Main Menu
User Menu

Curtiss XP-40Q Warhawk

     
Název:
Name:
Curtiss XP-40Q-3 Warhawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-40Q-3 Warhawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.04.1944-DD.MM.1944 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4086 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.740 m
Délka:
Length:
10.460 m
Výška:
Height:
4.110 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-101 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 988 kW a 1 118,5 kW v h= 1 828 m a později

Allison V-1710-121 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 1 062,6 kW a 1 267,6 kW v h= 7 925 m.
Vrtule čtyřlistá automaticky stavitelná s konstantní rychlostí otáček
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
679.1 km/h v 6248 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
515 km/h v 0 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,33 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,8 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11887 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Colt-Browning M-3 ráže 12,7 mm se zásobou 1 206 nábojů
(Pro případnou sériovou výrobu bylo počítáno s výzbrojí 6x kulomet M-3 ráže 12,7 mm nebo 4x kanón ráže 20 mm)
Uživatelské státy:
User States:
USA
Poznámka:
Note:
Tovární označení Hawk 87X.
Další popis viz historie

Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Ray Wagner, Aircraft Profile No.35 Curtiss P-40 Tomahawk, rok 1967
https://www.p40warhawk.com/Variants/P-40Q.htm
https://home.att.net/~jbaugher1/p40_16.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/p40q.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#170616Verze : 0
MOD
Historie:
Experimentální verze označená XP-40Q, byla postavena ve třech exemplářích, továrna Curtiss-Wright byla při stavbě této verze vedena snahou, aby Warhawk dosáhl obdobných výkonů jako North American P-51D Mustang. Všechny tři prototypy vznikly přestavbou starších letounů, ale provedené úpravy byly natolik zásadní, že výsledné letouny se nepodobaly svým předchůdcům.


První prototyp XP-40Q-1 vznikl adaptací sériového letounu P-40K-10CU (Sn. 42-9987). Nový motor Allison V-1710-121 dosahoval výkonu 1 047 kW především díky dvoustupňovému kompresoru a vstřiku vody a metanolu. Motor poháněl čtyřlistou vrtuli, která podtrhla nový vzhled letounu. Velmi nápadným znakem byla absence velkého chladiče pod motorem, chladiče byly umístěny v kořenech křídel a pod trupem byl plochý, příliš nevystupující chladič. Křídla byly zbavena pumových závěsníků. Kabina byla stejná jako starších Warhawků.


Druhý prototyp XP-40Q-2 byl přestavěn z P-40K-1CU (Sn. 42-45722). Nejmarkantnější odlišností byla instalace kapkovité kabiny, chladící systém byl zprvu shodný s předešlým strojem, ale velmi brzy byl upraven – plochý chladič byl přesunut pod motor, ale byl menší než jaký měly starší verze. V kořenech křídel byl další chladič kapaliny a oleje. Křídlo bylo „zaříznuto“ a tím se zmenšilo rozpětí.


Třetí letoun P-40Q-3 byl téměř shodný s druhým prototypem a byl přestavěn z P-40N-25CU, odlišnost byla pouze v plochém čelním skle, které bylo pancéřované.

Všechny letouny ač byly velmi výkonné, ale do výzbroje USAAF se nedostaly, byly odmítnuty, protože stále nedosahovaly výkonů Mustangu, Lightningu nebo Thunderboltu.



Použité zdroje:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Letectví a kosmonautika 65/1989 č.18, Václav Němeček, Curtiss XP-40Q Warhawk
https://www.airwar.ru/enc/fww2/p40q.html
www.joebaugher.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#428010Verze : 0
MOD
Fotografie poslední a asi nejkrásnější verze z "P-40-tek"
Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#170617Verze : 0
MOD
Diskuse
Jó má něco do sebe. Takovej kříženec mezi P-40 a Mustangem. Hezký letadýlko.
Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#428017Verze : 0