Main Menu
User Menu

A27L Cruiser Tank Mk VIII Centaur I

     
Název:
Name:
A27L Cruiser Tank Mk VIII Centaur I
Originální název:
Original Name:
A27L Cruiser Tank Mk VIII Centaur I
Kategorie:
Category:
křižníkový tank
Výrobce:
Producer:
(všechny verze / all versions)
Leyland Motors Ltd., Leyland
London Midland and Scottish Railway Company, ?
English Electric Co. Ltd., ?
Harland & Wolff Ltd., Belfast
John Fowler & Co. Ltd., Leeds
Morris Motors Ltd., ?
Nuffield Mechanization & Aero Ltd., Birmingham
Ruston-Bucyrus Ltd., ?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1945 (všechny verze / all versions)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1821 (všechny verze / all versions)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.06.1942
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
28848 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6350 mm
Délka korby:
Hull Length:
6350 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2896 mm
Celková výška:
Overall Height:
2489 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Šířka pásu:
Track Width:
356 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
20 - 76 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Nuffield Liberty Mk V
- vidlicový
- benzínový, vodou chlazený
- počet válců: 12
Výkon:
Power:
294.6 kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Merrit-Brown
- manuální převodovka
- počet stupňů: 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
44 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
26 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
266 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2.29 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.91 m
Brodivost:
Fording Depth:
0.91 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
OQF 6 pounder
- ráže: 57 mm
- zásoba munice: 64 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
1x - 2x kulomet BESA
- ráže: 7,92 mm
- zásoba munice: 4950 nábojů
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Tank, Cruiser, Mk VIII, Centaur I (A27L)
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/A27L-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Centaur-I-t73210#259592Verze : 0
MOD
A27L Cruiser Tank Mk VIII Centaur



Historie vzniku
Při vývoji těžkého bitevního tanku A27M Cromwell došlo ke zpoždění vývoje a výroby v důsledku nedokončeného vývoje nového motoru Meteor odvozeného od leteckého motoru Merlin. Byl tedy zadán vývoj a výroba druhého prozatímního modelu A27L Centaur.
Hlavní odpovědnost za vývoj a výrobu převzala v září 1941 od firmy Nuffield Mechanisation & Aero firma Birmingham Railway Carriage and Wagon Company, která tuto zakázku předala v listopadu téhož roku firmě Leyland. Ta se starala především o pojezdové ústrojí a pásy, zatímco pohonnými jednotkami se zabývala společnost Morris Engines a převodovým ústrojím firma David Brown. První prototyp byl dokončen v červnu 1942 a byl prakticky shodný s připravovaným tankem Cromwell, jen jako pohon mu sloužil motor Liberty o výkonu 295 kW (395 HP). Jeho motorový prostor však byl zkonstruován tak, aby do něj šlo namontovat oba uvažované motory a tak, když byl v roce 1943 motor Meteor dokončen, bylo u mnoha tanků Centaur přistoupeno k výměně motorů a tanky Centaur pak byly přeznačeny na Cromwell X.
Původní označení nového tanku bylo Cromwell II, ale krátce poté bylo rozhodnuto, že označení Cromwell ponesou pouze tanky vybavené motorem Meteor.



Charakteristika a konstrukce
Zcela klasické konstrukce s věží (nýtovanou ? z kolmých plátů) otočnou o 360°, motorem na konci korby a Christieho typem tlumení podvozku bez vratných kladek.



Bojová služba
Tanky typu Centaur byly používány především jako výcvikové. Bojových operací se zúčastnilo jen několik z nich po úpravě na speciální vozidla. Především na pohyblivé dělostřelecké pozorovatelny, jeřáby a obrněné buldozery. Dělostřelecké pozorovatelny měly kanón nahrazen jen maketou a na uvolněné místo byla nainstalováno další radiovybavení.
A27L Cruiser Tank Mk VIII Centaur I -


URL : https://www.valka.cz/A27L-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Centaur-I-t73210#170983Verze : 0