Fokker D.XXI

Fokker D.21

     
Název:
Name:
Fokker D.XXI
Originální název:
Original Name:
Fokker D.XXI
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1936-DD.09.1939 NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam /
DD.08.1939-DD.04.1940 Hærens Flyvertroppers Værksteder, Kobenhavn
DD.10.1938-DD.07.1939 Valtion Lentokonetehdas, Tampere
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1936-DD.04.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
46 Fokker
10 Haerens
35 VL
První vzlet:
Maiden Flight:
27.03.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1450 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2050 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,00 m
Délka:
Length:
8,20 m
Výška:
Height:
2,92 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Mercury VIII o vzletovém výkonu 619 kW
třílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
350 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
446 1) km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
368 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,85 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m
Dolet:
Range:
950 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
Nizozemsko:
4x kulomet FN-Browning M.36 ráže 7,92 mm


Dánsko:
4x kulomet DISA ráže 8 mm2)


Finsko:
4x kulomet Vickers ráže 7,7 mm
Uživatelské státy:
User States:



3)
Poznámka:
Note:
1) první stroj pro nizozemské letectvo, č.212, se zlepšenou aerodynamikou, dosahoval neozbrojený rychlosti 460 km/h; pro finské stroje je obvykle udávána rychlost 418 km/h

2) pouze na jediném stroji, J-42 dodaném Fokkerem, byla testována výzbroj dvěma 20mm kanony Madsen v křídlech; stejné kanony byly testovány také Finy

3) Licenční výroba byla zahájena i ve Španělsku, ve státní továrně SAF-15 v Alicante. Stroje měly být vybaveny sovětskými motory M-25 a kulomety ŠKAS. Španělé měli dostat od Fokkeru jeden předváděcí stroj, další měl být doručen rozebraný a dokončen s motorem M-25. Protože přednost ve výrobě dostaly vyzkoušené I-16 typ 10 se stejnými motory, během obsazení továrny nacionalisty v březnu 1939 bylo nalezeno jen cca 50 dokončených trupů a podvozků bez křídel.


Článek:
Messerschmit Bf 109 E kontra Fokker D.XXI
Zdroje:
Sources:
Eberspacher, Warren. Fokker D-XXI, Volume 1: Dutch and Danish Aircraft, International Squadron Monograph No.1. Phalanx Publishing Co. Ltd., St. Paul 1994. ISBN 1-883809-05-3.
Kamphuis, G.H. The Fokker D.XXI, Profile No.63. Profile Publications, Leatherhead 1966.
De Jong, Peter. Le Fokker D.21, Collection Profils Avions 9. Éditions Lela Presse, Outreau 2005. ISBN 2-914017-26-X.
Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
www.dutch-aviation.nl
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#28600Verze : 0
MOD
Finské stroje s americkým motorem měly horší výkony a byly užívány jako průzkumné nebo bitevní, dva kusy měly zatahovací podvozek, výkony se ale příliš nezlepšily a tak nebyla tato verze vyráběna v sérii.


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#41462Verze : 0
commons.wikimedia.org


Prototyp, krátce poté, co dostal novou dosud nenatřenou směrovku. Stejně jako vzorové stroje pro Dánsko používal motor Mercury VI. Stejný kryt motoru s výstupky mělo i 7 strojů koupených Finskem.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498236Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org


První čtyři sériové stroje pro LVA.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498237Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org


Stroj z finské výroby, v době služby u 3/LLv 24, poručík V. Pyötsiä. Na FR-110 bylo dosaženo 9 a 1/12 sestřelu. Stejný stroj jako muzejní exponát na fotce níže.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498239Verze : 0
MOD
A ještě foto na Fokkera XXI s lyžemi


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127016Verze : 0
https://www.airwar.ru/enc/fww2/fokd21.html


Stroj z dánské licenční výroby. Žádný v Dánsku vyrobený stroj ve skutečnosti neměl kanonovou výzbroj.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498238Verze : 0
MOD
Tady je zajímavé foto těch prvních Fokkerů co došli do Finska. Ještě jsou nevyložené v lodních kontejnerech.

Rozložené Fokkery XXI v lodních kontejnerech.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127014Verze : 0
.

Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#606165Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!