V-4 (vontató 4 - tahač, typ 4)
Vznik experimentálního vozidla V-4 je zahalen tajemstvím, jedno je však jisté, že návrh vzešel z britské továrny Straussler Mechanisation Ltd.
Vozidlo V-4 nebylo první, u kterého byl navržen podvozek strausslerovy soustavy. Jeho předchůdcem byly dva stroje V-2 a V-3 z let 1933-1935.
Autorem technického řešení byl geniální britský konstruktér maďarského původu Nicholas Straussler (06.08.1891-03.06.1966), který v roce 1936 nechal vyhotovit prototyp V-4 i jeho následné úpravy v maďarské firmě Weiss Manfréd Rt. (dále WM). Některé prameny mluví o čtyřech vozidlech, ale studie archiváře Attily Bonhardta uvádí, že byl vyroben pouze jeden kus, který byl nejméně jednou přestavěn podle žádosti zákazníka.
Toto vozidlo bylo v roce 1936 předvedeno v Itálii a pravděpodobně i v Británii. Po jeho návratu bylo přestavěno podle požadavku maďarského ministerstva vojenství na jaře roku 1938 a přejmenováno na V-4/40. Následné zkoušky vozidla však dopadly katastrofálně. Bylo zjištěno, že vozidlo je velmi vratké a těžké. Také jeho jízdní vlastnosti byly velmi špatné a znemožňovaly mířenou střelbu. Stručně řečeno, jeho výkony byly horší než si armáda původně slibovala, proto nedošlo k zavedení V-4/40 do výzbroje maďarské armády.
Některé prameny také uvádějí, že tank V-4/40 byl ukořistěn Rudou armádou v roce 1945.
Základní údaje o starší verzi V-4
- návrh konstrukce: Straussler Mechanisation Ltd., Coventry, Velká Británie
- výrobce: WM, Maďarsko
- rok výroby: 1936
- celkem vyrobeno: 1 prototyp (jiné údaje mluví o 4 prototypech)
- osádka: 3 osoby
- hmotnost: 10 Mg (tun)
Rozměry
- délka: nezjištěna
- šířka: nezjištěna
- výška: nezjištěna
- světlá výška: nezjištěna
Pohonná jednotka
Pro 1. verzi
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 13,2 kW/Mg (18 k/t)
Pro 2. verzi
- výrobce, typ: Alvis, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 6 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: neuveden
- výkon: 117,7 kW (160 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 11,8 kW/Mg (16 k/t)
Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 1x II (celkem 2 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
Ostatní jízdní výkony byly shodné s níže popsanou přestavbou tanku pro maďarskou armádu.
Základní údaje o přestavbě na verzi V-4/40
- osádka: 4 osoby
- hmotnost: 12 Mg (tun)
Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 2x II (celkem 4 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: 6000 nábojů
Pancéřování až 26 mm
Pohonná jednotka
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)
Výkony
- max. rychlost na vozovce: 46 km/h
- max. rychlost v terénu: 32 km/h
- měrný výkon: 11 kW/Mg (15 k/t)
- měrný tlak: 0,69 MPa (0,7 kp/cm2)
- svah: 66% (30°)
- výstupnost: 0,8 m
- brod: 1,4 m
Poznámka
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
Attila Bonhardt, Gyula Sárhidai, László Winkler, ilustrace László Benczúr a Iván Bajtos: A Magyar Királyi Honvédég fegyverzete, vydavatel Zrínyi Kiadó, Budapešť 1992, ISBN 963-327-182-7
Lajos a Ottó Haris: Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből az Osztrák-Magyar Monarchia keretein belül és Magyarországon az 1920-1940, časopis Haditechnika 2004, č. 2 a 3, ISSN 0230-6891
Michail Barjatinskij: Tanki Chonvjedšjega, časopis Bronjekoljekcija 2005, č. 3, ISSN nemá
Csaba Becze, ilustrace Mariusz Filipiuk: Magyar Steel, vydavatel Stratus s.c., Sandomierz 2006, ISBN 978-83-89450-29-6
Internet
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Straussler
http://hworldwar2.weebly.com/vehicles.html
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/ (Great Britain, Hungaria)
www.arcanum.hu
(přepis práce pánů: Lajose a Ottó Harise)
www.forum.panzer-archiv.de
www.freebase.com
www.haditechnika.hu
www.palba.cz
www.warwick.ac.uk
http://www.wwiivehicles.com/hungary/default.asp
Tank V-4, obrázek převzat z Panzer-archiv.
Vznik experimentálního vozidla V-4 je zahalen tajemstvím, jedno je však jisté, že návrh vzešel z britské továrny Straussler Mechanisation Ltd.
Vozidlo V-4 nebylo první, u kterého byl navržen podvozek strausslerovy soustavy. Jeho předchůdcem byly dva stroje V-2 a V-3 z let 1933-1935.
