Main Menu
User Menu

Letov Š-228E

     
Název:
Name:
Letov Š-228E
Originální název:
Original Name:
Letov Š-228E
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1478 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2121 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,20 m
Délka:
Length:
9,50 m
Výška:
Height:
3,20 m
Plocha křídla:
Wing Area:
39,18 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
39,6 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône Mercury VII o výkonu 368 kW/500 hp
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
258 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
230 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,75 min do 4000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7300 m
Dolet:
Range:
800 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
L+K 1998/05.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#23882Verze : 0
Protože už v roce 1931 bylo zřejmé, že ani poslední vývojová verze série Letov Š-X28 označená Š-128 nebyla úplně nejvhodnějším řešením problémů nového letounu, byl druhý prototyp Š-128 vybaven novým motorem Gnome-Rhone Mercure VII doplněným o automaticky stavitelnou dvoupolohovou kovovou vrtuli. Nově modernizovaný letoun byl podroben továním a letovým zkouškám a následným rozhodnutím vedení Letovu byl, doplněný civilní imatrikulací OK-VOT, vyslán 14.9.1931 na předváděcí cestu do pobaltských států. Zde zaujal především posuzovací komisi estonského letectva. Ta vyjádřila o nákup letounu zájem, ovšem pod podmínkou, že bude zlepšena jeho ovladatelnost při provozu na nezpevněných plochách a zvýšena stabilita za letu.

Jako pracovní název pro Š-128 překonstruovaný dle estonských požadavků bylo zvoleno označení Š-128SM. Letoun dostal nový podvozek s hydropneumatickými tlumiči a zvětšenou svislou a vodorovnou ocasní plochu. Překonstruovaný letoun byl po zalétání přeznačen na Š-228. Na základě objednávky potom byly vyrobeny 4 letouny Š-228E pro estonské vojenské letectvo. Původní prototypový letoun byl ponechán v majetku továrny Letov a v únoru 1932 byl pod označením OK-VOU odeslán k další předváděcí cestě do Pobaltí zaměřené především na Finsko. Zde sice o měsíc později havaroval, ale zájem, který ve Finsku vzbudil, dal vzniknout další verzi označené Š-328.

Zdroje:
V. Němeček: Československé letectvo 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#180865Verze : 1
...
Letov Š-228E -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#27360Verze : 0
https://www.airwar.ru/enc/other1/letovs228.html

Letov Š-228E -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#433670Verze : 0
MOD