Main Menu
User Menu

Primoco One 150M

Primoco One 150M

     
Název:
Name:
Primoco One 150M
Originální název:
Original Name:
Primoco One 150M
Kategorie:
Category:
bezpilotní průzkumný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.01.2016-DD.MM.RRRR Primoco UAV SE, Praha - Radotín
Období výroby:
Production Period:
DD.01.2016-DD.MM.RRRR sériová výroba One 100, One 150 / serial production One 100, One 150
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
One 100:
39 (k 31. prosinci 2017 / as of 31 December 2017)

One 100 + One 150:
70+ (k 2021 / as of 2021)

One 150:
- ...
- 2021: 5
- 2022: 12

One 150:
- Burkina Faso: 6
- Irák (Ministerstvo vnitra Kurdské regionální vlády) / Iraq (Ministry of Interior, Kurdistan Regional Government): 5
- Malajsie (ministerstvo obrany) / Malaysia (Ministry of Defense): 6
- Slovensko (Hraniční a cizinecká policie / Border and Immigration Police): 2
- Ukrajina (koupeno Lucemburskem během rusko-ukrajinské války) / Ukraine (bought by Luxembourg during the Russo-Ukrainian War): 61)
- ...
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.2015 dřevěný prototyp / wooden prototype
26.03.2016 One 100 (OK-X013S)
DD.MM.RRRR One 150
30.09.2021 One 150M
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOL - zkrácený vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
90 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
150 kg
Rozpětí:
Wingspan:
4,85 m
Délka:
Length:
3,65 m
Výška:
Height:
1,25 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Primoco Engine 340
čtyřtaktní, čtyřválcový, vzduchem chlazený o výkonu 18,4 kW.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
200 km/h v 2000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
100-150 km/h v 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3300 m
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km
Vytrvalost:
Endurance:
15 h
Výzbroj:
Armament:
nemá
Vybavení:
Equipment:
Kamera HD/MWIR, nebo senzor LiDAR (Light Detection and Ranging), nebo senzor SAR, nebo jiné užitečné zatížení do 30 kg.
Uživatelské státy:
User States:





...
Poznámka:
Note:
1) dodáno v srpnu 2022

Vojenská verze One 150M postavena dle zadání AČR.
Vzlet a přistání do 300 m.
Přepravní schránka: 2900 x 1200 x 1000 mm.
Zdroje:
Sources:
https://uav-stol.com/cs/primoco-uav-one-150/
cc.cz
www.vtusp.cz
www.vhu.cz
www.idnes.cz
www.aeroweb.cz
www.aeroweb.cz

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#678621Verze : 6
MOD

Primoco UAV One 150




Letoun Primoco UAV One 150 je hornoplošníkem s rozpětím téměř 5 metrů a maximální vzletovou hmotností 150 kg. Zvolené hmotnostní omezení bylo vybráno s ohledem na požadavek kategorizovat letoun ve vojenském provozu podléhajícímu normě NATO STANAG 4703 a v civilním prostředí jako představitele specifické kategorie (EASA). V praxi tento požadavek zabezpečuje vysokou míru adaptability pro individuální podmínky každého zákazníka a jeho letecké autority s možností změn. Primoco UAV One 150 nabízí nosnost užitečného zatížení až 30 kg.


Letoun je vybaven pokročilým autopilotem, který zabezpečuje řízení letounu ve dne, v noci i ve ztížených povětrnostních podmínkách. Díky autopilotu a integrovanému radiovýškoměru stroj nabízí plně automatický vzlet i přistání. Navigační systém je z hlediska bezpečnosti naddimenzovaný a kromě primární GPS/Glonass/Galileo navigace je vybaven i inerciálním navigačním systémem pro pokračování v letu po selhání primární navigace nebo v prostředí zarušení. Datalink pro přenos signálu mezi letounem a pozemní řídící stanicí zabezpečuje přenos řídící telemetrie na vzdálenost až 200 km a zabezpečuje i online přenos dat z nesených senzorů. Užitečné zatížení lze do letounu instalovat v několika pozicích, jako je například stanoviště v přídi, ve střední části trupu či po stranách. Vytrvalost letounu je 15 hodin při cestovní rychlosti 120 km/h.


