Main Menu
User Menu

Suchoj Su-30MK [kód NATO: Flanker-F]

Sukhoi Su-30MK / Сухой Су-30МК

     
Název:
Name:
Suchoj Su-30MK
Originální název:
Original Name:
Сухой Су-30МК
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.2003-DD.MM.2003 OAO Korporace Irkut, Irkutsk
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2003-DD.MM.2003
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (sériové letouny / production aeroplanes)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1993
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
24900 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
34500 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,698 m
Délka:
Length:
21,935 m
Výška:
Height:
6,357 m
Plocha křídla:
Wing Area:
62,037 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Saturn AL-31F (Сатурн АЛ-31Ф)
- maximální tah bez přídavného spalování: 74,53 kN
- maximální tah s přídavným spalováním: 122,58 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- vnitřní: 9640 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2125 km/h v 11000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
17300 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3000 km
Výzbroj:
Armament:
kanón GŠ-301 se zásobou 150 nábojů

maximální hmotnost výzbroje 8000 kg na 12 závěsnících

výzbroj:
6x R-27R1 / R-27ER1
2x R-27T1 / R-27ET1
2x R-27P / R-27EP
6x R-73E
6x RVV-AE

32x FAB-100
28x FAB-250
8x RBK-500
8x ZB-500
6x KAB-500Kr
5x KAB-1500Kr
5x KAB-1500L

4x B-8M1
4x B-13L

2x Ch-59ME
6x Ch-31P
6x Ch-29TE
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
kódové označení NATO: Flanker-F
maximální Machovo číslo: 2,0
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.: Su-27, Midland, 2007
https://www.airwar.ru/enc/fighter/su30mk.html
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-30MK-kod-NATO-Flanker-F-t54725#369960Verze : 0
MOD
Suchoj Su-30M je odvozen z verze Suchoj Su-30 a je víceúčelovou variantou tohoto typu. Stejně jako Su-30 je dvoumístný. Velký důraz je kladen zejména na boj proti pozemním cílů, tento letoun může nést široké spektrum protizemní výzbroje. Schopnosti stroje ve vzdušném boji jsou hodnoceny výborné.
Su-30M má k dispozici pro výzbroj až 12 závěsných bodů. Může kromě výzbroje základní verze navíc nést i protizemní Ch-29T (AS-14 Kedge), Ch-31P (AS-17 Krypton), Ch-59M (AS-13 Kingbolt), Ch-23 (AS-7 Kerry), Ch-25ML (AS-10 Karen), Ch-58 (AS-11 Kitler), Ch-25MP (AS-12 Kegler), Ch-59 (AS-13 Kingbolt), Ch-29 (AS-14 Kedge) a Ch-31 (AS-17 Krypton).


Exportní označení tohoto typu je Su-30MK a byl exportován do řady zemí v různých modifikacích. Podle jednotlivých exportních variant je za MK ještě vždy přidáno další písmeno, značící stát, pro který je varianta určena. Jednotlivé varianty se pak liší zejména avionikou, ale při dalších modernizacích je možné zaměnit i motory, případně letoun modifikovat přidáním kachních plošek.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-30MK-kod-NATO-Flanker-F-t54725#202000Verze : 0
MOD
Nákupy a prodeje strojů Su-30M/Su-30MK v posledních letech:
Zatím největší ruskou exportní leteckou zakázkou se stala dohoda s Indií o výrobě 140 Su-30MKI v licenci za cenu 3 miliardy USD.


Čína zakoupila 76 kusů Su-27SK/UBK (čínské označení J-11) a následně také 100 kusů Su-30MKK. Obě dodávky samozřejmě mířily k čínskému letectvu (People's Liberation Army Air Force). Su-27SK se také v Číně stavěly.


Venezuela nakoupila 24 kusů Su-30MK Flanker-C za cenu 1.5 miliardy USD. První dva kusy mají být dodány do konce roku 2006, všechny stroje pak do konce července 2008.


Ve společnosti Suchoj v současnosti probíhají testy letounů Su-30MKM pro Malajsii. Jsou testovány dva předsériové letouny, které byly původně postaveny v továrně v Irkutsku v letech 2000 a 2001. V roce 2006 došlo k jejich úpravě do konfigurace pro Malajsii.
Tyto události samozřejmě souvisí s kontraktem podepsaným v srpnu 2003 na dodání Su-30MKM pro Malajské královské letectvo (Royal Malajsian Air Force - RMAF). Smlouva zahrnuje dodávku 18 letounů Su-30MKM (a další doprovodné služby) za cenu 0.9 miliardy USD, dodávka se uskuteční v letech 2007 a 2008.
Hlavní systémy, stejně jako trup a motory, budou shodné s letouny dodanými Indii jako Su-30MKI.
Avionika bude ovšem zčásti jiná (zejména budou nahrazeny izraelské systémy, které byly v indických strojích). Například systém elektronických protiopatření ECM (Electronic Countermeasures) bude nahrazen systémy z Ruska a Jihoafrické republiky. Právě tyto systémy jsou testovány v probíhajících zkušebních letech. Patří mezi ně výstražný systém MAW-300 pro detekci proti nosiči odpálených střel (MAWS - Missile Approach Warning System). Su-30MKM budou nést celkem 6 senzorů tohoto systému.
Dalšími nově použitými systémy jsou LWS-310, což je systém pro detekci ozáření laserem (Laser Illumination Warning System - LIWS), celkem 4 senzory na letadle, a systém pro řízení elektronického boje EWC (Electronic Warfare Controller), ten byl vyvinut společností South African SAAB Avitronics, což je součást konsorcia SAAB Group.
Zbylé systémy pro ECM budou ruské, sem patří systémy pro elektronický průzkum (electronic intelligence), rušič (jammer) a vypouštěče klamných cílů (chaff/flare dispenser). SAAB Avitronics nejdříve v roce 2005 dodala firmě Suchoj makety systémů, o rok později dodala funkční přístroje. Zatím žádný stroj z rodiny Su-27 nebyl vybaven podobnými přístroji pracujícími v pásmu ultrafialového světla a v laserové oblasti. Na konci roku 2006 a dále v roce 2007 bude probíhat výroba produkčních strojů pro malajské letectvo v továrně v Irkutsku.


10.října 2006 poprvé vzletěl desátý sériový Su-30MKI-3 vyrobený v rámci licence závodem Hindustan Aerospace Ltd. v Nasiku Celkem se předpokládá výroba
140-ti kusů pro indické letectvo.


zdroj: AFM December 2006, archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-30MK-kod-NATO-Flanker-F-t54725#202005Verze : 0
MOD
Su-30MK ("01", TS-3001) krátce po dodání z Ruska na letecké základně Lanuma Iswahuydi, srpen 2003. Uživatelem obou dvou Su-30MK indonéského letectva se stala 11 Skadron Udara na letišti Hasanuddin (ostrov Celebes / Sulawesi).

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-30MK-kod-NATO-Flanker-F-t54725#369962Verze : 0
MOD