Název: Name: | Fokker D.XXI | |
Originální název: Original Name: | Fokker D.XXI | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.03.1936-DD.09.1939 NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam / DD.08.1939-DD.04.1940 Hærens Flyvertroppers Værksteder, Kobenhavn DD.10.1938-DD.07.1939 Valtion Lentokonetehdas, Tampere | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1936-DD.04.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 46 Fokker 10 Haerens 35 VL | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.03.1936 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1450 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2050 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,00 m | |
Délka: Length: | 8,20 m | |
Výška: Height: | 2,92 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,20 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Bristol Mercury VIII o vzletovém výkonu 619 kW třílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 350 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 446 1) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 368 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,85 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9500 m | |
Dolet: Range: | 950 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | Nizozemsko: 4x kulomet FN-Browning M.36 ráže 7,92 mm Dánsko: 4x kulomet DISA ráže 8 mm2) Finsko: 4x kulomet Vickers ráže 7,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | 3) | |
Poznámka: Note: | 1) první stroj pro nizozemské letectvo, č.212, se zlepšenou aerodynamikou, dosahoval neozbrojený rychlosti 460 km/h; pro finské stroje je obvykle udávána rychlost 418 km/h 2) pouze na jediném stroji, J-42 dodaném Fokkerem, byla testována výzbroj dvěma 20mm kanony Madsen v křídlech; stejné kanony byly testovány také Finy 3) Licenční výroba byla zahájena i ve Španělsku, ve státní továrně SAF-15 v Alicante. Stroje měly být vybaveny sovětskými motory M-25 a kulomety ŠKAS. Španělé měli dostat od Fokkeru jeden předváděcí stroj, další měl být doručen rozebraný a dokončen s motorem M-25. Protože přednost ve výrobě dostaly vyzkoušené I-16 typ 10 se stejnými motory, během obsazení továrny nacionalisty v březnu 1939 bylo nalezeno jen cca 50 dokončených trupů a podvozků bez křídel. Článek: Messerschmit Bf 109 E kontra Fokker D.XXI | |
Zdroje: Sources: | Eberspacher, Warren. Fokker D-XXI, Volume 1: Dutch and Danish Aircraft, International Squadron Monograph No.1. Phalanx Publishing Co. Ltd., St. Paul 1994. ISBN 1-883809-05-3. Kamphuis, G.H. The Fokker D.XXI, Profile No.63. Profile Publications, Leatherhead 1966. De Jong, Peter. Le Fokker D.21, Collection Profils Avions 9. Éditions Lela Presse, Outreau 2005. ISBN 2-914017-26-X. Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961. www.dutch-aviation.nl |
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#28600Verze : 0
Aubi
MOD
Finské stroje s americkým motorem měly horší výkony a byly užívány jako průzkumné nebo bitevní, dva kusy měly zatahovací podvozek, výkony se ale příliš nezlepšily a tak nebyla tato verze vyráběna v sérii.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#41462Verze : 0
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker D.XXI |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | FD-332 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1937 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp, krátce poté, co dostal novou dosud nenatřenou směrovku. Stejně jako vzorové stroje pro Dánsko používal motor Mercury VI. Stejný kryt motoru s výstupky mělo i 7 strojů koupených Finskem.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498236Verze : 0
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker D.XXI |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 215 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1937 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První čtyři sériové stroje pro LVA.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498237Verze : 0
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Zimní (sovětsko-finská) válka [1939-1940] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker D.XXI |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | FR-110 |
Taktické označení / imatrikulace | 7 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 24. peruť [1933-1944] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Stroj z finské výroby, v době služby u 3/LLv 24, poručík V. Pyötsiä. Na FR-110 bylo dosaženo 9 a 1/12 sestřelu. Stejný stroj jako muzejní exponát na fotce níže.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498239Verze : 0
Aubi
MOD
A ještě foto na Fokkera XXI s lyžemi
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127016Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fokd21.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker D.XXI |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | J-4? |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Stroj z dánské licenční výroby. Žádný v Dánsku vyrobený stroj ve skutečnosti neměl kanonovou výzbroj.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498238Verze : 0
Aubi
MOD
Tady je zajímavé foto těch prvních Fokkerů co došli do Finska. Ještě jsou nevyložené v lodních kontejnerech.
Rozložené Fokkery XXI v lodních kontejnerech.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Rozložené Fokkery XXI v lodních kontejnerech.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127014Verze : 0
.
Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Zimní (sovětsko-finská) válka [1939-1940] |
Výrobce | Nizozemí (NLD) |
Typ letounu | Fokker D.XXI |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Magnusson, Gustaf Erik |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | FR 99 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#606165Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.