Autorem technického řešení byl geniální britský konstruktér maďarského původu Nicholas Straussler (06.08.1891-03.06.1966), který v roce 1936 nechal vyhotovit prototyp V-4 i jeho následné úpravy v maďarské firmě Weiss Manfréd Rt. (dále WM). Některé prameny mluví o čtyřech vozidlech, ale studie archiváře Attily Bonhardta uvádí, že byl vyroben pouze jeden kus, který byl nejméně jednou přestavěn podle žádosti zákazníka.
Toto vozidlo bylo v roce 1936 předvedeno v Itálii a pravděpodobně i v Británii. Po jeho návratu bylo přestavěno podle požadavku maďarského ministerstva vojenství na jaře roku 1938 a přejmenováno na V-4/40. Následné zkoušky vozidla však dopadly katastrofálně. Bylo zjištěno, že vozidlo je velmi vratké a těžké. Také jeho jízdní vlastnosti byly velmi špatné a znemožňovaly mířenou střelbu. Stručně řečeno, jeho výkony byly horší než si armáda původně slibovala, proto nedošlo k zavedení V-4/40 do výzbroje maďarské armády.
Některé prameny také uvádějí, že tank V-4/40 byl ukořistěn Rudou armádou v roce 1945.
Základní údaje o starší verzi V-4
- návrh konstrukce: Straussler Mechanisation Ltd., Coventry, Velká Británie
- výrobce: WM, Maďarsko
- rok výroby: 1936
- celkem vyrobeno: 1 prototyp (jiné údaje mluví o 4 prototypech)
- osádka: 3 osoby
- hmotnost: 10 Mg (tun)
Rozměry
- délka: nezjištěna
- šířka: nezjištěna
- výška: nezjištěna
- světlá výška: nezjištěna
Pohonná jednotka
Pro 1. verzi
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 13,2 kW/Mg (18 k/t)
Pro 2. verzi
- výrobce, typ: Alvis, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 6 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: neuveden
- výkon: 117,7 kW (160 k)
- u vozidla by tím byl docílen měrný výkon: 11,8 kW/Mg (16 k/t)
Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 1x II (celkem 2 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
Ostatní jízdní výkony byly shodné s níže popsanou přestavbou tanku pro maďarskou armádu.
Základní údaje o přestavbě na verzi V-4/40
- osádka: 4 osoby
- hmotnost: 12 Mg (tun)
Výzbroj
- dělo, ráže, typ: 4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors (licenční výrobek)
- dělo, počet: 1x
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: neuveden
- kulomety, ráže, typ: 8 mm űrméretű géppuska 34A.M - soustava Gebauer
- kulomety uspořádání: 2x II (celkem 4 hlavně)
- střelivo, ráže, rozměry: nezjištěny
- střelivo, počet: 6000 nábojů
Pancéřování až 26 mm
Pohonná jednotka
- výrobce, typ: WM, bez upřesnění typu
- provedení motoru: 8 válcový, čtyřtaktní, benzínový
- obsah válců: 7,24 dm3
- výkon: 132,4 kW (180 k)
Výkony
- max. rychlost na vozovce: 46 km/h
- max. rychlost v terénu: 32 km/h
- měrný výkon: 11 kW/Mg (15 k/t)
- měrný tlak: 0,69 MPa (0,7 kp/cm2)
- svah: 66% (30°)
- výstupnost: 0,8 m
- brod: 1,4 m
Poznámka
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
Attila Bonhardt, Gyula Sárhidai, László Winkler, ilustrace László Benczúr a Iván Bajtos: A Magyar Királyi Honvédég fegyverzete, vydavatel Zrínyi Kiadó, Budapešť 1992, ISBN 963-327-182-7
Lajos a Ottó Haris: Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből az Osztrák-Magyar Monarchia keretein belül és Magyarországon az 1920-1940, časopis Haditechnika 2004, č. 2 a 3, ISSN 0230-6891
Michail Barjatinskij: Tanki Chonvjedšjega, časopis Bronjekoljekcija 2005, č. 3, ISSN nemá
Csaba Becze, ilustrace Mariusz Filipiuk: Magyar Steel, vydavatel Stratus s.c., Sandomierz 2006, ISBN 978-83-89450-29-6
Internet
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Straussler
http://hworldwar2.weebly.com/vehicles.html
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/ (Great Britain, Hungaria)
www.arcanum.hu
(přepis práce pánů: Lajose a Ottó Harise)
www.forum.panzer-archiv.de
www.freebase.com
www.haditechnika.hu
www.palba.cz
www.warwick.ac.uk
http://www.wwiivehicles.com/hungary/default.asp
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Tank V-4, obrázek převzat z Panzer-archiv.