Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.IA | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.IA | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Woolston DD.MM.1940-DD.MM.1940 Westland Aircraft Ltd., Yeovil | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1567 (all versions Mk.I) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2166 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2691 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2812 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | |
Délka: Length: | 9,119 m | |
Výška: Height: | 3.850 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 119,71 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW. Vrtule trojlistá de Haviland nebo Rotol s konstantními otáčkami. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 568.1 km/h v 6096 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 489 km/h v 4572 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14.7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,85 min do 4572 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9723 m | |
Dolet: Range: | 684 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 981.7 km | |
Výzbroj: Armament: | 8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Supermarine Type 300 - Tato verze měla křídla typu "A", která nesla vždy osm kulometů Browning Mk.II (označení od poloviny roku 1939) - Merlin III při použití 100 oktanového paliva dovezeného z USA, za použití vyššího plnícího tlaku (1,82 atm)měly výkon až 977 kW v h= 2743 m po dobu 5 minut - při použití nouzového výkonu stoupla max. rychlost o 55 km/h v h= 3000 m nebo o 40 km/h u hladiny moře. - reflexní zaměřovač GM-2, fotokulomet G-22 (později G-42B), rozlišovač IFF, rádio TR 9 nebo VHF R 1133 | |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit1.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#325826Verze : 1
Vláďa
MOD
Motory:
Rolls-Royce Merlin II
Rolls-Royce Merlin III
Merlin III se liší univerzálním vrtulovým hřídelem, který umožňuje montáž různých typů samočinně stavitelných vrtulí (byly montovány různé typy vrtulí firem Rotol a de Havilland).
Maximální výkon (při použití 87 oktanového benzínu):
1,030 hp ve výšce 16,250 stop 1(768 kW v 4953 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +6 psi (tj. přetlak 431 hPa/mBar)
Maximální výkon (při použití 100 oktanového benzínu):
1,310 hp ve výšce 9,000 stop2 (977 kW v 2743 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +12 psi (přetlak 827 hPa/mBar)
1 Od jara 1940 byly pro Fighter Command RAF zajištěny dodávky 100 oktanového benzínu, což umožnilo zvýšit plnící přetlak u motorů Merlin z letounů Spitfire I až na +12 psi.
2 Plnící přetlak +12 psi bylo možné udržet jen do výšky 9,000 stop, nad touto výškou tlak klesal; nad výšku 16,250 stop je křivka výkonu motoru shodná jako při použití 87 oktanového benzínu (výkon je dán plnícím tlakem, přitom plnící tlak +6 psi a více dokáže kompresor motoru Merlin II/III udržet jen do této výšky).
Rolls-Royce Merlin II
Rolls-Royce Merlin III
Merlin III se liší univerzálním vrtulovým hřídelem, který umožňuje montáž různých typů samočinně stavitelných vrtulí (byly montovány různé typy vrtulí firem Rotol a de Havilland).
Maximální výkon (při použití 87 oktanového benzínu):
1,030 hp ve výšce 16,250 stop 1(768 kW v 4953 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +6 psi (tj. přetlak 431 hPa/mBar)
Maximální výkon (při použití 100 oktanového benzínu):
1,310 hp ve výšce 9,000 stop2 (977 kW v 2743 metrech)
při 3000 ot/min. a plnícím přetlaku +12 psi (přetlak 827 hPa/mBar)
1 Od jara 1940 byly pro Fighter Command RAF zajištěny dodávky 100 oktanového benzínu, což umožnilo zvýšit plnící přetlak u motorů Merlin z letounů Spitfire I až na +12 psi.
2 Plnící přetlak +12 psi bylo možné udržet jen do výšky 9,000 stop, nad touto výškou tlak klesal; nad výšku 16,250 stop je křivka výkonu motoru shodná jako při použití 87 oktanového benzínu (výkon je dán plnícím tlakem, přitom plnící tlak +6 psi a více dokáže kompresor motoru Merlin II/III udržet jen do této výšky).
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#123251Verze : 0
Reklama
RAF Museum, Cosford
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#174342Verze : 0
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20323-3.htm
Období | - |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IA |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | SD-H |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 72. peruť RAF [1937-1946] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538105Verze : 0
Aubi
MOD
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20323-3.htm
Období | - |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IA |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K9987 |
Taktické označení / imatrikulace | RB-V |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 66. peruť RAF [1936-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538107Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IA |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | X4382 |
Taktické označení / imatrikulace | LO-G |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 602. peruť RAF [1925-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#538111Verze : 0
Aubi
MOD
Spitfire Mk.IA (RN-D, s/n P9444, c/n 6S/30613)
Science Museum, Londýn
Science Museum, Londýn
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IA |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IA-t87811#653375Verze : 0
MART.in
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.