Main Menu
User Menu

ISR - PCF Super Dvora Mk.3

rychlý hlídkový člun

SUPER DVORA Mk.3


Počet lodí
- 6 jednotek (min. 3 aktivní)
URL : https://www.valka.cz/ISR-PCF-Super-Dvora-Mk-3-t64650#230642Verze : 0
MOD
SUPER DVORA Mk.3



Určení
Jedná se o kategorii rychlých hlídkových člunů (v angl.lit. FPB), které jsou určeny pro ochranu pobřeží a k hlídkování - PCF.



Takticko-Technická Data


Výrobce
- divize RAMTA, společnostu I.A.I. (Israel Aerospace Industries)


Posádka
- 10-12


Rozměry
- celková délka : 27,40 m
- šířka : 5,74 m
- ponor : 1,20 m


Výtlak
- standardní : 58 t
- maximální : 72 t


Výzbroj
- Typhoon-G (s kanónem ráže 25 a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm)
- 2x kulomet FN MAG/M240 (ráže 7,62 mm) nebo Browning M2HQCB (ráže 12,7 mm) nebo automatický granátomet Mk.19 mod.3 AGL (ráže 40 mm)
- 20 mm kanón Oerlikon


Sensory
- hladinový-výhledávácí radar
- navigační systém GPS
- opticko-elektronický přehledový/střelecký systém


Pohon
- pohonná jednotka : 2x dieselový motor Detroit Diesel MTU 12V-4000
- výkon : 2x 2.250 hp při 1.800 ot/min
- 2 hřídele pohánějící lodní šroby (systém 16 ASD)


Rychlost
- hlídková : 32 uzlů
- maximální : 45-48 uzlů


Akční rádius
- při hlídkové rychlosti : 1.250 nm



Historie
Rychlé hlídkové čluny (PCF) třídy Super Dvora Mk.3 jsou posledním modelem společnosti I.A.I. (Israel Aerospace Industries, dříve Israel Aircraft Industries), divize RAMTA, která má ve vývoji člunů této kategorie více jak 30-leté zkušenosti. Přímo na vývoji se podílelo i izraelské námořnictvo. Stejně jako předchozí modely, Super Dvora Mk.2, Super Dvora Mk.1 a Dvora, i tento přímo navazuje na čluny třídy Dabur. Třída Super Dvora Mk.3 vyniká špičkovou manévrovatelností, dosahuje vysoké cestovní rychlosti a díky svému malému ponoru může operovat v mělkých vodách. To vše ji předurčuje k ostraze pobřeží, k hlídkové činnosti (v přístavech, řekách, mělčnách), k protiteroristickým operacím, k výzvědné činnosti, výsadkům speciálních jednotek nebo pro potírání pirátských aktivit či pašování.
V lednu 2002 byl podepsán kontrakt na dodání 6 člunů izraelskému námořnictvu. První vstoupil do činné služby v listopadu 2004 a do konce roku 2006 byly v operačním nasazení 3 čluny Super Dvora Mk.3.


Popis
Konstrukce člunů Super Dvora Mk.3 vychází z předešlých modelů (Super Dvora Mk.2, Super Dvora Mk.1, Dvora a Dabur). Palubní nástavba je nízká, kompaktní, vpředu ostře zkosená, vzadu doplněná o sloupový stěžeň. Ten nese antény elektronického a opticko-elektronického vybavení lodi. Lodní prostory / prostory pro posádku jsou plně klimatizovány.
V první fázi výstavby mají mít čluny 2 velmi výkonné 12-ti válcové dieselové motor MTU 12V-4000, které pohání 2 hřídele s lodními šrouby (systém Arneson Surface Drive-16). Ve druhé fázi se uvažuje, že namísto lodních šroubů budou jako pohon použity vodní trysky.
Před nástavbou (pozice A) je umístěny autonomní bezobslužná platforma Typhoon-G, vyzbrojená automatickým kanónem Bushmaster Mk.96 v ráži 25 mm, se kterým je spřažený kulomet 7,62 mm. Řízení a palba je obstarávána digitálně, pomocí opto-elektronických senzorů. Na zádi je upevněn manuálně obsluhovaný 20 mm kanón Oerlikon. Na horní palubu nástavby je možná připevnit na otočné čepy kulomet FN MAG/M240 (ráže 7,62 mm) nebo Browning M2HQCB (ráže 12,7 mm) nebo automatický granátomet Mk.19 mod.3 AGL (ráže 40 mm), na každy bok jeden. Čluny mohou mít ve výzbroji, podobně jako čluny předešlé třídy, pancéřovku Carl Gustav nebo řízenou střelu Hellfire, použitelnou jako protilodní řízenou střelu. Samozřejmostí jsou i zbraně posádky.




Informace, jakož i níže uvedené obrázky byly (jsou) čerpány z internetových stránek - https://www.israeli-weapons.com/ ; https://www.wikipedia.org/ ; https://www.iai.co.il/ ; https://dover.idf.il/IDF/English ; a dále z publikací - Válečné Lodě Současnosti (ISBN 80-86215-81-4) ; Jane's Válečné lodě (ISBN 80-7236-080-9) ;
URL : https://www.valka.cz/ISR-PCF-Super-Dvora-Mk-3-t64650#230643Verze : 0
MOD
PCF Super Dvora Mk.3
URL : https://www.valka.cz/ISR-PCF-Super-Dvora-Mk-3-t64650#230645Verze : 0
MOD