Společnost Primoco UAV vyvinula pro letoun Primoco UAV One 15 vlastní spalovací motor Primoco Engine 340. Jedná se o vzduchem chlazený čtyřválec, čtyřtakt, o objemu 340 ccm, výkonu 25 k a celkové hmotnosti 25 kg, včetně elektrického startéru a 24V/1000W generátoru. Motory jsou určené pro bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 a jsou zároveň připravené pro prodej a zástavbu do jiných letounů.


V roce 2020 byl dokončen vývoj sériové podoby letounu Primoco UAV One 150. Došlo u něj k několika změnám, včetně instalace nového typu podvozku schopného lépe zvládat provoz z méně kvalitních drah, přepracování elektroinstalace pro snížení údržbových nároků a zvýšení bezpečnosti, úpravy softwarového vybavení letounu, ale hlavně k integraci nových špičkových senzorů. Bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 (ve vojenské verzi One 150M) je plně vyvíjen a vyráběn v České republice, vyjma třech komponentů ze Španělska a Norska.


Zdroj:
Primoco UAV SE
URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709437Verze : 2
MOD

Kbelský exponát Primoco One 150




Od středy 13. května 2020 je součástí expozice Leteckého muzea Kbely darovaný bezpilotní letoun Primoco One 150 s výrobním číslem 03.


Vystavený exponát je údajně vybaven dvoutaktním (jiný zdroj z VHÚ tvrdí, že se jedná o čtyřtaktní) čtyřválcovým motorem blíže neurčeného výrobce. Trup letadla byl vyroben z uhlíkových a skelných kompozitů. Použitý pevný podvozek umožňuje klasický start a přistání.


Dvoučlenná obsluha složená z pilota a operátora je umístěna v doprovodném vozidle a letoun ovládá na dálku ručně, nebo let může probíhat v plně automatizovaném režimu včetně vzletu a přistání. V případě ztráty komunikace letoun se dovede vrátit na základnu nebo do předem stanovené oblasti.
Pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru je letoun Primoco One 150 vybaven odpovídačem v módu S.


Zdroj:
www.vhu.cz
www.vhu.cz

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#678773Verze : 1
MOD
Ve dnech 6. až 9. září 2021 proběhlo ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá testování bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 ve prospěch Armády ČR zaměřené na ověření komunikačních systémů pro podporu spojení na bojišti a optických průzkumných senzorů. Letoun byl provozován pod civilním oprávněním společnosti, avšak byl vybaven vojenskými komunikačními systémy a elektrooptickou průzkumnou hlavicí dle výběru Armády ČR. Cílem zkoušek bylo jak seznámení specialistů Armády ČR s letounem samotným, tak i ověření výkonů a vlastností komunikačních a průzkumných systémů.


Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového a datového spojení v podobě radiostanice od společnosti L3 Harris a datalinků ANW2C od společnosti Persistent Systems. Při letové činnosti nad vojenským výcvikovým prostorem letoun v denních i nočních podmínkách zajišťoval retranslaci spojení z jednotlivých pozemních stanovišť, která nebyla v přímé vzájemné viditelnosti, a také prováděl průzkum a identifikaci předem připravených cílů.


Fotografie:
Primoco UAV SE

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709430Verze : 0
MOD
Dne 30. září 2021 došlo na továrním letišti společnosti Primoco UAV SE v Písku - Krašovicích k úspěšnému záletu bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M zapsaného pod značkou 0498 do českého vojenského leteckého rejstříku. Zálet předznamenal zahájení letových zkoušek dle standardu STANAG 4703. Vojenská verze One 150M obsahuje specifické úpravy vyžádané podmínkami certifikačního standardu STANAG 4703. Zálet za dozoru zástupců Odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR a Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany v celkové délce 35 minut provedl tovární pilot Radek Suk.


Fotografie:
Primoco UAV SE

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709431Verze : 4
MOD