Název: Name: | Sopwith 1 1/2 Strutter | |
Originální název: Original Name: | Sopwith 1 1/2 Strutter | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.12.1915-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston / DD.MM.191R-DD.MM.191R The Fairey Aviation Co., Ltd., Hayes / DD.MM.1916-DD.MM.191R Mann, Egerton & Co., Ltd., Norwich / DD.MM.1916-DD.MM.191R Ruston, Proctor & Co., Ltd., Lincoln / DD.MM.191R-DD.MM.191R Vickers Ltd. (Aviation Department), Crayford / DD.MM.1916-DD.MM.191R Wells Aviation Co., Ltd., Chelsea / DD.MM.191R-DD.MM.191R Westland Aircraft Works, Yeovil / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme Darracq et Cie, Suresnes / DD.MM.1917-DD.MM.191R Aeroplanes Hanriot & Cie., Billancourt / DD.MM.191R-DD.MM.191R Ateliers d´Aviation Lioré et Olivier, Levallois-Perret / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société de aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des établissements Nieuport, Bordeaux / DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Lyon-Montplaisir / DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Saint-Alban / DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements d´Aviation Robert Esnault-Pelterie, Boulogne-sur-Seine / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société des Moteurs Salmson, Billancourt / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des constructions aéronautiques, Paris / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Paris / DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme d´Applications Industrielles du Bois, Villeneuve-Triage / DD.MM.191R-DD.MM.191R Societé anonyme française de Constructions Aéronautiques, Levallois-Perret / DD.MM.191R-DD.MM.191R De Lesseps / DD.MM.191R-DD.MM.191R SCCA / DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost Dux, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1916-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~1100 Anglie / Britain: ~250 Sopwith 100 Fairey 75 Mann Egerton 350 Ruston Proctor 150 Vickers ~100 Wells 70 Westland 4200-4500 (včetně jednomístných / including single-seaters) Francie / France 100 Dux / Závod 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1915 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 592 2) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 975 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.21 m | |
Délka: Length: | 7.72 m | |
Výška: Height: | 3.12 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 32.14 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Clerget 9Z o výkonu 82 kW nebo Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo Gnome 9B o výkonu 75 kW nebo Clerget 9Bb1) o výkonu 97 kW nebo Clerget 9Bc1) o výkonu 104 kW nebo Le Rhône 9Jby1) o výkonu 89 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 182 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 160.9 3) km/h v 1981 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9.174) min do 1981 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4724 5) m | |
Dolet: Range: | 442.6 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 7,7mmkulomet Vickers s 300 náboji 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na úchytu Strange, Etevé nebo Scarff mounting 4x 11kg bomba nebo 2x 29kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ? | |
Poznámka: Note: | Základní verze: Sopwith Type 9400S - standardní dvoumístný průzkumný stíhač, RNAS Sopwith Type 9400L - stroje RNAS s prodlouženým doletem díky dodatečné gravitační nádrži Sopwith Two-Seater - oficiální označení u RFC Sopwith Ship Strutter - průzkumné Type 9400 upravené pro službu na velkých lodích Sopwith Sop.1 A2 - francouzská dvoumístná průzkumná varianta Sopwith Sop.1 B2 - francouzská dvoumístná bombardovací varianta s pumovnicí pro čtyři bomby 1) pouze francouzské stroje Uvedená data platí pro stroje s motory Clerget 9B. Data pro Clerget 9Z / Le Rhone 9J: 2) 571 kg / 581 kg 3) 170,6 km/h v 0 m / 165,8 km/h v 3048 m 4) 10.84 min / 10,5 min 5) 4877 m / 3962 m | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. The Sopwith 1½ Strutter, Profile No.121. Profile Publications, Leatherhead 1966. Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Windsock Datafile No.34. Albatros Productions, Berkhampstead 1998. ISBN 0 948414 42 1. Bruce, J. M. Sopwith 1½ Strutter, Volume 2: Windsock Datafile No.80. Albatros Productions, Berkhampstead 2000. ISBN 1-902207-22-X. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. Bruce, J. M. Sopwith 2F1 Camel, Windsock Datafile No.121. Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part I. Flight, 28.09.1956. Bruce, J. M. "The Sopwith 1½ Strutter: Historic Military Aircraft No. 14 Part II." Flight, 05.10.1956. Stemp, P. D. Kites, Birds & Stuff - The Aviation Archive of SOPWITH Aircraft. ISBN 1446138739. www.flightglobal.com sony-ebook-samples.com http://aviac.ru/plane1917-45/196-sopvich.html |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#398000Verze : 0
Aubi
MOD
Sopwith 1 1/2 Strutter (zvláštní označení vzniklo na základě zvláštního stylu vzpěrového systému kdy byly jako trupové vzpěry použity poloviční vzpěry jako na křídlech) byl v továrně Sopwith Aviation Company vyvinut v listopadu 1915 jako nový víceúčelový letoun pro jednotky RFC. Šlo o první britský letoun s pevným synchronizovaným kulometem umístěným před pilotem.
