Kjúšú K10W1 [Oak]

Kyushu K10W1 / 二式陸上中間練習機 K10W
     
Název:
Name:
Kjúšú K10W1 Kyūshū K10W1
Originální název:
Original Name:
二式陸上中間練習機 K10W
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
DD.02.1943-DD.08.1944 Japan Aircraft Manufacturing Co., Ltd., Yokohama /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
176:
Watanabe - 26
Nippon - 150
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1476 kg 3254 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2038 kg 4493 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2093 kg 4614 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,360 m 40ft 6,61in
Délka:
Length:
8,836 m 28ft 11,9in
Výška:
Height:
2,840 m 9ft 3,81in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,32 m2 240.25 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
91,308 kg/m2 18.7 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakajima Kotobuki 2 Kai 1 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 441 kW (600 k) a 338 kW (460 k) v h= 2 050 m.
Vrtule dvoulistá, dřevěná s nestavitelným úhlem náběhu o průměru 2 650 mm.
Nakajima Kotobuki 2 Kai-1 nine-cylinder air-cooled radial engine rated at 592 hp for take-off and 454 hp at 6,825 ft,
driving a two-blade wooden propeller of the diameter 8ft 8,3in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
448 l 98.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
282 km/h v 2080 m 175.2 mph in 6824 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
222 km/h v 1000 m 137.9 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4,86 m/s 956.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17,22 min do 5000 m 17,22 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6770 m 22211 ft
Dolet:
Range:
830 km 515.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm
Pumový náklad: 4x málá cvičná puma.
One fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-gun.
Bomb load: Four small practice bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
二式陸上中間練習機 K10W1 - Námořní pokračovací cvičný letoun typu 2 (K10W1)
Spojenecké kódové jméno: Oak

Popis v dalším příspěvku.
二式陸上中間練習機 K10W1 - Type 2 Land based intermediate trainer K10W1
Allied Code Name: "Oak"

Kyushu K10W1 was one of the exceptions that were based on foreign design, was based on the North American NA-16 basic trainer.
Japanese interest in the NA-16 began in 1937 when Mitsubishi purchased two examples of the aircraft, one powered by a 450hp Pratt & Whitney R-965-9CG engine and one powered by a Wright R-975-E3. Mitsubishi passed the aircraft on to the Japanese navy, which tested them as the KXA1 and KXA2 Navy Experimental Type A Intermediate Trainers. The navy was impressed by the aircraft and decided to purchase a licence to manufacture the aircraft in Japan. Production of the new trainer was entrusted to K.K. Watanabe Tekkosho, and the modified aircraft was designated the Navy Type 2 Intermediate Trainer (K10W1). Watanabe was later renamed Kyushu, and the aircraft is normally referred to as the Kyushu K10W1, although the company letter remained 'W'.
The K10W1 replaced the earlier K5Y1 as the standard intermediate trainer in the Japanese Navy, although by the time it entered service the navy was rarely able to give its pilots a satisfactory amount of training.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://www.combinedfleet.com/ijna/k10w.htm
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101090 Verze : 0
Kyushu K10W1
二式陆上中间练习机 / - / námořní pokračovací cvičný Type 2


Historie:
Japonské námořní letectvo používalo pro výcvik pilotů takřka výhradně letouny, které byly dílem japonských konstruktérů. V této kategorii byly, od dob Avra 504, vlastně jen dvě vyjímky, první byl Kjúšu K9W1, což byl licenční Bücker Bü 131B Jungmann a druhou vyjímkou byl cvičný letoun K10W1 byl ve své podstatě upravený licenčně vyráběný North American NA-16, který vyráběla malá společnost Watanabe Tekošo, jejíž letecká výroba se později osamostatnila jako Kjúšú.

Japonci nejdříve vyzkoušeli originální NA-16-4R u námořního letectva označený jako KXA1, ten byl poháněn motorem Pratt & Whitney R-965-9CG o výkonu 450 koní a v Japonsku létal od září roku 1937. V prosinci téhož roku továrna Micubiši získala druhý letoun NA-16-4RW, ten byl uznačený jako KXA2. Druhý letoun byl poháněn motorem Wright R-975-E3 o výkonu 500 koní. Oba letouny námořní letectvo intenzivně zkoušelo a na základě těchto zkoušek vydalo specifikace 14-Shi, kterými vyjádřilo své technické požadavky na cvičný letoun pro pokračovací výcvik.


Na základě těchto požadavků byl původní stroj modernizován, námořní letectvo požadovalo vyšší výkony a tak byl instalován motor Nakajima Kotobuki 2 o výkonu 600 koní. Podstatných úprav se dočkaly zejména ocasní plochy (směrovka se posunula vpřed), upravený letoun je námořním letectvem přijat do výzbroje jako: "námořní pokračovací cvičný Type 2". Spojenci přidělili tomuto letounu kodové jméno až po válce, protože se s tímto letounem na bojištích takřka nesetkávali.
Výrobu později převzala společnost Nipon Hikoki Kabushiki Kaisha a vyráběla tento letoun až do konce roku 1944.


Podle pravidel tedy dostal po válce kódové jméno Oak - Dub. (Pro cvičná letadla byla jména stromů)


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101093 Verze : 1
Doplním dvě fotografie
Kjúšú K10W1 [Oak] -


Kjúšú K10W1 [Oak] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101094 Verze : 1
...trojpohledový náčrtek
Kjúšú K10W1 [Oak] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K10W1-Oak-t28736#101095 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více