Main Menu
User Menu

SSB - Projekt AV611 (kód NATO: Zulu V)

ДПЛРБ - Проект АВ611

     
Název:
Name:
Projekt AV611
Originální název:
Original Name:
Проект АВ611
Kategorie:
Category:
raketonosná ponorka
Přehled vyrobených plavidel:
Summary of Built Boats:
B-62
B-73
B-78
B-79
B-89
Posádka:
Crew:
72 osob, z toho / persons, from this
- 12 důstojníků / officers
- 60 ostatních / others
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
1890 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
? t
Výtlak pod hladinou:
Submerged Displacement:
2415 t
Délka:
Length:
90,5 m
Šířka:
Beam:
7,5 m
Ponor:
Draught:
5,1 m
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
3x dieselový motor 37D (3x 1491.4 kW)
1x elektromotor PG102 (1x 2013.4 kW)
2x elektromotor PG101 (2x 1006.7 kW)
2x elektromotor pro ekonomickou plavbu PG104 (104.4 kW)
3x sada akumulátorových baterií 46CU (3x 112 článků)
Výkon:
Power:
4474.2 kW při ? ot/min
Šrouby:
Propellers:
3
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na hladině:
Surfaced Speed:
30.9 km/h
Rychlost pod hladinou:
Submerged Speed:
23.1 km/h
Dosah na hladině:
Surfaced Range:
6759.8 km při rychlosti ? km/h
Dosah pod hladinou:
Submerged Range:
537.1 km při rychlosti 3.7 km/h
Maximální hloubka ponoření:
Maximum Depth:
200 m
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
1x systém řízení torpédové střelby PUTS-L6-4
10x torpédomet 533 mm (6x přední, 4x zadní)
- zásoba 10 torpéd
1x raketový komplex D-1
- zásoba 2 rakety R-11FM
Vybavení:
Equipment:
1x útočný periskop na otočné plošině S-2
1x protiletadlový periskop na otočné plošině S-8
radiolokační stanice pro vyhledání hladinových cílů Flag
stanice vyhledání radiolokačních signálů Nakat
šumovo-pelengační stanice Feniks
hydroakustický systém Tamir-5LS
gyrokompas Kurs-3 (v plné kompletaci)
zařízení pro práci dieselových motorů pod vodou
Uživatelské státy:
User States:
SSSR
Poznámka:
Note:
Vývojová ponorka pro vývoj nosiče balistických raket
Autonomnost: 58 dnů
Ekonomická rychlost pod vodou: 3,7 km/h
Dosah pod hladinou 537,1 km při rychlosti 3,7 km/h
Kód NATO: Zulu V
Zdroje:
Sources:
Ju.V.Apalkov, D.I.Mant, S.D.Mant - Tuzemské námořní balistické rakety a jejich nosiče (Galeja Pring, Petrohrad 2006)
Podvig, P.A. - Strategické jaderné zbraně Ruska
Koršunov + Kutovoj - Balistické rakety sovětského a ruského námořnictva
Širokorad, A.B. - Encyklopedie tuzemských raketových zbraní 1817 - 2002
Širokorad, A.B. - Ohnivý meč ruského námořnictva
Preston, Antony - Submarine Warfare
Šturm glubiny
Enciklopedija korablej
VMF Rossii
Russian ships info
URL CZ: https://www.valka.cz/SSB-Projekt-AV611-kod-NATO-Zulu-V-t90152#337068Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1044-1055-1051-1056-1041-1055-1088-1086-1077-1082-1090-1040-1042-611-t90152#337068Version : 0
Projekt AV611 - bokorys a půdorys ponorky
SSB - Projekt AV611 (kód NATO: Zulu V) - Projekt AV611 - bokorys a půdorys ponorky

Projekt AV611 - bokorys a půdorys ponorky
URL CZ: https://www.valka.cz/SSB-Projekt-AV611-kod-NATO-Zulu-V-t90152#374262Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1044-1055-1051-1056-1041-1055-1088-1086-1077-1082-1090-1040-1042-611-t90152#374262Version : 0
Historie třídy Projekt AV611


Podle výsledků zkoušek B-67 byl v CKB-16 přepracován projekt V611.


