URL : https://www.valka.cz/Etablissement-d-Armement-AMX-APX-1964-1990-t240402#665253
Verze : 0
Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux vznikly v roce 1936 znárodněním oddělení vývoje tanků firmy Renault v Issy-les-Moulineaux. A to je tak poslední konkrétní informace, která je k této organizaci dostupná. Tato pobočka vznikla roku 1935 tak trošku jako provokace ze strany Louise Renaulta, který na tlak ze strany vládního direktorátu zbrojní výroby na rozptýlení strategické výroby mimo oblast Paříže (například do Le Mans, kde Renault už stejně měl továrnu na osobní automobily, Renault by ovšem tento požadavek musel splnit na vlastní nemalé náklady) odpověděl tím, že přesunul vývojové kanceláře a dílny svého tankového oddělení z ostrova Île Seguin patřícího pod Boulogne-Billancourt do Issy-les-Moulineaux, doslova jen na druhé straně Seiny. Zde ostatně sídlila také další nová Renaultova pobočka, letecká firma Caudron. V roce 1936 začala vlna znárodňování zbrojního průmyslu, kterou chtěla socialistická vláda Léona Bluma zjednodušit chaotický stav průmyslu ve Francii, kde mezi sebou bojovaly desítky různě velkých firem o každou vládní zakázku. Dobře známé je znárodnění 28 leteckých závodů, ke kterému došlo v průběhu roku 1937, ale již koncem roku 1936 bylo ministerstvem války znárodněno devět zbrojních továren - muničky v Châtillonu a Vernonu patřící ocelárnám Brandt, dělostřelecké továrny Schneideru v Le Havru a Le Creusotu, oddělení tanků a lehkých zbraní firmy Hotchkiss v Levallois-Perret, ale jako první bylo znárodněno právě tankové oddělení Renaultu. Ta byla cílem znárodnění i proto, že její dodávky měly údajně neustále spoždění. Co přesně to zahrnovalo je opět skryto v mlze, obvykle se mluví o konstrukční kanceláři v Issy a montážním závodu na Stalingradském nábřeží, ale je tu samozřejmě malý problém - a) to se určitě v této době nejmenovalo Stalingradské, b) je na obou stranách řeky, v Boulogni i v Issy... Výsledkem byly Stavební dílny Issy-les-Moulineaux, které sice začínaly jako vcelku maličká organizace s několika sty zaměstnanci, ale brzy se rozrostly a staly se jedním z hlavních tankových výrobců předválečné Francie. To je ale jedna z posledních konkrétních informací, kterou se mi podařilo zjistit. Většina zdrojů končí tím, že byl závod AMX přesunut na plošinu Satory patřící správně pod Versailles, ale tím končí, a nezmíní ani kdy k tomu došlo. K tomuto přesunu snad došlo v 50. letech. Po válce už ovšem AMX nefungoval jako výrobní závod, ale pravděpodobně pouze jako konstrukční kancelář a prototypová dílna. Skutečná výroba probíhala obvykle v Atelier de Construction de Roanne. Další věc na které se prameny schodují je, že AMX se sloučilo s Atelier de Construction de Puteaux, který byl také přesunut do Satory. K tomuto přesunu došlo cca v roce 1964, kdy už zde AMX prokazatelně sídlil, a v tomto roce snad tak édošlo k onomu sloučení. Pod novým názvem AMX-APX se organizace stala v roce 1971 součástí nové organizace "Průmyslová skupina pozemní výzbroje", aka Groupement des industries de l’armement terrestre, aka GIAT. Ta měla sjednotit všechny různorodé výrobní organizace spadající pod francouzské zbrojené složky do jednoho celku. I v rámci GIATu ale AMX-APX stále působilo ještě v 80. letech. Zaniklo snad až v roce 1990, kdybyl GIAT radikálně "restrukturalizován" a přeměněn na akciovou společnost GIAT Industries SA, dnes NEXTER.
URL : https://www.valka.cz/Etablissement-d-Armement-AMX-APX-1964-1990-t240402#665256
Verze : 3
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.