Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-18T

Yakovlev Yak-18T

Яковлев Як-18T

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-18T
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-18T
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1967-DD.MM.1967 Moskevský strojírenský závod Rychlost, Moskva /
DD.MM.1973-DD.MM.2009 Smolenský letecký závod, Smolensk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1973-DD.MM.1982 1.-30. série
DD.MM.1993-DD.MM.2002 31.-35. série
DD.MM.2007-DD.MM.2009 36. série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 Moskva


659 Smolensk:
1973-1982 532
1993-2002 67
2007-2009 60
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1967
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1650 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,16 m
Délka:
Length:
8,35 m
Výška:
Height:
3,40 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,78 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Vedenějev M-14P o výkonu 265 kW/360 k
dvoulistá stavitelná vrtule V-530TA-D35
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
240 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
295 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
250 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Jak-18T predstavuje radikálne prepracovanú konštrukciu pôvodného Jaku-18. Lietadlo je štvormiestne, pričom osádka sedí za sebou v usporiadaní 2+2. Lietadlo bolo pôvodne vyvinuté pre Aeroflot, pre výcvik pilotov, zachováva si však akrobatické vlastnosti svojho predchodcu a je jednoduché na pilotáž. Výroba lietadla sa zastavila v 80-tych rokoch, keď Aeroflot začal s výcvikom pilotov na L-410. Mnohé lietadlá boli vyradené. Slava Kondratiev, jeden z pôvodných konštruktérov obnovil v roku 1992 výrobu, a pokračoval vo vývoji novou verziou SM2000.
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Luranc, Zbigniew. Samolot szkolno-treningowy Jak-18, TBiU Nr.145. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1991.
Němeček, Václav. Jakovlev Jak-18T, L+K 1977/15.
PRIŠKOĽNIK, V.L. (ПРИШКОЛЬНИК, В.Л.); JANKEVIČ, J.I. (ЯНКЕВИЧ, Ю. И.): Samoľjot Jak-18T, Konstrukcija i exploatacija (Самолет Як - 18Т Конструкция и эксплуатация), 1978, Moskva, Transport, s. 136
ruslet.webnode.cz
www.airliners.net
https://www.aero-concept.com/fiches/18T.html
https://www.russianaeros.com/yak18Tproduct.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-18T-t49429#191582Verze : 1
Tohto roku priletel na Letecký deň Sládkovičovo ´09 Jak-18T v maďarskom markingu.


foto: absik
Jakovlev Jak-18T - Na stojánke

Na stojánke
Jakovlev Jak-18T - Regionálny znak a imatrikulácia

Regionálny znak a imatrikulácia
Jakovlev Jak-18T - Pohľad do kokpitu

Pohľad do kokpitu
Jakovlev Jak-18T - Nápisy

Nápisy
Jakovlev Jak-18T - Účastník leteckej rally (pravá strana)

Účastník leteckej rally (pravá strana)
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-18T-t49429#312304Verze : 0
trojpohľadový výkres



zdroj:
www.airwar.ru

Jakovlev Jak-18T -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-18T-t49429#312350Verze : 0
MOD
VIP hosťom bol na Leteckom dni 01.05.2009 slovenský kozmonaut Ivan Bella, dostal aj možnosť zalietať si na mieste 2.pilota Jaku 18T.


foto: absik
Jakovlev Jak-18T - Jak-18T na štarte

Jak-18T na štarte
Jakovlev Jak-18T - Nástupné dvere pravej strany pre posádku, za povšimnutie stojí sústava antén na kýlovke
(na krídle manželka I.Bellu, I.Bella na stupačke)

Nástupné dvere pravej strany pre posádku, za povšimnutie stojí sústava antén na kýlovke
(na krídle manželka I.Bellu, I.Bella na stupačke)

Jakovlev Jak-18T - UKW anténa na chrbte trupu, pravé krídlo, dobre vidno policajta podvozku a vyvažovaciu klapku
(kurtovanie posádky)

UKW anténa na chrbte trupu, pravé krídlo, dobre vidno "policajta" podvozku a vyvažovaciu klapku
(kurtovanie posádky)

Jakovlev Jak-18T - Na čelnom bočnom štítku presklenia vetracie okienko, policajt predného podvozku na kapote motora pred deleným čelným štítkom,
typický jakovlevovský vstup vzduchu d ochladiča oleja pri koreni krídla

Na čelnom bočnom štítku presklenia vetracie okienko, "policajt" predného podvozku na kapote motora pred deleným čelným štítkom,
typický "jakovlevovský" vstup vzduchu d ochladiča oleja pri koreni krídla

Jakovlev Jak-18T - Jak-18T na pristátí 
(letecký deň sa konal za silného vetra, v pozadí napriahnutý veterný rukáv)

Jak-18T na pristátí
(letecký deň sa konal za silného vetra, v pozadí napriahnutý veterný rukáv)

URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-18T-t49429#312310Verze : 0