Koncem roku 1955 byl projekt dokončen a dostal označení Projekt AV611.


Ponorku vybavili dvěma radiolokátory.


Pomocí prvního, aktivního, radiolokátoru byly zjišťovány hladinové a vzdušné cíle.


Pomocí druhého, pasivního, radiolokátoru bylo zjišťováno vyzařování elektromagnetické energie cizích radiolokátorů.


Pro vyhledání podhladinových objektů, ať už ponorek nebo min, sloužila hydroakustická stanice a šumový pelengátor.


Velitelský a protiletadlový periskop byly umístěny na otáčivé plošině.


Válcové svařované pevné těleso o délce 67,5 m byl vyroben z oceli tloušťky 18 až 22 mm s neobvyklým, z vnějšku umístěným žebrováním, což umožnilo zvětšit objem vnitřního prostoru, byť žebra byla úzká.


V prvním a sedmém úseku byly torpédomety.


V pátém úseku byly tři dieselové motory s výkonem po 2000 bhp.


Lehký vnější plášť měl hydrodynamický tvar a byl vyroben z oceli tloušťky 3 mm, která byla na úrovni čáry ponoru zvětšena na 8 mm kvůli větší odolnosti pláště při plavbě mezi ledy.


Dva boční elektromotory PG-101 s výkonem po 1350 bhp otáčely třílopatkovými lodními šrouby, prostřední PG-102 o výkonu 2700 bhp bez převodů otáčel nízkohlučným čtyřlopatkovým lodním šroubem.


Pod podlahou sedmého úseku byly umístěny dva elektromotory po 140 bhp pro ekonomickou plavbu.


Ponorky byly vybaveny klimatizací vzduchu, chlazením a odsolovačem.


Lehký vnější plášť měl hydrodynamický tvar a byl vyroben z oceli tloušťky 3 mm, která byla na úrovni čáry ponoru zvětšena na 8 mm kvůli větší odolnosti pláště při plavbě mezi ledy.


Raketová střelba mohla být provedena pouze tehdy, pokud byla ponorka vynořena na hladině, při vlnobití do 4 až 5 balů a rychlosti od 8 do 12 uzlů.


Raketová střelba mohla být provedena pouze tehdy, pokud byla ponorka vynořena na hladině, při vlnobití do 4 až 5 balů a rychlosti od 8 do 12 uzlů.


Předstartovní příprava raket k odpálení byla prováděna při poloze ponorky pod hladinou a byl na ni potřebný čas do 2 hodin.


Odpálení první rakety mohlo být provedeno 5 minut po vynoření ponorky na hladinu. Za tu dobu se odpalovací stůl zvedl na úroveň horní hrany věže ponorky.


Program zkoušek raket R-11FM a raketového komplexu D-1 pokračovaly až do konce roku 1958 a v únoru 1959 bylo vydáno rozhodnutí o přijetí ponorek vybavených tímto komplexem do výzbroje.


Bylo rozhodnuto vyzbrojit podle projektu AV611celkem 5 ponorek (4 v loděnici č.402 v Severodvinsku, 1 v loděnici 202 ve Vladivostoku).


Od roku 1958 do roku 1967 bylo provedeno celkem 77 odpálení raket R-11FM, z nichž 59 bylo úspěšných.


18 odpálení bylo neúspěšných, z toho 7 kvůli chybě posádky, 3 kvůli závadám systému rakety, u 11 se příčinu neúspěchu zjistit nepodařilo.


Raketový komplex D-1 byl z výzbroje vyřazen v roce 1967.
URL CZ: https://www.valka.cz/SSB-Projekt-AV611-kod-NATO-Zulu-V-t90152#374264Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1044-1055-1051-1056-1041-1055-1088-1086-1077-1082-1090-1040-1042-611-t90152#374264Version : 0