Scammell Commader (VB1580)
Těžký tahač návěsů určený společně s podvalníkem VB2773 především pro přepravu tanků řady Challenger a v neposlední řadě i dalších obrněných vozidel britské armády.
Vývoj byl na základě požadavků britského vojska zahájen v roce 1976. Cílem bylo vyvinout návěsovou soupravu schopnou přepravovat obrněnou techniku s hmotností do 60 963 kg (60 ton). Do roku 1978 byly zhotoveny první tři prototypy Commanderů. Dva byly poháněny motorem CV-12 TCE, poslední pak využíval americký Cummins KTA 600. Vítězem výběrového řízení se stala automobilka Scammell se svým typem Commander a výrobce podvalníků Crane Fruehauf.
Rozhodnutí o jejich nákupu však padlo až po zdlouhavých zkouškách v roce 1982. Soupravy byly do výzbroje zaváděny od roku následujícího. Celkem bylo zakoupeno 125 tahačů (do roku 1999 se tento stav snížil na 120 vozů), které nahradily obstarožní vozidla Thornycroft Antars z konce 40. let, a 117 návěsů. Výroba tahačů probíhala až do roku 1985. V devadesátých letech se pak podrobily dvěma rozsáhlým generálním opravám, do druhé bylo vyčleněno pouze 81 Commanderů.
Vozidla byla nasazena pro přepravu britské techniky během příprav na válku v Perském zálivu v roce 1991. Během čtyřměsíčního období mělo 70 Commaderů po pouštních cestách v průměru najet 270 km denně.
Jako nástupce Commanderů a podvalníků VB2773 v řadách britské armády byl v druhé polovině devadesátých let vybrán americký M1070F s podvalníkem King GTS110/7, které byly do britského arzenálu zaváděny od roku 2002. Značná část z vyřazených Commaderů, celkem 95 kusů, pak byla následně darována Jordánsku.
Technicko-taktická data
Pohotovostní hmotnost: 19 900 kg
Celková hmotnost soupravy: 104 000 kg
Osádka: 1 + 3 cestující
Rozměry:
- délka: 9 010 mm
- šířka: 3 250 mm
- výška: 3 500 mm
Konfigurace: 6 x 4
Brodivost: 0,76 m
Objem palivových nádrží: 817 l
Pneumatiky: 14.00 x 24
Pohonná jednotka:
- Perkins CV-12 TCE, přeplňovaný vznětový dvanáctiválec
- maximální výkon: 625 k
Převodovka:
- Allison CLBT 6061, šestirychlostní
Maximální rychlost (s podvalníkem): 61 km/h
Jízdní dosah: ? km
Zdroje
Těžký tahač návěsů určený společně s podvalníkem VB2773 především pro přepravu tanků řady Challenger a v neposlední řadě i dalších obrněných vozidel britské armády.
Vývoj byl na základě požadavků britského vojska zahájen v roce 1976. Cílem bylo vyvinout návěsovou soupravu schopnou přepravovat obrněnou techniku s hmotností do 60 963 kg (60 ton). Do roku 1978 byly zhotoveny první tři prototypy Commanderů. Dva byly poháněny motorem CV-12 TCE, poslední pak využíval americký Cummins KTA 600. Vítězem výběrového řízení se stala automobilka Scammell se svým typem Commander a výrobce podvalníků Crane Fruehauf.
Rozhodnutí o jejich nákupu však padlo až po zdlouhavých zkouškách v roce 1982. Soupravy byly do výzbroje zaváděny od roku následujícího. Celkem bylo zakoupeno 125 tahačů (do roku 1999 se tento stav snížil na 120 vozů), které nahradily obstarožní vozidla Thornycroft Antars z konce 40. let, a 117 návěsů. Výroba tahačů probíhala až do roku 1985. V devadesátých letech se pak podrobily dvěma rozsáhlým generálním opravám, do druhé bylo vyčleněno pouze 81 Commanderů.
Vozidla byla nasazena pro přepravu britské techniky během příprav na válku v Perském zálivu v roce 1991. Během čtyřměsíčního období mělo 70 Commaderů po pouštních cestách v průměru najet 270 km denně.
Jako nástupce Commanderů a podvalníků VB2773 v řadách britské armády byl v druhé polovině devadesátých let vybrán americký M1070F s podvalníkem King GTS110/7, které byly do britského arzenálu zaváděny od roku 2002. Značná část z vyřazených Commaderů, celkem 95 kusů, pak byla následně darována Jordánsku.
Technicko-taktická data
Pohotovostní hmotnost: 19 900 kg
Celková hmotnost soupravy: 104 000 kg
Osádka: 1 + 3 cestující
Rozměry:
- délka: 9 010 mm
- šířka: 3 250 mm
- výška: 3 500 mm
Konfigurace: 6 x 4
Brodivost: 0,76 m
Objem palivových nádrží: 817 l
Pneumatiky: 14.00 x 24
Pohonná jednotka:
- Perkins CV-12 TCE, přeplňovaný vznětový dvanáctiválec
- maximální výkon: 625 k
Převodovka:
- Allison CLBT 6061, šestirychlostní
Maximální rychlost (s podvalníkem): 61 km/h
Jízdní dosah: ? km
Zdroje
1) Swan, R., Fletcher, G.: British Army Transport and Logistics, Ian Allan Ltd., Shepperton, 1991
2) www.military-today.com
3) freespace.virgin.net
4) www.janes.com
5) www.janes.com
6) waffen-der-welt.alices-world.de
7) www.militaryvehicles.cz
URL : https://www.valka.cz/Scammell-Commander-t41030#274777Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Snímek zachycující Scammell Commander v saúdské poušti během operace Granby.

URL : https://www.valka.cz/Scammell-Commander-t41030#157990Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fotografia nákladného automobilu Scammell Commander
Zdroj: https://www.the-antar.co.uk/page2.htm
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Scammell-Commander-t41030#274789Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.