Main Menu
User Menu
Reklama

Supermarine Spitfire Mk.IA

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.IA
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.IA
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Woolston
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Westland Aircraft Ltd., Yeovil
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1567 (all versions Mk.I)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2166 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2691 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2812 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m
Délka:
Length:
9,119 m
Výška:
Height:
3.850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
119,71 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW.
Vrtule trojlistá de Haviland nebo Rotol s konstantními otáčkami.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
568.1 km/h v 6096 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
489 km/h v 4572 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14.7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,85 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9723 m
Dolet:
Range:
684 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
981.7 km
Výzbroj:
Armament:
8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
- Supermarine Type 300
- Tato verze měla křídla typu "A", která nesla vždy osm kulometů Browning Mk.II (označení od poloviny roku 1939)
- Merlin III při použití 100 oktanového paliva dovezeného z USA, za použití vyššího plnícího tlaku (1,82 atm)měly výkon až 977 kW v h= 2743 m po dobu 5 minut
- při použití nouzového výkonu stoupla max. rychlost o 55 km/h v h= 3000 m nebo o 40 km/h u hladiny moře.

- reflexní zaměřovač GM-2, fotokulomet G-22 (později G-42B), rozlišovač IFF, rádio TR 9 nebo VHF R 1133
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit1.html
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.IA -


Supermarine Spitfire Mk.IA -


Supermarine Spitfire Mk.IA -


Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#325826Verze : 1
MOD
Motory:
Rolls-Royce Merlin II
Rolls-Royce Merlin III


Merlin III se liší univerzálním vrtulovým hřídelem, který umožňuje montáž různých typů samočinně stavitelných vrtulí (byly montovány různé typy vrtulí firem Rotol a de Havilland).


Maximální výkon (při použití 87 oktanového benzínu):
1,030 hp ve výšce 16,250 stop 1(768 kW v 4953 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +6 psi (tj. přetlak 431 hPa/mBar)


Maximální výkon (při použití 100 oktanového benzínu):
1,310 hp ve výšce 9,000 stop2 (977 kW v 2743 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +12 psi (přetlak 827 hPa/mBar)


1 Od jara 1940 byly pro Fighter Command RAF zajištěny dodávky 100 oktanového benzínu, což umožnilo zvýšit plnící přetlak u motorů Merlin z letounů Spitfire I až na +12 psi.


2 Plnící přetlak +12 psi bylo možné udržet jen do výšky 9,000 stop, nad touto výškou tlak klesal; nad výšku 16,250 stop je křivka výkonu motoru shodná jako při použití 87 oktanového benzínu (výkon je dán plnícím tlakem, přitom plnící tlak +6 psi a více dokáže kompresor motoru Merlin II/III udržet jen do této výšky).
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#123251Verze : 0
RAF Museum, Cosford
Supermarine Spitfire Mk.IA -


Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#174342Verze : 0
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20323-3.htm

Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538105Verze : 0
MOD
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20323-3.htm

Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538107Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538111Verze : 0
MOD
Spitfire Mk.IA (RN-D, s/n P9444, c/n 6S/30613)
Science Museum, Londýn
Supermarine Spitfire Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#653375Verze : 0
MOD