CZK - Improvizovaný obrněný vlak Žižka

IOV Žižka
Pôvod bojových vozňov IOV Žižka je nejasný, pravdepodobne pochádzal z ukoristeného nemeckého obrneného vlaku z Horných Měcholúp dňa 6.5.1945.


7.5.1945 bol vlak dokončený a velením poverený František Kulhánek. V ten deň bol spoločne s IOV Smíchov odoslaný na trať do Krče na pomoc Michle a Spořilovu. IOV Smíchov bol čoskoro stiahnutý a IOV Žižka bojoval s nemeckými guľometnými hniezdami a obrnenými vozidlami. Posádka vlaku si nárokovala zničenie štyroch a poškodenie dvadsiatich obrnených vozidiel. Skutočne počty zničených a poškodených vozidiel sú však neznáme. Vlak mal k dispozícii len jeden vozeň typu Geschützwagen I (E) s kanónom 2 cm Flak 38 (hlásenie veliteľa IOV Františka Kulhánka). Iný očitý civilný svedok uvádzal, že vlak mal 2 cm Flakvierling 38. Následne sa vlak musel pre poruchu kanóna stiahnúť do Vršovíc a nahradil ho IOV Praha. Počas opravy bola súprava doplnená dvojicou nákladných vozňov provizórne opancierovanými železničnými pražcami a oceľovými doskami. Na každom vozni bola dvojica 2 cm Flakdrilling, ktoré dodali pracovníci továrne ETA. O 16:00 odoslaný k zastávke Praha-Spořilov odkiaľ sa s ľudskými stratami vrátila do Vršovíc okolo 18:00 hod. V noci plnil strážne úlohy na stanici Vršovice.


8.5.1945 bol odoslaný na most cez Botič kde však bola po nemeckom palebnom prepade zničená lokomotíva. Vlak samotný však zničený nebol, nikto z posádky nebol zranený. Z ohrozeného priestoru ho stiahol IOV Praha II a následne ho v ďalších bojoch nahradil. Po opravách a výmene lokomotívy sa v noci na 9.5.1945 zúčastnil asistencie pri kapitulácii nemeckej posádky z kasární Schupo.


9.5.1945 vlak dohliadal nad nemeckými zajatcami, ktorí uvoľnovali zatarasený vinohraddský tunel.
10.5.1945 doprevádzal osobný vlak do Benešova.
11.5.1945 sa presunul do Tábora. V noci na 12.5.1945 sa zúčastnil bojov s ustupujúcimi nemeckými jednotkami. V poobedňajších hodinách sa presunul do Vršovíc a večer doprevádzal osobný vlak do Dobříša.
13.5.1945 sa vrátil do Vršovíc.
14.5.1945 sa spoločne s IOV Vršovice presunul na stanicu Praha-Smíchov. a od 15.5.1945 pôsobili v pohraničí v úseku Louny - Most.
22.5.1945 priviezol z Chomutova do Vršovíc koristný materiál vrátane trojice delových vozňov, ktoré pravdepodobne doplnili jeho súpravu, resp. nahradili staré bojové vozne. S pôvodným prvým vozňom a novými bojovými vozňami sa presunul naspäť do Chomutova. Staré provizórne vozne boli odoslané do Milovíc.
6.6.1945 sa IOV Žižka vrtil do Vršovíc.
11.6.1945 sa vlak presunul do Nymburka kde bol 15.6.1945 a 16.6.1945 rozobratý a zrušený.


Tomáš Jakl - Obrněné vlaky v Pražském povstání 2. díl, Historie a vojenství č. 3/2021, ISSN 0018-2583
URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Zizka-t244116#674832 Verze : 5
Zostavy a výzbroj jednotlivých IOV sa každú chvíľu menili. V tabuľke je preto uvedený reálny stav v čase rušenia týchto improvizovaných obrnených vlakov v Nymburku.



IOV Žižka
Bojové vozy
Ubytovacie vozy
Guľomety
Kanón 1x 2 cm
Kanón 2x 2 cm
Kanón 3x 2 cm
Kanón 4x 2 cm
Iná výzbroj
Dátum vyradenia
6
5
4
3

4
1

15.6.1945 - 16.6.1945



Tomáš Jakl - Obrněné vlaky v Pražském povstání 2. díl, Historie a vojenství č. 3/2021, ISSN 0018-2583
armada.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Zizka-t244116#674800 Verze : 5
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více