojů, zatím není pevná objednávka) a další státy.
Program začal společnou deklarací Číny a Pákistánu v roce 1998, následovanou podpisem smlouvy v roce 1999.
Vyvinut byl ve spolupráci čínské Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC), China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC), Pákistánského letectva (Pakistan Air Force) a Pakistan Aeronautical Complex (PAC). Během vývoje byly určité potíže se sankcemi (západní avionika) a omezeními exportu (ruské motory), což spolu se změnami požadavků na výkony stroje prodloužilo vývoj (původně mělo k prvnímu vzletu dojít v roce 1996), nicméně stroj byl vyvinut na dnešní poměry extrémně rychle. Dohady o tom, že stroj je adaptací ruského projektu MiG-33 se zdají nepotvrzené. První vzlet 25.8.2003, předsériové stroje v provozu v Pákistánu od roku 2007. První jednotka oficiálně ve službě v Pákistánu od 18.2.2010.
V Evropě se JF-17 objevil na výstavě Farnborough 2010 ve Velké Británii. Spolu s ním byla vystavená výzbroj:
střely vzduch-vzduch SD-10A, PL-5EII
protilodní střela C802A
klouzavá puma LS-6
zaměřovací kontejner WMD-7
rušící kontejner KG300G
Zdroje:
https://www.jf-17.com/
www.globalsecurity.org
www.defenseindustrydaily.com
https://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367937Verze : 1
Snake
MOD
JF-17 (taktické číslo 10-113, výrobní číslo FC10108) z výzbroje pákistánského letectva, Farnborough 2010.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367948Verze : 0
Snake
MOD
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 20.07.2010 |
Autor | MilborneOne |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Farnborough Airshow 2010
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#544732Verze : 0
Aubi
MOD
Okrem jednomiestnej verzie je vyvinutá a zavedená aj dvojmiestna verzia JF-17B. Pakistan objednal a k 30.12.2020 aj obdržal celkom 26 dvojmiestnych lietadiel JF-17B, z toho prvých 12 ks bolo dodaných vo februári 2020. Z tejto dodávky boli 4 ks boli vyrobené v Číne spoločnosťou Chengdu Aircraft Industries Company (trupové čísla 17-601, 19-602, 19-603 a 19-604), zostávajúcich 8 (výrobné čísla 2P65B až 2P72B, trupové čísla 19-605 až 19-612) boli v priebehu roku 2019 vyrobené v pakistanskej spoločnosti РАС v Kamre. Zvyšných 14 lietadiel ( v.č. 2Р73В až 2Р86В, trupové čísla 20-613 až 20-626) bolo vyrobených v Pakistane a a ich oficiálne prevzatie prebehlo 30.12.2020.
Lietadlá JF-17B sú skonštruované na báze jednomeistnych lietadiel JF-17 Block II. Súbežne s odovzdaním lietadiel JF-17B spustil pakistanský výrobca výrobu nových lietadiel JF-17 vo verzii Block III, ktoré čínsky producent predstavil 15.12.2019 (v.č. 3000) a ktoré by k Pakistanskému letectvu mali začať prichádzať v roku 2022.
Spoločná fotografia zo slávnostného preberania lietadiel JF-17B dňa 30.12.2020. Okrem najvyšších predstaviteľov Pakistanských vzdušných síl - náčelníka Štábu letectva leteckého maršála Mujahid Anwar Kahna a predstaviteľov leteckej základne Kamra sa na ceremónii zúčastnil aj veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky v Pakistane pán Nong Rong.
Lietadlá JF-17B sú skonštruované na báze jednomeistnych lietadiel JF-17 Block II. Súbežne s odovzdaním lietadiel JF-17B spustil pakistanský výrobca výrobu nových lietadiel JF-17 vo verzii Block III, ktoré čínsky producent predstavil 15.12.2019 (v.č. 3000) a ktoré by k Pakistanskému letectvu mali začať prichádzať v roku 2022.
Zdroj: www.scramble.nl
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Spoločná fotografia zo slávnostného preberania lietadiel JF-17B dňa 30.12.2020. Okrem najvyšších predstaviteľov Pakistanských vzdušných síl - náčelníka Štábu letectva leteckého maršála Mujahid Anwar Kahna a predstaviteľov leteckej základne Kamra sa na ceremónii zúčastnil aj veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky v Pakistane pán Nong Rong.
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#658467Verze : 2
buko1
MOD
Dobrý večer všem ![Smile]()
Dostal jsem dnes do pošty odkaz na FC-1 / JF-17 ve dvoumístné verzi.
military-photoshops.blogspot.cz
Je to prvně, co jsem toto provedení viděl. Proto bych se rád zeptal znalých:
1.) Je to realita, nebo jsem se dal nachytat?![Wink]()
2.) Jestli ano, jedná se primárně o cvičnou verzi s možností útoků na pozemní cíle, nebo primárně útočný stroj?
V "těchto vodách" tápu
Předem děkuji za odpověď.

Dostal jsem dnes do pošty odkaz na FC-1 / JF-17 ve dvoumístné verzi.
military-photoshops.blogspot.cz
Je to prvně, co jsem toto provedení viděl. Proto bych se rád zeptal znalých:
1.) Je to realita, nebo jsem se dal nachytat?

2.) Jestli ano, jedná se primárně o cvičnou verzi s možností útoků na pozemní cíle, nebo primárně útočný stroj?
V "těchto vodách" tápu

URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555621Verze : 0
Obrázky v odkazu vypadají jako fotomontáže.
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555622Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Jsou to fotomontáže, stačí se podívat na přechod kabiny do hřbetu, každý je úplně jiný.
Originály dvou fotek:
![]()
Originály dvou fotek:


URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555623Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.