V základní variantě byl Sopwith Strutter dvoumístný přičemž pilot byl vybaven pevným synchronizovaným (synchronizátor byl patentu Ross) kulometem Vickers ráže 0.303 a pozorovatel obsluhoval kulomet Lewis stejné ráže na oběžném střeleckém kruhu. Pod trupem a křídly byly umístěny čtyři Bowdenem ovládané závěsy pro 25 kg pumy. Jako pohonná jednotka byl zvolen výkonný rotační motor Clerget 9B. Další horkou novinkou byly sklopné brzdící klapky pro střemhlavý let namontované na spodním křídlem.
První prototyp letounu poprvé vzlétl v prosinci 1915 a po krátkých zkouškách byla zahájena sériová výroba. První letouny byly na frontě nasazeny v dubnu 1916. Velmi brzy se ukázala vysoká nespolehlivost synchronizačního mechanizmu Ross a tak byly u některých letounů synchronizované letouny demontovány.
Na frontě byly letouny Sopwith 1 1/2 Strutter velice často modifikovány a upravovány. Vznikla tak napříkald jednomístná bombardovací verze u které byla váha pozorovatele a pohyblivého kulometu využita pro zdvojnásobení váhy bombového nákladu možností nosit 50 kg bomby. Další známou úpravou je Sopwith Ship Strutter což byl klasický Sopwith 1 1/2 Strutter upravený pro operace z letadlových lodí.
Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček: Vojenská letadla I
V základní variantě byl Sopwith Strutter dvoumístný přičemž pilot byl vybaven pevným synchronizovaným (synchronizátor byl patentu Ross) kulometem Vickers ráže 0.303 a pozorovatel obsluhoval kulomet Lewis stejné ráže na oběžném střeleckém kruhu. Pod trupem a křídly byly umístěny čtyři Bowdenem ovládané závěsy pro 25 kg pumy. Jako pohonná jednotka byl zvolen výkonný rotační motor Clerget 9B. Další horkou novinkou byly sklopné brzdící klapky pro střemhlavý let namontované na spodním křídlem.
První prototyp letounu poprvé vzlétl v prosinci 1915 a po krátkých zkouškách byla zahájena sériová výroba. První letouny byly na frontě nasazeny v dubnu 1916. Velmi brzy se ukázala vysoká nespolehlivost synchronizačního mechanizmu Ross a tak byly u některých letounů synchronizované letouny demontovány.
Na frontě byly letouny Sopwith 1 1/2 Strutter velice často modifikovány a upravovány. Vznikla tak napříkald jednomístná bombardovací verze u které byla váha pozorovatele a pohyblivého kulometu využita pro zdvojnásobení váhy bombového nákladu možností nosit 50 kg bomby. Další známou úpravou je Sopwith Ship Strutter což byl klasický Sopwith 1 1/2 Strutter upravený pro operace z letadlových lodí.
Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček: Vojenská letadla I
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#185636Verze : 0
Reklama
Sopwith 1 1/2 Strutter
skypioneers.kiev.ua
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
skypioneers.kiev.ua
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#200180Verze : 0
Michal Rak
MOD
Ešte doplním, že lietadlo sa vyrábalo v továrňach spoločností Fairey Aviation, Hooper & Co, Mann, Egerton & Co, Ruston, Proctor & Co, Vickers Ltd, Wells Aviation a Westland Aircraft. Celkom bolo v Británii vyrobených 1,513 kusov. Okrem toho sa licenčne vyrábal vo Francúzsku (pod značením SOP 1B1, 1B2, SOP 1A2). Tu bolo vyrobených až okolo 4500 kusov prevažne s motorom Le Rhone 9J (výkon 135 koní). Tieto lietadlá vyrábali továrne Liore et Olivier, Hanriot, Amiot, Bessoneau, Darracq, REP a Sarazin Freres. Z tejto obrovskej francúzskej série 514 kusov odobrali Američania a bližšie nešpecifikovaný počet Rusko.
zdroj:
avia.russian.ee
proctor-enterprises.com
zdroj:
avia.russian.ee
proctor-enterprises.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#232068Verze : 0
fotky ve francii vyrobeného stroje (1A2) z pařížského leteckého muzea
zdroj : vlastní foto
zdroj : vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#312911Verze : 0
Reklama
Další foto tentokrát na stroj vystavený v Bruselu
zdroj : vlastní foto
zdroj : vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#314058Verze : 0
.
