Main Menu
User Menu

Kjúšú K10W1 [Oak]

Kyushu K10W1 / 二式陸上中間練習機 K10W

     
Název:
Name:
Kjúšú K10W1
Originální název:
Original Name:
二式陸上中間練習機 K10W
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
DD.02.1943-DD.08.1944 Japan Aircraft Manufacturing Co., Ltd., Yokohama /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
176:
Watanabe - 26
Nippon - 150
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1476 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2038 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2093 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,360 m
Délka:
Length:
8,836 m
Výška:
Height:
2,840 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,32 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
91,308 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakajima Kotobuki 2 Kai 1 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 441 kW (600 k) a 338 kW (460 k) v h= 2 050 m.
Vrtule dvoulistá, dřevěná s nestavitelným úhlem náběhu o průměru 2 650 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
448 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
282 km/h v 2080 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
222 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4,86 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17,22 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6770 m
Dolet:
Range:
830 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm
Pumový náklad: 4x málá cvičná puma.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
二式陸上中間練習機 K10W1 - Námořní pokračovací cvičný letoun typu 2 (K10W1)
Spojenecké kódové jméno: Oak

Popis v dalším příspěvku.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
https://www.combinedfleet.com/ijna/k10w.htm
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101090Verze : 0
MOD
Kyushu K10W1
二式陆上中间练习机 / - / námořní pokračovací cvičný Type 2


Historie:
Japonské námořní letectvo používalo pro výcvik pilotů takřka výhradně letouny, které byly dílem japonských konstruktérů. V této kategorii byly, od dob Avra 504, vlastně jen dvě vyjímky, první byl Kjúšu K9W1, což byl licenční Bücker Bü 131B Jungmann a druhou vyjímkou byl cvičný letoun K10W1 byl ve své podstatě upravený licenčně vyráběný North American NA-16, který vyráběla malá společnost Watanabe Tekošo, jejíž letecká výroba se později osamostatnila jako Kjúšú.

Japonci nejdříve vyzkoušeli originální NA-16-4R u námořního letectva označený jako KXA1, ten byl poháněn motorem Pratt & Whitney R-965-9CG o výkonu 450 koní a v Japonsku létal od září roku 1937. V prosinci téhož roku továrna Micubiši získala druhý letoun NA-16-4RW, ten byl uznačený jako KXA2. Druhý letoun byl poháněn motorem Wright R-975-E3 o výkonu 500 koní. Oba letouny námořní letectvo intenzivně zkoušelo a na základě těchto zkoušek vydalo specifikace 14-Shi, kterými vyjádřilo své technické požadavky na cvičný letoun pro pokračovací výcvik.


Na základě těchto požadavků byl původní stroj modernizován, námořní letectvo požadovalo vyšší výkony a tak byl instalován motor Nakajima Kotobuki 2 o výkonu 600 koní. Podstatných úprav se dočkaly zejména ocasní plochy (směrovka se posunula vpřed), upravený letoun je námořním letectvem přijat do výzbroje jako: "námořní pokračovací cvičný Type 2". Spojenci přidělili tomuto letounu kodové jméno až po válce, protože se s tímto letounem na bojištích takřka nesetkávali.
Výrobu později převzala společnost Nipon Hikoki Kabushiki Kaisha a vyráběla tento letoun až do konce roku 1944.


Podle pravidel tedy dostal po válce kódové jméno Oak - Dub. (Pro cvičná letadla byla jména stromů)


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101093Verze : 1
MOD
Doplním dvě fotografie
Kjúšú K10W1 [Oak] -


Kjúšú K10W1 [Oak] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101094Verze : 1
MOD
...trojpohledový náčrtek
Kjúšú K10W1 [Oak] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101095Verze : 0
MOD