Main Menu
User Menu

V-4/40 (experimentální tank)

(Straussler tank)

V-4 (vontató 4 - tahač, typ 4)


Vznik experimentálního vozidla V-4 je zahalen tajemstvím, jedno je však jisté, že návrh vzešel z britské továrny Straussler Mechanisation Ltd.


Vozidlo V-4 nebylo první, u kterého byl navržen podvozek strausslerovy soustavy. Jeho předchůdcem byly dva stroje V-2 a V-3 z let 1933-1935.


Autorem technického řešení byl geniální britský konstruktér maďarského původu Nicholas Straussler (06.08.1891-03.06.1966), který v roce 1936 nechal vyhotovit prototyp V-4 i jeho následné úpravy v maďarské firmě Weiss Manfréd Rt. (dále WM). Některé prameny mluví o čtyřech vozidlech, ale studie archiváře Attily Bonhardta uvádí, že byl vyroben pouze jeden kus, který byl nejméně jednou přestavěn podle žádosti zákazníka.


Toto vozidlo bylo v roce 1936 předvedeno v Itálii a pravděpodobně i v Británii. Po jeho návratu bylo přestavěno podle požadavku maďarského ministerstva vojenství na jaře roku 1938 a přejmenováno na V-4/40. Následné zkoušky vozidla však dopadly katastrofálně. Bylo zjištěno, že vozidlo je velmi vratké a těžké. Také jeho jízdní vlastnosti byly velmi špatné a znemožňovaly mířenou střelbu. Stručně řečeno, jeho výkony byly horší než si armáda původně slibovala, proto nedošlo k zavedení V-4/40 do výzbroje maďarské armády.


Některé prameny také uvádějí, že tank V-4/40 byl ukořistěn Rudou armádou v roce 1945.


Základní údaje o starší verzi V-4
- návrh konstrukce: Straussler Mechanisation Ltd., Coventry, Velká Británie
- výrobce: WM, Maďarsko
- rok výroby: 1936
- celkem vyrobeno: 1 prototyp (jiné údaje mluví o 4 prototypech)
- osádka: 3 osoby
- hmotnost: 10 Mg (tun)


Rozměry
- délka: nezjištěna
- šířka: nezjištěna
- výška: nezjištěna
- světlá výška: nezjištěna


Pohonná jednotka


Pro 1. verzi
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 13,2 kW/Mg (18 k/t)


Pro 2. verzi
- výrobce, typ: Alvis, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 6 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: neuveden
- výkon: 117,7 kW (160 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 11,8 kW/Mg (16 k/t)


Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 1x II (celkem 2 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden


Ostatní jízdní výkony byly shodné s níže popsanou přestavbou tanku pro maďarskou armádu.


Základní údaje o přestavbě na verzi V-4/40
- osádka: 4 osoby
- hmotnost: 12 Mg (tun)


Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 2x II (celkem 4 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: 6000 nábojů


Pancéřování až 26 mm


Pohonná jednotka
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)


Výkony
- max. rychlost na vozovce: 46 km/h
- max. rychlost v terénu: 32 km/h
- měrný výkon: 11 kW/Mg (15 k/t)
- měrný tlak: 0,69 MPa (0,7 kp/cm2)
- svah: 66% (30°)
- výstupnost: 0,8 m
- brod: 1,4 m


Poznámka
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.


Zdroj
Attila Bonhardt, Gyula Sárhidai, László Winkler, ilustrace László Benczúr a Iván Bajtos: A Magyar Királyi Honvédég fegyverzete, vydavatel Zrínyi Kiadó, Budapešť 1992, ISBN 963-327-182-7


Lajos a Ottó Haris: Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből az Osztrák-Magyar Monarchia keretein belül és Magyarországon az 1920-1940, časopis Haditechnika 2004, č. 2 a 3, ISSN 0230-6891


Michail Barjatinskij: Tanki Chonvjedšjega, časopis Bronjekoljekcija 2005, č. 3, ISSN nemá


Csaba Becze, ilustrace Mariusz Filipiuk: Magyar Steel, vydavatel Stratus s.c., Sandomierz 2006, ISBN 978-83-89450-29-6


Internet
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Straussler
https://hworldwar2.weebly.com/vehicles.html
https://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/ (Great Britain, Hungaria)
www.arcanum.hu
(přepis práce pánů: Lajose a Ottó Harise)
www.forum.panzer-archiv.de
www.freebase.com
www.haditechnika.hu
www.palba.cz
www.warwick.ac.uk
https://www.wwiivehicles.com/hungary/default.asp

Tank V-4, obrázek převzat z Panzer-archiv.
URL : https://www.valka.cz/V-4-40-experimentalni-tank-t70779#312920Verze : 0
MOD
Zdroj:
https://hworldwar2.weebly.com/vehicles.html
forum.axishistory.com

Tank V-4/40.

Tank V-4.
URL : https://www.valka.cz/V-4-40-experimentalni-tank-t70779#249429Verze : 0
Straussler V-4


Výroba - 4 prototypy (neuspěl v roce 1938 v nabídce pro Maďarské MO)
Délka - 5,00 m
Šířka - 2,70 m
Výška - 2,75 m
Hmotnost - 11 tun
Osádka - 4 muži
Motor - 2x Manfred Weiss (2x160 hp)
Rychlost - 50 km/h
Výzbroj - 1x 37mm
2x 8 mm
S přídavnými plováky obojživelný, jeden exemplář snad v depozitáři v Kubince.


Zdroj:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I. část


Poznámka
Přiložená fotografie byla odstraněna, protože nezobrazovala popisované vozidlo V-4.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/V-4-40-experimentalni-tank-t70779#312476Verze : 0
MOD
Rekonstrukce vzhledu experimentálních tanků od Ivana Bajtoše.


Poznámka
Použité vyobrazení převzato z knihy: A Magyar Királyi Honvédég fegyverzete (viz výše).

Tank V-4, rekonstrukce Ivana Bajtoše.

Tank V-4/40, rekonstrukce Ivana Bajtoše.
URL : https://www.valka.cz/V-4-40-experimentalni-tank-t70779#313006Verze : 0
MOD