Strutter, s nímž dne 7. 12. 1918 letěl na průzkumný let z letiště Berezniki velitel 1. Slavo-British Squadron A. A. Kazakov s britským pozorovatelem Normanem Shrivem. Kazakov se vrátil z tohoto letu raněn a byl vyřazen z boje až do konce února 1919. Letoun má plechové panely v barvě materiálu, plátěný potah je na všech plochách natřen hliníkovou barvou. Pouze horní část trupu kolem prostoru posádky je natřena tmavě zelenou barvou, táž barva byla použita také na vzpěry.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Občanská válka v Rusku [1917-1923] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 1 1/2 Strutter |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Kazakov, Alexandr Alexandrovič |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 07.12.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Strutter, s nímž dne 7. 12. 1918 letěl na průzkumný let z letiště Berezniki velitel 1. Slavo-British Squadron A. A. Kazakov s britským pozorovatelem Normanem Shrivem. Kazakov se vrátil z tohoto letu raněn a byl vyřazen z boje až do konce února 1919. Letoun má plechové panely v barvě materiálu, plátěný potah je na všech plochách natřen hliníkovou barvou. Pouze horní část trupu kolem prostoru posádky je natřena tmavě zelenou barvou, táž barva byla použita také na vzpěry.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#399719Verze : 1
Rad
MOD
.
Ve Francii vyrobený Sopwith 1.A2 sloužil počátkem března 1918 u Escadrille Sop. 24 v Toul. Některé Struttery této jednotky nosily ještě třetí kulomet Lewis nad horní nosnou plochou. Je možné, že výzbroj tří kulometů nosil v některém období své služby i tento letoun. Jednotka byla 14. března 1918 přezbrojena na letouny Salmson 2.A2 a označení jednotky se pak změnilo na Sal. 24. Stroj je kompletně v barvě materiálu s barevnými doplňky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 1 1/2 Strutter |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 2 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Ve Francii vyrobený Sopwith 1.A2 sloužil počátkem března 1918 u Escadrille Sop. 24 v Toul. Některé Struttery této jednotky nosily ještě třetí kulomet Lewis nad horní nosnou plochou. Je možné, že výzbroj tří kulometů nosil v některém období své služby i tento letoun. Jednotka byla 14. března 1918 přezbrojena na letouny Salmson 2.A2 a označení jednotky se pak změnilo na Sal. 24. Stroj je kompletně v barvě materiálu s barevnými doplňky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#454259Verze : 0
Rad
MOD
.
Sopwith 1 B2 Strutter, podle znaku na trupu patřící escadrille SOP 29. Bohužel bez jakýchkoliv dalších údajů. Escadrille převzala letouny Sopwith v lednu 1917 a létala na nich prakticky celý rok. Prováděla především hloubkové nálety do Alsaska-Lotrinska. Zobrazený stroj je kompletně v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 1 1/2 Strutter |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Bombardovací letka SOP 29 [1917-1918] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Sopwith 1 B2 Strutter, podle znaku na trupu patřící escadrille SOP 29. Bohužel bez jakýchkoliv dalších údajů. Escadrille převzala letouny Sopwith v lednu 1917 a létala na nich prakticky celý rok. Prováděla především hloubkové nálety do Alsaska-Lotrinska. Zobrazený stroj je kompletně v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#612426Verze : 0
Rad
MOD
12. úlovek Edmunda Nathanaela, německého esa s 15 sestřely.
Sopwith Strutter se sériovým číslem A993 sloužil během "Krvavého dubna" 1917 u 43. perutě RFC. Dne 28. 4. 1917 vzlétl s osádkou 2/Lt. C. M. Reece a 2/AM A. Moult v 10:50 k hlídkovému letu do prostoru Lens – Neuvireuil. Letoun se nevrátil; sestřelil jej poblíž Gouzeaucourt Edmund Nathanael eso Jasta 5. Letoun nouzově přistál za německými liniemi a osádka padla do zajetí. Stroj létal ve standardní kamufláži - spodní plochy lakované plátno, horní a boční plochy khaki PC 10.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 1 1/2 Strutter |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | A993 |
Taktické označení / imatrikulace | A6 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 43. peruť RFC [1916-1918] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 28.04.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Sopwith Strutter se sériovým číslem A993 sloužil během "Krvavého dubna" 1917 u 43. perutě RFC. Dne 28. 4. 1917 vzlétl s osádkou 2/Lt. C. M. Reece a 2/AM A. Moult v 10:50 k hlídkovému letu do prostoru Lens – Neuvireuil. Letoun se nevrátil; sestřelil jej poblíž Gouzeaucourt Edmund Nathanael eso Jasta 5. Letoun nouzově přistál za německými liniemi a osádka padla do zajetí. Stroj létal ve standardní kamufláži - spodní plochy lakované plátno, horní a boční plochy khaki PC 10.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-1-1-2-Strutter-t21415#612463Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.