Název: Name: | Supermarine Scapa Mk.I | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Scapa Mk.I | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.MM.1936 Supermarine Aviation Works (Vickers) Ltd., Woolston | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1934-DD.MM.1936 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 15 (S1648, K4191/K4200, K4565, K7304/K7306) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 08.07.1932 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4550 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7294 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 22.86 m | |
Délka: Length: | 16.15 m | |
Výška: Height: | 6.4 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 120.77 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Kestrel IIIMS o výkonu 392 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 226.9 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3.2 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4724 m | |
Dolet: Range: | 1609.3 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 3x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm 453 kg pum | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Hancock, Bill. Directory of Britain´s Military Aircraft Volume 2. The History Press, Stroud 2010. ISBN 978-0-7524-7532-8. http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Scapa www.jaapteeuwen.com www.historyofwar.org |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.jaapteeuwen.com
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Scapa-Mk-I-t57482#207545Verze : 0
Michal Rak
MOD
Supermarine Scapa
Po zkušenostech s konstrukcí třímotorových létajících člunů (Nanuk - Solent - Southampton X) dospěl šéfkonstruktér R. J. Mitchell ke konstatování, že z hlediska poměru výkonu a hydro- i aerodynamických vlastností je nejvhodnější formou létajících člunů dvoumotorová koncepce. Z prací na ní vzešel prototyp Southampton IV. Jeho trup byl podroben pečlivým testům pro optimalizaci vlastností jak při pohybu na vodní hladině, tak v letu. Po přijetí specifikace 19/33 se dostal do produkce pod novým označením Supermarine Type 221 a kódovým jménem Scapa. Letoun byl určen k dálkovému průzkumu (general reconnaisance).
Trup byl celokovové konstrukce. Křídla a ocasní plochy měly kovovou konstrukci s plátěným potahem, opatřeným ochranným nátěrem. V období let 1934 - 36 následovalo prototyp ještě 14 sériových letounů. Produkce byla potom ukončena ve prospěch jeho následovníka - typu 230 - Supermarine Stranraer. Vyrobené letouny Scapa sloužily u Sq. číslo 202, 204, 228 a 240 až do roku 1938, kdy byly jako zastaralé vyřazeny. 3 kusy také sloužily u výcvikových jednotek, kde vydržely až do srpna 1940. Pravděpodobně v době války již nevzlétly.
Motory pohánějící dvoulisté vrtule byly podvěšeny pod horním křídlem, přístup k nim umožňoval žebřík, vedoucí od hřbetu trupu k centroplánu horního křídla. Osádku tvořilo 5 letců - 2 piloti v zakryté kabině se sedadly vedle sebe, 3 střelci, rozložení po vzoru předchozího Southamptonu po jednom na přídi, hřbetě trupu a ocasní části. Pro snadnější manipulaci na zemi bylo možné použít i přídavný podvozek.
Vyrobeno celkem 1 prototyp a 14 sériových kusů.
Prameny:
www.jaapteeuwen.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Scapa
warships.web4u.cz
https://www.airwar.ru/enc/other1/scapa.html
https://www.airwar.ru/enc/other1/stranrear.html
pramen - v textu
pramen - v textu
Po zkušenostech s konstrukcí třímotorových létajících člunů (Nanuk - Solent - Southampton X) dospěl šéfkonstruktér R. J. Mitchell ke konstatování, že z hlediska poměru výkonu a hydro- i aerodynamických vlastností je nejvhodnější formou létajících člunů dvoumotorová koncepce. Z prací na ní vzešel prototyp Southampton IV. Jeho trup byl podroben pečlivým testům pro optimalizaci vlastností jak při pohybu na vodní hladině, tak v letu. Po přijetí specifikace 19/33 se dostal do produkce pod novým označením Supermarine Type 221 a kódovým jménem Scapa. Letoun byl určen k dálkovému průzkumu (general reconnaisance).
Trup byl celokovové konstrukce. Křídla a ocasní plochy měly kovovou konstrukci s plátěným potahem, opatřeným ochranným nátěrem. V období let 1934 - 36 následovalo prototyp ještě 14 sériových letounů. Produkce byla potom ukončena ve prospěch jeho následovníka - typu 230 - Supermarine Stranraer. Vyrobené letouny Scapa sloužily u Sq. číslo 202, 204, 228 a 240 až do roku 1938, kdy byly jako zastaralé vyřazeny. 3 kusy také sloužily u výcvikových jednotek, kde vydržely až do srpna 1940. Pravděpodobně v době války již nevzlétly.
Motory pohánějící dvoulisté vrtule byly podvěšeny pod horním křídlem, přístup k nim umožňoval žebřík, vedoucí od hřbetu trupu k centroplánu horního křídla. Osádku tvořilo 5 letců - 2 piloti v zakryté kabině se sedadly vedle sebe, 3 střelci, rozložení po vzoru předchozího Southamptonu po jednom na přídi, hřbetě trupu a ocasní části. Pro snadnější manipulaci na zemi bylo možné použít i přídavný podvozek.
Vyrobeno celkem 1 prototyp a 14 sériových kusů.
Prameny:
www.jaapteeuwen.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Scapa
warships.web4u.cz
https://www.airwar.ru/enc/other1/scapa.html
https://www.airwar.ru/enc/other1/stranrear.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen - v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen - v textu
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Scapa-Mk-I-t57482#207900Verze : 1
Reklama
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft26195.htm
Období | - |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Scapa Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K4200 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 202. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1935 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Scapa-Mk-I-t57482#538040Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.