Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-1b (1942)

Yakovlev Yak-1b (1942)

Яковлев Як-1б (1942)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1b (1942)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1б (1942)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.MM.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-DD.09.1942 built prototype
DD.09.1942-DD.07.1944 serial production (all production Yak-1B)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
273 (with engine VK-105PA)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2347 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2848 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3056 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166,064 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
563 km/h v 4850 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,9 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m
Dolet:
Range:
650 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)
Poznámka:
Note:
Údaje se vztahují k variantě vyráběné jako etalon 1942 (99 až 111. výrobní série).


Stíhací letoun Jak-1 počátkem roku 1942 prošel aerodynamickými testy v tunelu CAGI, kde byl ofukován a na základě těchto zkoušek bylo provedeno několik konstrukčních úprav, které umožnily mírný nárůst rychlosti. Nová verze byla označena jako JAK-7B
Od 99. výrobní série byly vybaveny kapkovitou kabinou. První výrobní série poháněl ještě motor VK-105PA, později, když byl k dispozici, byl použit výkonnější VK-105PF. Důležitá byla také úprava výzbroje – byly odstraněny oba kulomety ŠVAK a nahradil je jeden velkorážný kulomet UBS.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
https://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
https://hobbyport.ru/avia/yak_1.htm
https://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#467982Verze : 0
MOD
Jakovlev Jak-1B


Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikla v srpnu 1942. První sériové kusy byly vyrobeny již v říjnu 1942. Vojskovými zkouškami procházela modifikace Jak-1B od 10. prosince 1942 do 28. ledna 1943 u 32. GIAP a 176. IAP. Dle záznamů bylo celkem 58 strojů Jak-1B ve 38 vzdušných soubojích konfrontováno s různými letouny nepřítele. Piloti Jaků sestřelili 25 strojů protivníka a při tom ztratili jen 6 svých Jaků.


Oproti svému předchůdci měl Jak-1B sníženou hřbetní část trupu za kabinou a nově vyprojektovaná kabina dostala nový kapkovitý tvar. Uvnitř kabiny bylo instalováno zrcátko umožňující sledování zadní polosféry. To všechno výrazně zlepšilo výhled pilota. Další změna se týkala střelecké výzbroje letounu. Dříve používaný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm byl nahrazen podstatně účinnějším velkorážním kulometem UBS ráže 12,7 mm. Výzbroj Jaku-1B se tedy skládala z jednoho 20 mm kanónu ŠVAK střílejícím dutou hřídelí vrtule se 120 (později 140) náboji a jednoho velkorážního kulometu UBS ráže 12,7 mm s 200 (později 240) náboji.


Letoun byl nejprve vybaven motorem VK-105PA o výkonu 772 kW / 1 050 k (letouny prvních sérií). Do dalších strojů již byl instalován výkonnější motor VK-105PF o výkonu 868 kW (1180 k), se kterým Jak-1B dosahoval ve výškách maximální rychlosti 592 km/h. U země dosahoval letoun Jak-1B maximální rychlosti kolem 530 km/h. Do většiny strojů se montovaly jen rádiové přijímače RSI-4 a jen na každý desátý (dalo by se říci - velitelský) pak i rádiový vysílač RSI-3.


Celkem bylo vyrobeno 4 461 ks letounů Jak-1 ve verzi B. Z tohoto počtu bylo 273 ks vybaveno motorem VK-105PA a dalších 4 188 ks pak motorem VK-105PF.



Pozn.
GIAP ... Gvardějskij Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Gardový stíhací letecký pluk
IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk




Zdroje k verzím Jak-1:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- www.topsid.com
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
- https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#262918Verze : 0
Štartovanie motoru, snímka nedatovaná. Všimnite si koberčeky prehodené cez krídlo, slúžiace pre pohyb mechanikov bez poškodenia povrchovej úpravy krídla.


air-monger.com

Jakovlev Jak-1b (1942) -


Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#537182Verze : 2
MOD
Jakovlev Jak-1B


Zdroj : www.airwar.ru
Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#304304Verze : 0
Stroj V. I. Šiškina - velitele 291. stíhacího leteckého pluku.


Yakovlev Yak-1b Side view by Basil Zolotov
Jakovlev Jak-1b (1942) - Source : https://basilzolotov.com

Source : https://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#318379Verze : 1
MOD
Jakovlev Jak-1B


Jsem autorem výkresu dle předlohy ...
Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#262917Verze : 0